2018 blir yrkesfagenes år
En omdømmekampanje på nett og i sosiale medier skal skape blest om yrkesfagene i 2018. Den skal brukes til å skape gode historier rundt det å velge en yrkesfaglig vei inn i arbeidslivet. Startskuddet går 1. februar.
GIRER OPP: Are Solli, Benedicte Sterner, WSN og Geir Ove Kulseth girer opp foran Yrkesfagenes år.
Knut Viggen
knut.viggen@lomedia.no
– Knallbra opplegg, sier forbundssekretær Are Solli. Han og EL og IT-kollega kollega Geir Ove Kulseth fulgte informasjonsmøtet 15. desember der representanter for hovedorganisasjonene i arbeidslivet (NHO, LO, YS, Virke, Utdanningsforbundet etc.), bransjeforeninger, fagforbund, fylkeskommuner, opplæringskontor og skoler var til stede.
De skal alle ta del i kampanjen som har offisiell kickoff på en konferanse i regi av Elevorganisasjonen 1. februar 2018 i Trondheim.
Nettopp Elevorganisasjonene er en viktig samarbeidspartner for kampanjeåret, sammen med hovedorganisasjonene i arbeidslivet. Marco Elsafadi, (kjent fra blant annet deltagelsen i NRKs Mesternes Mester) er hovedambassadør og vil bidra på mange måter gjennom hele kampanjeåret.
– Yrkesfagelever og lærlinger er fremtidens fagarbeidere og musklene bak Norge. Det skal bli attraktivt å ta inn lærlinger i lærebedrifter, sier Madeleine Fallang i Elevorganisasjonene.
Fem millioner
Det er satt av fem millioner kroner til Yrkesfagenes år og Skole-NM, som arrangeres i april. Yrkes-NM arrangeres i oktober. Skole-NM er for elever i den videregående skolen, mens Yrkes-NM er for lærlinger og unge fagarbeidere. Ansvarlig for kampanjen er World Skills Norway (WSN) og oppdraget ble gitt i forbindelse med Statsbudsjettet for 2018.
Yrkesfagenes år er en informasjons- og omdømmekampanje på nett og i sosiale medier. Kampanjen skal øke innsikten om yrkesfag og arbeidsliv hos målgruppene, øke unges interesse for yrkesfaglige utdanningsvalg, samt øke antall lærebedrifter og læreplasser, noe ikke minst mange EL og IT-fagforeninger og tillitsvalgte er opptatt av.
– Åpen for alle
– Kampanjen er åpen for alle som vil være med og bygge omdømmet til yrkesfagene, sier Benedikte Sterner, LOs representant i World Skills Norway. – Vi skal lage gøyal og lite "pekefingerstyrt" kommunikasjon, sier Sterner.
Kampanjen tar sikte på å rekruttere ambassadører og faddere, gjerne unge fagarbeidere, erfarne fagarbeidere, bedrifts- og virksomhetsledere, tillitsvalgte, fylkeskommuner, opplæringskontor og skoler, ja alle som på en eller annen måte vil og ønsker å bidra og som slutter seg til kampanjens mål og verdier, som er at kommunikasjonen skal være entusiastisk, sannferdig og opplysnede. Målet er å få flere til å søke seg til yrkesfag.
Rådgivere skal "snus"
Målgruppene for kampanjen er elever på ungdomstrinnet, i den videregående skolen, rådgivere og foresatte, arbeidsgivere og tillitsvalgte og allmennheten generelt.
ERFARINGER: Are Solli, EL og IT (t.v.), fagsjef utdanning i Nelfo, Svein Harald Larsen og Geir Ove Kulseth, EL og IT, utveksler erfaringer rundt yrkesfag.
Knut Viggen
Are Solli mener rådgiverne har en nøkkelposisjon i forbindelse med elevenes utdanningsvalg, etter å ha deltatt på en nasjonal rådgiversamling.
– Det er det ingen tvil om, sier Solli.
Han får støtte fra Benedikte Sterner, fra WSN, som mener rådgiverne er en av to grupper som peker seg ut.
– Start med fagutdanning
– Alle ungdommer burde egentlig starte med en fagutdanning, hvis de ikke skal ha et yrke som krever akademisk utdanning, sa Bente Sørgaard fra YS på.
FORVENTNINGER: Are Solli, EL og IT og Bente Sørgaard fra YS ser med forventning fram mot Yrkesfagenes År 2018.
Knut Viggen
– Vi kan ikke leve av å klippe håret på hverandre, men vi kan heller ikke leve av å skrive forskningsrapporter til hverandre, sa Sørgaard, som avsluttet med en omskrevet versjon av "Ellinors vise".
– Æ drømme om ei tid, der det ska bli like fint å jobbe som å forske, sa hun.
Kjønnsubalanse
Gunvor Eldegard, tidligere stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet og prosjektleder for yrkesfagløftet i Akershus, mener det må jobbes ekstra mot kjønnsubalansen i yrkesfagene. I dag er 97 prosent av elevene på TIP og Elektro gutter, mens det er 90 prosent jenter på helsefag. I Akershus er det 70 prosent gutter og 30 prosent jenter som søker yrkesfag.
ENGASJERTE: Gunvor Eldegard fra yrkesfagløftet i Akershus og fagsjef for utdanning i Nelfo, Svein Harald Larsen, i diskusjon på informasjonsmøtet i Oslo 15. desember.
Knut Viggen
– Vi må jobbe med å få til en rekrutteringspatrulje ute på ungdomsskolene, sier hun.
Sosiale medier
Ved siden av kampanjenettstedet yrkesfag.no som lanseres 1. februar, legges det også opp til aktiviteter på sosiale medier, i første rekke Facebook, Youtube og Instagram. Kampanjens to offisielle hashtags er #yrkesfagenesår og #mittyrkesfag.