Her har elevene arbeidsliv som valgfritt fag
– Til og med i gymfaget er nå halvparten av undervisninga teoretisk. Vi har ikke ett fag i skolen som bare er praktisk, sier Erlend (15).
Elev Brage Andersen (15) reparerer sykler som kommunen trenger å få fikset i arbeidslivsfaget. Han har bestemt seg for å bli enten elektriker eller mekaniker.
Jan-Erik Østlie
sidsel@lomedia.no
jan.erik@lomedia.no
Erlend Egeli Austeng går i tiende klasse på Tæruddalen skole i Lillestrøm.
– I sjuende klasse bestemte jeg meg for å ha spansk som valgfag på ungdomsskolen. Nå angrer jeg skikkelig, sier han.
Elev Erlend Egeli Austeng (15) er skolelei. Han angrer på at han valgte spansk i valgfag på ungdomsskolen og ikke arbeidslivsfag.
Jan-Erik Østlie
Vi treffer ham i verkstedet i kjelleren til skolen hvor flere av klassekameratene hans har undervisning i arbeidslivsfag med lærer og fagansvarlig Birger Aaserud.
Erlend forteller at han ofte stikker innom her for å se hva kompisene driver med.
I det godt utstyrte verkstedet reparerer de sykler og lager både verktøykasser, hammere og hundehus. Nå skal elevene i gang med å lage betongheller til den planlagte skolehagen som et avslutningsprosjekt.
Ikke alle ungdomsskoler tilbyr arbeidslivsdag
Arbeidslivsfaget er et ganske nytt fag i ungdomsskolen som elevene kan velge i stedet for et fremmedspråk.
Ikke alle skoler tilbyr det, og årsaken er i mange tilfeller at skolene mangler egnede lokaler, utstyr og lærere med kompetanse til å undervise i faget.
– Jeg angret egentlig ganske tidlig på at jeg valgte spansk, men jeg turte ikke bytte. Nå vurderer jeg på alvor å velge yrkesfag på videregående, sier Erlend Egeli Austeng, som forteller at han er skolelei og at synes det er for mye teori og pugging i skolen.
– Til og med i gymfaget er nå halvparten av undervisninga teoretisk. Vi har ikke ett fag i skolen som bare er praktisk, sier han.
Også i mat- og helse har elevene annenhver uke teoretisk undervisning og annenhver uke matlaging.
– Dette unner jeg alle ungdomsskoleelever
Stortingspolitiker Øystein Mathisen (Ap) i Stortingets utdanningskomité er på besøk når vi er på Tæruddalen skole for å treffe lærer og elever som er i full aktivitet i lokalet, som skolen har døpt Yrkesarena.
– Hvis alle elever hadde hatt det dere har her, tror jeg vi ville sett utslag på motivasjonen og gjennomføringsevnen, sier stortingspolitiker Øystein Mathisen (Ap).
Jan-Erik Østlie
– Det å sitte på Stortinget og lage politikk er også veldig teoritungt, sier Øystein Mathisen, som lytter til det Erlend Egeli Austeng og de andre elevene vi treffer her forteller.
– Derfor er det viktig å komme ut og møte elever og lærere og se hvordan skolen faktisk er. Det er derfor jeg er her, sier han.
– Her får vi frihet og gjør ting som er gøy, forteller Pernille Molstad (15).
– Jeg angrer ikke på at jeg valgte arbeidslivsfag. Her lærer vi også at det ikke bare er gutter som kan få til noe praktisk, men også kvinner. Jeg kan gå fra å jobbe med betong til treverk, jeg kan sage og snekre og drive med alt mulig som er gøy. Vi lærer på en annen måte enn bare ved å skrive på papir og lese, sier hun.
Elev Pernille Molstad (15) opplever at arbeidslivsfaget er et fristed i en teoritung skole.
Jan-Erik Østlie
Pernille har bestemt seg for å velge yrkesfag på videregående og vil søke på naturbruk.
– Jeg besøker mange ungdomsskoler. Noen mangler helt lokaler og utstyr til praktisk undervisning. Det dere har her overgår langt, langt de fleste og er noe av det bedre jeg har sett. Dere har bra lokaler og ordentlig utstyr. Jeg tror det gir veldig positiv effekt på skolemotivasjon. Dette unner jeg alle ungdomsskoleelever i Norge, sier Øystein Mathisen.
Primus motor for skolens Yrkesarena
Lærer Birger Aaserud er adjunkt med tillegg og har det faglige ansvaret for undervisninga i arbeidslivsfag ved Tæruddalen skole. Han har vært primus motor for å bygge opp skolens Yrkesarena siden 2015, da han begynte å undervise i faget.
– Da jeg fikk faget hadde jeg først elleve elever, og vi lurte på hva vi skulle gjøre praktisk i timene, forteller han.
I dag har han 30 elever på tiende trinn, tretten på niende trinn og 21 på åttende trinn som har to timer undervisning med ham i faget i uka. Han underviser også i norsk.
Elevene på Tæruddalen skole har eget verksted i arbeidslivsfaget med skikkelige verktøy og godt utstyr.
Jan-Erik Østlie
Birger Aaserud forteller at ideen til dagens Yrkesarena startet med at de første elevene hans i faget foreslo at de kunne bruke arbeidslivsfaget til å rydde i det som da var en kjeller hvor det ble lagret diverse ting.
Han forteller om god støtte fra rektor ved skolen, Kristin Gilleberg, og at det har vært enighet i kollegiet om at skolen skal satse på arbeidslivsfaget.
Takket være økonomisk støtte fra et innovasjonsfond i gamle Skedsmo kommune og vilje til å satse også økonomisk fra skolens ledelse, har elevene i dag et velutstyrt verkstedslokale mange andre ungdomsskoler kan misunne dem.
Birger Aaserud forteller at han har kontakt med flere opplæringskontor i kommunen og samarbeider med dem for at noen av elevene kan få utplassering i bedrift i faget.
Arbeidsbok følger elevene – forfattet av læreren
Birger Aaserud har bakgrunn som tømrer i byggebransjen, han er utdannet yrkesfaglærer og har jobbet som faglærer på videregående skole. Han er nå i ferd med å ta en mastergrad ved Oslo Met i kunst- og designdidaktikk.
Lærer Birger Aaserud (til høyre) viser stortingspolitiker Øystein Mathisen (Ap) arbeidsboka som elevene bruker i hele ungdomsskolen til å loggføre alt de gjør i arbeidslivsfaget. Han er forfatter for boka.
Jan-Erik Østlie
Elevene vi møter har med seg ei arbeidsbok i A4-format med tittelen «Arbeidslivsfag» (2021). I den loggfører de det de gjør i arbeidslivsfag gjennom hele ungdomsskolen. Det er læreren deres, Birger Aaserud, som er forfatter for boka og som har utviklet ideen til den.
Boka er viktig for læreren når han skal fastsette karakterer for elevene på tiende trinn og når de skal opp til muntlig-praktisk eksamen i faget.
Skolen skal bli mer praktisk og variert
– Hvis alle elever hadde hatt det dere har her, tror jeg vi ville sett utslag på motivasjonen og gjennomføringsevnen. Læringsglede er viktigere enn å kunne litt spansk, sier Øystein Mathisen (Ap).
Lærer Birger Aaserud (til venstre) brenner for arbeidslivsfaget. Her i samtale med stortingspolitiker Øystein Mathisen (Ap).
Jan-Erik Østlie
– Når vi hører elevene si at dette er et fristed, at de gleder seg til faget og gjerne skulle hatt det hver dag, så ser vi at dette gir dem motivasjon og mestringsfølelse. Det tror jeg elevene tar med seg inn i de andre fagene, sier han.
– I dag har elevene to timer i uka med arbeidslivsfag. Bør de kunne ha flere?
– Nå har vi åpnet litt på timefordelinga så det er mulig å tenke at det man gjør i faget også er for eksempel er matematikk eller norsk. Det er noe rektor og faglærer kan se på, sier Øystein Mathisen.
Elev Theodor Martinsen (15) har bestemt seg for å bli flymekaniker. Her bruker han en datastyrt CNC-freser for å lage deler til en verktøykasse i arbeidslivsfaget.
Jan-Erik Østlie
Ungdomsskolereform på trappene
Det er ikke tilfeldig at stortingspolitikeren er på besøk her. Regjeringa skal i år legge fram en stortingsmelding om 5.–10. trinn, Ungdomstidsmeldingen, hvor en mer praktisk og variert ungdomsskole er sentralt. Ifølge Mathiesen skal den etter planen legges fram rett rundt sommerferien og bli behandlet av Stortinget før jul.
Det er bred politisk enighet om at ungdomsskolen bør bli mer praktisk og variert.
– De siste Pisa-resultatene viser at det haster, sier Øystein Mathisen (Ap), som erkjenner at både Høyre og Arbeiderpartiet har ansvar for at skolen gjennom mange år har utviklet seg til å bli for teoretisk.
– Vi har hatt en sjølransakelse i Arbeiderpartiet, og vi tar nå et linjeskift og en kursendring, legger han til.
Han viser til at regjeringa i statsbudsjettet for 2024 har avsatt penger til en ny rentekompensasjonsordning på åtte milliarder kroner over åtte år for større investeringer i lokaler og utstyr og 127 millioner kroner til en tilskuddsordning for praktisk utstyr.
– Det betyr at vi har tjuvstarta. Dette er midler som ungdomsskoler fra og med 1. januar i år kan søke på til utstyr eller i forbindelse med nybygg eller ombygginger for å få lokaler til praktisk undervisning i likhet med Yrkesarenaen her på Tæruddalen skole, understreker Øystein Mathisen.
– Hvis arbeidslivsfag skal bli interessant for elevene, tror jeg de må ha ordentlig utstyr og lærere med kompetanse. Derfor har vi også åpnet opp for etter- og videreutdanning i praktisk-estetiske fag, sier stortingspolitikeren.
Øystein Mathisen (Ap) mener det er viktig å satse på arbeidslivsfaget i ungdomsskolen for at flere skal velge yrkesfag og for at Norge skal få nok fagarbeidere i framtida.
– Det er jo her de kanskje får gnisten og interessen for yrkesfag, sier han.