JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Høie forventer at Babcock bidrar til en løsning

Både helseminister Bent Høie og Babcock gjør det klart at de ønsker dagens ambulansepiloter i nord med videre. Samtidig sier selskapet at de kan klare seg uten.
Helse- og omsorgsminister Bent Høie

Helse- og omsorgsminister Bent Høie

Vidar Ruud/ANB

Mandag var helseminister Bent Høie (H) på besøk i Tromsø for å møte Babcock, som fredag går inn i nye forhandlinger med Flygerforbundet om arbeidsvilkårene for pilotene.

– Babcock har gitt et veldig klart tilbud til de pilotene som jobber for dagens operatør og de ønsker mange av dem over i den nye organisasjonen, sa Høie etter møtet.

Med seg til Tromsø hadde helseministeren en fersk instruks fra Stortinget om å sikre at «erfaring og kompetanse i dagens luftambulansetjeneste videreføres» når Babcock tar over fra 1. juli neste år. Dette formidlet han også videre til den nye operatøren.

– Jeg sa at jeg har en klar forventning om at de bidrar til at det blir en løsning i forhandlingene, og at det er viktig for å sikre erfaring og kompetanse i tjenesten, sa Høie til NTB etter møtet.

Stortingsflertallet krever at Høie sikrer kompetansen i luftambulansen

– Kan klare oss uten

Daglig leder Marius Hansen i Babcock Scandinavian Air Ambulance sier imidlertid at de også vil kunne klare seg uten dagens piloter dersom forhandlingene skulle ende med brudd. Han understreker at hovedønsket er å få dagens piloter med videre.

– Vi ønsker dem, men med den søkermassen vi har, så klarer vi oss uten, sier han.

Han mener vilkårene Babcock tilbyr er konkurransedyktige, og viser til at de har fått søknader fra piloter som jobber for dagens operatør, Lufttransport. Til sammen er 91 av dagens piloter blitt tilbudt jobb i Babcock, og 14 av dem har lyst til å bli med videre, ifølge Hansen.

Samtidig har selskapet fått flere eksterne søkere.

– Vi har 242 kvalifiserte søkere på jobbene og har allerede gjennomført 80 intervjuer. Disse søkerne er blant annet piloter fra SAS, Norwegian og Widerøe. Vi mener de vil være klar om ett år, sier han.

Omdiskuterte dokumenter offentliggjort i luftambulansestriden

– Vi er slitne

Før Høie dro ned til Babcocks lokaler i Tromsø sentrum, var han innom på Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN). Der fikk han en orientering om dagens bemanningskrise i luftambulansetjenesten av klinikkoverlege Mads Gilbert ved akuttmedisinsk klinikk på (UNN).

Etter at flere av pilotene i Lufttransport sluttet på grunn av den usikre situasjonen, har man de siste ukene vært nødt til å sette inn ekstraordinære tiltak, noe som tærer på kreftene for de ansatte.

– Det går døgnet rundt her. Det er merkbar slitasje. Vi er slitne, og det krever fryktelig mye av alle, forklarte Gilbert.

Han gikk gjennom tall fra den siste tiden: 63 av 814 flyambulanseoppdrag fra 24. april til 10. juni ble løst på en annen måte enn med ordinære flyambulanser. Det utgjør en andel på 7,7 prosent.

Hovedproblemet med avvikene er forsinkelser, forklarte Gilbert, og trakk fram eksempler på situasjoner hvor pasienter i en tidskritisk situasjon ble flere timer forsinket.

Babcock vil spare på vedlikehold av nye luftambulanser

– Engstelige

Gilbert er tydelig på at han mener dagens piloter må med videre.

– Vi har sagt klart ifra om at den varige løsningen er at det erfarne pilot- og teknikerkorpset blir tatt med over til ny operatør. Det må avklares fort. Det må gis robuste politiske signaler til piloter og teknikere sånn at de velger å fortsette i Lufttransport. Hvis ikke raser huset sammen, sa Gilbert til NTB etter møtet.

– Vi er svært engstelige for at vi kan få ytterligere avgang av piloter fra Lufttransport. Da er vi tilbake til en krisesituasjon som er svært vanskelig å håndtere, sa han.

Høie vedgår at situasjonen er utfordrende, selv om beredskapen har vært relativt god den siste tiden.

– Utfordringen er usikkerheten fra døgn til døgn for dem som jobber i helsetjenesten. Dette er krevende og vi ønsker å raskest mulig å komme over i en normal situasjon, sier han.

Babcock kan overta driften av en flyambulansebase i september

Warning
Annonse
Annonse