Hvem kan ansettes i lærerstillinger? LO ønsker tydeligere regler
Bare godkjente lærere skal ha ansvar for opplæring, mener LO – som mener det også må gjelde når elever på yrkesfag er utplassert i bedrift.
I Service og salg har mange elever praksis i butikk i faget Yrkesfaglig fordypning (YFF). De og elever på andre yrkesfag må få god oppfølging av lærer også når de er utplassert i bedrift i faget YFF, mener LO.
Brian Cliff Olguin
sidsel@lomedia.no
Kunnskapsdepartementet sendte i begynnelsen av november på høring forslag til endring i reglene for hvem som kan ansettes i lærerstilling og forslag om å tydeliggjøre reglene om faglig ansvar for opplæring. Flere forbund i LO organiserer ansatte i skolen og har bidratt med innspill til høringsuttalelsen fra LO. Det gjelder blant annet Fagforbundet og Skolenes landsforbund (SL) – som har både lærere og andre skoleansatte som medlemmer.
Lærerne har for få timer til å følge opp elevene
LO ønsker at opplæringsloven og forskriften til den skal gi elevene rett til fagopplæring av lærer også når de er utplassert i bedrift i faget Yrkesfaglig fordypning (YFF) i Vg1 og Vg2, går det fram av høringsuttalelsen fra LO.
«I dag er det store utfordringer i faget yrkesfaglig fordypning (YFF) på videregående nivå, hvor læreren ikke får tilstrekkelig med timer til å følge opp elevene når de er utplassert i bedrift – med den konsekvensen det får for blant annet vurderingsarbeidet», skriver LO i høringsuttalelsen.
I praksis overlates ofte opplæringa av elevene i YFF i stor grad til bedriften elevene er utplassert. I YFF får de sin første smakebit på faget med mål å gå videre som lærlinger.
«Vi kan ikke akseptere fravær av lærer i et så sentralt fag. Hvordan skal lærer vurdere med karakter uten tett kontakt og oppfølging av både elev og praksisbedrift?», skriver LO i høringsuttalelsen.
LO påpeker at andelen som trenger ekstra faglig oppfølging er høyere i flere yrkesfaglige utdanningsprogram og at det særlig gjelder gutter.
«YFF-faget er svært viktig for deres overgang til læreplass, og god kobling mellom skole og arbeidsliv», presiserer LO.
LO advarer mot «privatisering av fellesskolens ansvar»
LO viser i høringsuttalelsen til at når fylkeskommunene kutter i fag- og yrkesopplæringa, får færre elever gjennomføre YFF i praksisbedrift og at enkelte fylkeskommuner flytter programfagene ut i bedrift. Det kan i verste fall gjøre det vanskeligere for skolene å rekruttere yrkesfaglærere, mener LO:
«Vi er ikke bare imot en slik privatisering av fellesskolens ansvar, men vi er også oppriktig bekymret for kvaliteten på fag- og yrkesopplæringen og konsekvensene dette mulig vil få for beskjeftigelsen til yrkesfaglærerne. Det kan også ha negativ innvirkning på rekruttering av yrkesfaglærere», skriver LO.
LO ønsker et tillegg i loven eller i forskrif til den om at det skal søkes dispensasjon dersom det blir nødvendig å bruke lærer uten godkjent utdanning, og presiserer i høringsuttalelsen:
«Opplæringsloven må ha like tydelige krav som forskrift om pedagogisk bemanning og dispensasjon i barnehager – § 2 og 3.»
Dette foreslår regjeringa
Kunnskapsdepartementet sendte forslaget til endringer i ny opplæringslov, privatskoleloven og forskrift til opplæringsloven på høring 8. november med høringsfrist 5. januar og foreslår følgende:
• Å tydeliggjøre i loven at det kun er de som er ansatt i lærerstilling som kan ha faglig ansvar for opplæringa.
• Å stille krav om relevant lærerutdanning i lovens hovedregel om ansettelse i lærerstilling, og å endre kravet til pedagogisk kompetanse i forskrift til opplæringsloven, slik at pedagogisk praksis ikke lenger skal kunne vektlegges i vurderingen av om en søker har tilsvarende pedagogisk kompetanse som lærerutdanningene gir.
• Språklige endringer for å framheve at ansettelse på vilkår bør vurderes før annen midlertidig ansettelse.
Flere saker
Dette foreslår regjeringa
Kunnskapsdepartementet sendte forslaget til endringer i ny opplæringslov, privatskoleloven og forskrift til opplæringsloven på høring 8. november med høringsfrist 5. januar og foreslår følgende:
• Å tydeliggjøre i loven at det kun er de som er ansatt i lærerstilling som kan ha faglig ansvar for opplæringa.
• Å stille krav om relevant lærerutdanning i lovens hovedregel om ansettelse i lærerstilling, og å endre kravet til pedagogisk kompetanse i forskrift til opplæringsloven, slik at pedagogisk praksis ikke lenger skal kunne vektlegges i vurderingen av om en søker har tilsvarende pedagogisk kompetanse som lærerutdanningene gir.
• Språklige endringer for å framheve at ansettelse på vilkår bør vurderes før annen midlertidig ansettelse.