JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hvem kan ansettes i lærerstillinger? LO ønsker tydeligere regler

Bare godkjente lærere skal ha ansvar for opplæring, mener LO – som mener det også må gjelde når elever på yrkesfag er utplassert i bedrift.
 I Service og salg har mange elever praksis i butikk i faget Yrkesfaglig fordypning (YFF). De og elever på andre yrkesfag må få god oppfølging av lærer også når de er utplassert i bedrift i faget YFF, mener LO.

I Service og salg har mange elever praksis i butikk i faget Yrkesfaglig fordypning (YFF). De og elever på andre yrkesfag må få god oppfølging av lærer også når de er utplassert i bedrift i faget YFF, mener LO.

Brian Cliff Olguin

sidsel@lomedia.no

Kunnskapsdepartementet sendte i begynnelsen av november på høring forslag til endring i reglene for hvem som kan ansettes i lærerstilling og forslag om å tydeliggjøre reglene om faglig ansvar for opplæring. Flere forbund i LO organiserer ansatte i skolen og har bidratt med innspill til høringsuttalelsen fra LO. Det gjelder blant annet Fagforbundet og Skolenes landsforbund (SL) – som har både lærere og andre skoleansatte som medlemmer.

Lærerne har for få timer til å følge opp elevene

LO ønsker at opplæringsloven og forskriften til den skal gi elevene rett til fagopplæring av lærer også når de er utplassert i bedrift i faget Yrkesfaglig fordypning (YFF) i Vg1 og Vg2, går det fram av høringsuttalelsen fra LO.

«I dag er det store utfordringer i faget yrkesfaglig fordypning (YFF) på videregående nivå, hvor læreren ikke får tilstrekkelig med timer til å følge opp elevene når de er utplassert i bedrift – med den konsekvensen det får for blant annet vurderingsarbeidet», skriver LO i høringsuttalelsen.

I praksis overlates ofte opplæringa av elevene i YFF i stor grad til bedriften elevene er utplassert. I YFF får de sin første smakebit på faget med mål å gå videre som lærlinger.

«Vi kan ikke akseptere fravær av lærer i et så sentralt fag. Hvordan skal lærer vurdere med karakter uten tett kontakt og oppfølging av både elev og praksisbedrift?», skriver LO i høringsuttalelsen.

LO påpeker at andelen som trenger ekstra faglig oppfølging er høyere i flere yrkesfaglige utdanningsprogram og at det særlig gjelder gutter.

«YFF-faget er svært viktig for deres overgang til læreplass, og god kobling mellom skole og arbeidsliv», presiserer LO.

LO advarer mot «privatisering av fellesskolens ansvar»

LO viser i høringsuttalelsen til at når fylkeskommunene kutter i fag- og yrkesopplæringa, får færre elever gjennomføre YFF i praksisbedrift og at enkelte fylkeskommuner flytter programfagene ut i bedrift. Det kan i verste fall gjøre det vanskeligere for skolene å rekruttere yrkesfaglærere, mener LO:

«Vi er ikke bare imot en slik privatisering av fellesskolens ansvar, men vi er også oppriktig bekymret for kvaliteten på fag- og yrkesopplæringen og konsekvensene dette mulig vil få for beskjeftigelsen til yrkesfaglærerne. Det kan også ha negativ innvirkning på rekruttering av yrkesfaglærere», skriver LO.

LO ønsker et tillegg i loven eller i forskrif til den om at det skal søkes dispensasjon dersom det blir nødvendig å bruke lærer uten godkjent utdanning, og presiserer i høringsuttalelsen:

«Opplæringsloven må ha like tydelige krav som forskrift om pedagogisk bemanning og dispensasjon i barnehager – § 2 og 3.»

Dette foreslår regjeringa

Kunnskapsdepartementet sendte forslaget til endringer i ny opplæringslov, privatskoleloven og forskrift til opplæringsloven på høring 8. november med høringsfrist 5. januar og foreslår følgende:

• Å tydeliggjøre i loven at det kun er de som er ansatt i lærerstilling som kan ha faglig ansvar for opplæringa.

• Å stille krav om relevant lærerutdanning i lovens hovedregel om ansettelse i lærerstilling, og å endre kravet til pedagogisk kompetanse i forskrift til opplæringsloven, slik at pedagogisk praksis ikke lenger skal kunne vektlegges i vurderingen av om en søker har tilsvarende pedagogisk kompetanse som lærerutdanningene gir.

• Språklige endringer for å framheve at ansettelse på vilkår bør vurderes før annen midlertidig ansettelse.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Dette foreslår regjeringa

Kunnskapsdepartementet sendte forslaget til endringer i ny opplæringslov, privatskoleloven og forskrift til opplæringsloven på høring 8. november med høringsfrist 5. januar og foreslår følgende:

• Å tydeliggjøre i loven at det kun er de som er ansatt i lærerstilling som kan ha faglig ansvar for opplæringa.

• Å stille krav om relevant lærerutdanning i lovens hovedregel om ansettelse i lærerstilling, og å endre kravet til pedagogisk kompetanse i forskrift til opplæringsloven, slik at pedagogisk praksis ikke lenger skal kunne vektlegges i vurderingen av om en søker har tilsvarende pedagogisk kompetanse som lærerutdanningene gir.

• Språklige endringer for å framheve at ansettelse på vilkår bør vurderes før annen midlertidig ansettelse.