ET NYTT LIV: Mina Rønning Opsal ble så trøtt av graviditeten at hun ble sykemeldt fra jobben i Aviator.
Jonas Fagereng Jacobsen
Sykelønn
Mina ventet seks uker på sykepenger fra Nav
Fra 1. april har bakkeansatte i Aviator rett på lønn fra arbeidsgiver i ett år ved sykdom. Slik var det ikke i sommer.
katharina@lomedia.no
– Det er ganske vilt og helt unødvendig med så lang behandlingstid. Det går ut over folk som ikke har penger, sier Mina Rønning Opsal (25).
I sommer opplevde kundebehandleren i Aviator noe hun aldri har vært gjennom før.
Hun var på ferie i Marbella sammen med datteren Mille (5) og samboeren. Men turen til Spania ble ikke som forventet. Opsal var så trøtt at hun sov sju av de 14 dagene ferien varte.
– Jeg fikk en knekk og forsto at jeg måtte ta bedre vare på helsa mi, sier 25-åringen.
Årsaken til trøttheten var graviditet. Opsal hadde termin 13. januar.
Da hun kom hjem fra ferien, gikk hun til fastlegen som sykemeldte henne.
Det var umulig for Opsal å jobbe turnus – noen ganger fra klokka fem om morgenen og andre ganger til klokka to om natta – samtidig som hun var svært trøtt og sliten.
Levde på samboeren
Når vi er syke, betaler arbeidsgiver lønn de første 16 dagene. Etter det må ansatte selv søke om sykepenger fra Nav.
Selve søknadsprosessen er enkel, forteller Opsal.
Arbeidsgiveren sender opplysninger om inntekt til Nav, og legen sender inn sykemeldinga. Så søker den ansatte om sykepenger. Deretter starter ventetida.
Forventet behandlingstid på søknader om sykepenger er seks uker, ifølge nav.no.
25-åringen ventet i seks uker på første utbetaling fra Nav. I de ukene levde hun på samboeren og kuttet ned på forbruket.
– Men ikke alle er like heldige som meg, sier Opsal.
Bakgrunn: IA-avtalen røk. Hva skjer med sykelønna nå?
– Det høres «smooth» ut
Fra 1. april 2025 slipper Opsal og kolleger i Aviator å vente på sykepenger fra Nav.
I fjorårets lokale lønnsforhandlinger ble de tillitsvalgte i Handel og Kontor (HK) og Fellesforbundet og ledelsen i Aviator enige om at ansatte får lønn fra bedriften inntil et helt år når de er syke. Dette kalles forskuttering av sykepenger.
Så må arbeidsgiver sørge for at Nav refunderer pengene til Aviator.
Dette er full lønn under sykdom
Når du er syk, betaler arbeidsgiver lønn de første 16 dagene. Er du syk lenger, betaler Nav sykepenger.
På noen arbeidsplasser får sykemeldte lønn som vanlig også etter 16 dager. Dette kalles forskuttering av sykepenger. Arbeidsgiverne får igjen pengene fra Nav.
Feriepenger er basert på fjorårets lønn. Ved sykefravær og foreldrepermisjon betaler Nav feriepenger for inntil 48 dager.
Er du er syk eller i permisjon lenger, regnes ikke det med i grunnlaget for utbetaling av feriepenger.
Noen ansatte får feriepenger for sykefravær og foreldrepermisjon utover 48 dager. Dette er gjerne nedfelt i egne avtaler. Disse pengene får arbeidsgiverne ikke igjen fra Nav.
– Når du er syk, bør førsteprioritet være å bli frisk. Du skal ikke trenge å forholde deg til Nav, sier Amir Mayani, hovedtillitsvalgt for HK i Aviator.
Mina Rønning Opsal gleder seg over nyheten.
– Det høres «smooth» ut. Da slipper vi ansatte å forholde oss til lang behandlingstid og til Nav. Det er grusomt at det skal ta så lang tid, sier hun.
Aviator: – Praktisk
Ansatte i de andre bakkeselskapene – SAS Ground Handling, Widerøe Ground Handling, Red Handling og Menzies Aviation – får allerede lønn i inntil et år når de er syke. Det er naturlig at Aviator innfører en lik ordning, mener HR-sjef Marius Grande.
– Den største fordelen er at ansatte får lønn på den samme utbetalingsdatoen som de pleier. Det er praktisk med hensyn til forfallsdatoene på faste utgifter som huslånet, sier Grande til HK-Nytt.
Han legger til at det er en relativt stor administrativ jobb for Aviator å få refundert sykepengene fra Nav.
Flere får høyere lønn
De tillitsvalgte og ledelsen i bakkeselskapet ble også enige om å øke bedriftens pensjonssparing fra 4 til 5 prosent.
Arbeidsgivere må etter loven spare minst 2 prosent i pensjon til sine ansatte.
– Vi er veldig fornøyde med alt vi fikk til, sier tillitsvalgt Mayani.
HR-sjef Marius Grande er glad for den økte pensjonssparingen.
– Vi ønsker å ta litt samfunnsansvar. Det forventes at arbeidsgiver sparer mer i pensjon til sine medarbeidere og at ansatte sparer selv. Dette er noe som skaper en stor verdi for våre ansatte en del år fram i tid, sier Grande.
En god del ansatte i bakkeselskapet har stillinger med spesielle ansvarsområder. De fikk også et økonomisk løft.
Blant annet økte tilleggene til opplæringsansvarlige og sikkerhetsansvarlige med 50 prosent. Og skiftansvarlig, også kalt supervisor, økte grunnlønna med 20 prosent.
Tillitsvalgt Amir Mayani.
André Kjernsli
– Dette er våre medlemmer. Tilleggene deres har stått stille en stund, sier HK-tillitsvalgt Amir Mayani.
Avhengig av de ansatte
Ikke nok med det. Nå skal også ansatte med fagbrev i service og administrasjon få et fagbrevtillegg på 4,8 prosent av grunnlønna.
Dette tillegget har allerede de Aviator-ansatte med fagbrev i reiseliv fått.
– Vi forhandlet oss fram til et resultat godt over den økonomiske ramma i årets lønnsoppgjør. Jeg tror vi fikk dette resultatet fordi Aviator vil beholde kompetanse og hindre høy turnover, sier Mayani.
Aviator er til stede på ti flyplasser. De siste tre årene har selskapet gått med over 100 millioner kroner i overskudd til sammen, ifølge proff.no.
HR-sjefen er takknemlig for medarbeidernes innsats.
– Det er takket være våre ansatte som vi er 100 prosent avhengige av. Dette er en måte å gi litt tilbake, sier Marius Grande.
Har tillitsvalgt på din arbeidsplass kjempet fram et gode du verdsetter? Tips gjerne hk-nytt@lomedia.no
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i handel, kontor, luftfart og reiseliv, finans, forlag, media, samferdsel og organisasjoner.