Tillitsvalgt glad på vegne av alle sjøfolk i Color Line. Utsettelse av forskriftsendring gir nytt håp til 700 sjøfolk
Sjømannsforbundet er strålende fornøyde med at KrF i revidert nasjonalbudsjett har sikret utsettelse av den omstridte forskriften. Men Color Line-tillitsvalgt Ronny Øksnes syns ikke Frp kan ta æren for dette.
Ronny Øksnes er hovedtillitsvalgt for de Color Line-ansatte i Sjømannsforbundet.
Christine Skårberg Dahl (arkivfoto)
– Jeg er kjempefornøyd med den jobben KrF nå har gjort i revidert nasjonalbudsjett. Utrolig bra arbeid av det partiet! Jeg er skikkelig glad på vegne av alle sjøfolkene våre i Color Line. Endelig tok Stortinget til fornuft, sier hovedtillitsvalgt for de Color Line-ansatte i Sjømannsforbundet, Ronny Øksnes.
• Utflaggingen av Kiel-fergene sparer staten for penger
Gjennomslag for KrF
Torsdag kveld ble det kjent at KrF i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett har fått gjennomslag for å utsette den kontroversielle forskriftsendringen som kan gjøre det mulig for Color Line å flagge ut.
– Nå utsettes forskriftsendringen som vil kunne gjøre det mulig for Color Line å gå over til internasjonale NIS, med svekkede lønns- og arbeidsvilkår og fare for norske arbeidsplasser. Det er et viktig gjennomslag for KrF at forutsetningene skal gjennomgås, sier KrFs finanspolitiske talsperson Kjell Ingolf Ropstad til NTB. Også Frps Morten Ørsal Johansen sier seg fornøyd med utsettelsen:
– Regjeringen skal gjennomgå og evaluere informasjonen som dannet grunnlaget for fartsområdeutvalgets anbefaling. Det er helt i tråd med hva vi har sagt hele veien. Frp har sagt vi er sjøfolkenes parti, og det står vi ved, sa Johansen til NTB.
• Opposisjonen filleristet Frp i Color Line-saken
Rødgrønt grunnlag
Sjømannsforbundets Ronny Øksnes understreker overfor Dagsavisen at han ser KrFs gjennomslag i revidert nasjonalbudsjett som et resultat av at de rødgrønne la fram et forslag i Stortinget om utsettelse og evaluering.
– Det forslaget ble ikke vedtatt, men der var det en merknad. Det er den merknaden KrF har tatt med seg inn i disse forhandlingene, og fått gjennomslag for, mener Øksnes.
– Men også Frp mener de er sjøfolkenes parti?
– Men hvorfor var de ikke med på merknaden da? spør Øksnes.
• – Frp viser dobbeltkommunikasjonens sanne ansikt
– Kampen fortsetter
Aps næringspolitiske talsperson Terje Aasland er inne på noe av det samme:
– Dette har stortingsflertallet allerede pålagt regjeringen, så det som er oppnådd nå er jo ingen endring, sier han til Dagsavisen.
– Jeg er likevel glad for at forskriftsendringen med dette er stadfestet utsatt, det betyr at kampen for sjøfolks rettigheter fortsetter, sier Aasland.
Det samme sier Senterpartiets Geir Pollestad. Han er leder for næringskomiteen i Stortinget, som har behandlet Color Line-saken:
– Dette gir oss mulighet til å få fram fakta i saken. Men det er nå kampen starter. Jeg tar dette som en delseier.
• Fjord line-sjef: – Politikerne er fort bak lyset om skipsregister
Fakta om revidert nasjonalbudsjett
Regjeringspartiene og KrF er enige om følgende i det reviderte nasjonalbudsjettet:
• Det flyttes på i alt 257 millioner kroner
• KrF får gjennomslag for kravet om 100 millioner kroner til å dekke kostnader i oppstartsfasen for innføringen av bemanningsnormen i barnehagene
• Enighet om å skrote det såkalte «dødsgebyret», innføringen av en avgift på 1.130 kroner for skifteattest. Virkningen på årets budsjett er omkring 40 millioner.
• Humanitær bistand økes med 50 millioner kroner
• Det legges inn en ekstrabevilgning på 20 millioner kroner for å styrke avrusningskapasiteten i helsevesenet
• 10 millioner kroner settes av til rekruttering av flere fastleger
• Den omstridte sukkeravgiften blir stående, men en mulig reduksjon av avgiftene for sukkerfrie varer som lettbrus skal utredes
• Enighet om kutt iavgiftene på 15 millioner kroner for mikrobryggerier
• Reisetiden til nærmeste passkontor skal være på maks 45 minutter, ned fra regjeringens forslag om 60 minutter
• Enighet om to prosjekter for karbonfangst og lagring (CCS), med forbehold om kvalitetssikring for det ene i løpet av sommeren.
• Forskriftsendringen som gjør det mulig for Color Line å melde overgang til det internasjonale skipsregisteret NIS, utsettes og skal gjennomgås på nytt (NTB)
Budsjettenigheten gir nytt håp for Color Line-ansatte
Forskriftsendringen som ville gjøre det mulig for Color Line å flagge ut, utsettes som et resultat av budsjettavtalen mellom KrF og regjeringspartiene.
– Nå utsettes forskriftsendringen som vil kunne gjøre det mulig for Color Line å gå over til internasjonale NIS, med svekkede lønns- og arbeidsvilkår og fare for norske arbeidsplasser. Det er et viktig gjennomslag for KrF at forutsetningene skal gjennomgås, sier KrFs finanspolitiske talsperson Kjell Ingolf Ropstad.
Regjeringen varslet tidligere i år en forskriftsendring som skulle gjøre det mulig for passasjerskip i fart mellom Norge og utlandet og med seilingsdistanse på over 300 nautiske mil å gå over til registrering i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). I dag har de rundt 700 ansatte i Color Lines tysklandsferger norske lønns- og arbeidsvilkår registrert gjennom Norsk ordinært Skipsregister (NOR).
– Ikke grunnlag
Norsk Sjømannsforbund mener utsettelsen gir et godt håp om at hele forskriftsendringen blir lagt i skuffen.
– Vi mener jo at det grunnlaget regjeringen har brukt, som er fra 2013, har endret seg, sier forbundsleder Johnny Hansen til NTB. Han gir KrF honnør for å ha fått gjennom utsettelsen i forhandlingene.
– Når regjeringen gjennomgår virkeligheten på nytt, vil tallene vise at det ikke er noe grunnlag for å gjennomføre forskriftsendringen. Den situasjonen som Color Line hevdet at de var i i 2013, er ikke en realitet lenger, slår han fast og viser blant annet til at den borgerlige regjeringen har endret refusjonsordningen for passasjerskip.
– Fortsatt usikkerhet
Senterpartiet er glade for at utflaggingen av Color Line utsettes, men frykter at KrF ikke har fått tydelige nok forsikringer rundt dette.
– Nå opplever hundrevis av norske sjøfolk usikkerhet rundt jobbene sine. Dette burde vært avklart i dag. Utflaggingen burde vært stanset, mener Gjelsvik.
Han mener at de 700 berørte sjøfolkene hadde fortjent en avklaring, og at jobbene deres ble reddet.
– Holder løftet
Fremskrittspartiet mener at dette viser at partiet holder løftet sitt til landets sjøfolk.
– Regjeringen skal gjennomgå og evaluere informasjonen som dannet grunnlaget for fartsområdeutvalgets anbefaling. Det er helt i tråd med hva vi har sagt hele veien, sier Frps Morten Ørsal Johansen.
Han sier forskriftsendringen utsettes inntil Stortinget får evalueringen fra regjeringen til behandling.
Venstres finanspolitiske talsperson Abid Raja vil ikke forskuttere regjeringens konklusjon, eller si noe om forskriftsendringen eventuelt vil bli endelig skrotet.
– Vi har lagt merke til debatten. Nå må regjeringen ta en samlet gjennomgang og konkludere på nytt, så får vi se hvor saken lander, sier Raja.
Næringskomiteen på Stortinget skulle etter planen ha levert sin innstilling i saken i forrige uke. Men et flertall gikk i stedet inn for å vente med forskriften og be regjeringen redegjøre for saken.
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
Flere saker
Fakta om revidert nasjonalbudsjett
Regjeringspartiene og KrF er enige om følgende i det reviderte nasjonalbudsjettet:
• Det flyttes på i alt 257 millioner kroner
• KrF får gjennomslag for kravet om 100 millioner kroner til å dekke kostnader i oppstartsfasen for innføringen av bemanningsnormen i barnehagene
• Enighet om å skrote det såkalte «dødsgebyret», innføringen av en avgift på 1.130 kroner for skifteattest. Virkningen på årets budsjett er omkring 40 millioner.
• Humanitær bistand økes med 50 millioner kroner
• Det legges inn en ekstrabevilgning på 20 millioner kroner for å styrke avrusningskapasiteten i helsevesenet
• 10 millioner kroner settes av til rekruttering av flere fastleger
• Den omstridte sukkeravgiften blir stående, men en mulig reduksjon av avgiftene for sukkerfrie varer som lettbrus skal utredes
• Enighet om kutt iavgiftene på 15 millioner kroner for mikrobryggerier
• Reisetiden til nærmeste passkontor skal være på maks 45 minutter, ned fra regjeringens forslag om 60 minutter
• Enighet om to prosjekter for karbonfangst og lagring (CCS), med forbehold om kvalitetssikring for det ene i løpet av sommeren.
• Forskriftsendringen som gjør det mulig for Color Line å melde overgang til det internasjonale skipsregisteret NIS, utsettes og skal gjennomgås på nytt (NTB)