JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Byrådet i Oslo utreder ny inntaksmodell for videregående skoler:

Ny rapport: Videregående skoler i Oslo er sterkt segregert etter karakterer fra ungdomsskolen

Mens regjeringen forsøker å innføre såkalt «fritt skolevalg» – eller karakterbasert inntak – i videregående skoler i alle landets fylker, utreder byrådet i Oslo alternative inntaksmodeller. I dag ble første delrapport lagt fram.
LEDER INNTAKSUTVALGET: Nifu-forsker Berit Lødding leder utvalget som straks etter 1. mars skal foreslå en alternativ inntaksmodell for videregående skoler i Oslo.

LEDER INNTAKSUTVALGET: Nifu-forsker Berit Lødding leder utvalget som straks etter 1. mars skal foreslå en alternativ inntaksmodell for videregående skoler i Oslo.

Sidsel Valum

sidsel@lomedia.no

Videregående skoler i Oslo er sterkt segregert etter karakterer fra ungdomsskolen. Elevene med de laveste karaktergjennomsnittene konsentreres på noen skoler på Oslos østkant, mens elevene med de høyeste gjennomsnittene konsentreres på andre skoler i sentrum eller på byens vestkant.

p

Det konstaterer forskerne Olga Serediak (stipendiat og samfunnsøkonom) og professor Håvard Helland ved Senter for profesjonsstudier ved OsloMet i rapporten «Inntak til Oslos videregående skoler. Analyse av simulerte inntaksmodeller», som ble presentert i dag på et seminar i regi av Nifu (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning).

Les hele rapporten her.

Segregert etter kjønn, sosioøkonomisk bakgrunn og morsmål

Forskerne har i rapporten dokumentert segregering av elever etter kjønn, sosioøkonomisk bakgrunn og morsmål. Rapporten er levert som en delutredning til arbeidet til Inntaksutvalget i Oslo.

– En kjerneoppgave for oss er å vurdere ulike modeller for inntak til de videregående skolene i Oslo. Vi skal gjennomgå litteratur som er relevant for oppgaven og vi skal innhente erfaringskunnskap som en del av kunnskapsgrunnlaget. Vi skal ikke minst utrede alternative modeller og se på konsekvensene de har for elevfordeling. Det er akkurat det punktet det handler om i dag, sa Nifu-forsker Berit Lødding, som ledet seminaret.

Hun er leder for Inntaksutvalget som ble nedsatt av byrådet i Oslo for ett år siden.

Mindre segregering ved loddtrekning

Rapporten sammenligner utfallet av ulike regler for inntak til første trinn i videregående opplæring i Oslo. Formålet er ifølge rapporten å evaluere ulike inntaksordninger til de offentlige videregående skolene i Oslo, og å sammenligne karakterbasert inntak av søkerne i 2018 med simulering av de samme søkerdataene av fire alternative prinsipper for inntak: loddtrekning, kvotering av søkere med svake karakterer, rangering etter ønskenummer og loddtrekning blant primærsøkere til en kvote kombinert med karakterinntak til resten av plassene.

Av modellene finner forskerne størst segregering ved karakterbasert opptak og langt lavere ved loddtrekning.

Høyrepolitikerne ønsker karakterbasert inntak

I dag har Oslo et byomfattende inntak til videregående skoler, basert på karakterer fra ungdomsskolen, slår forskerne fast.

Dagens ordning ble i hovedtrekk vedtatt av bystyret i 2008 med en liten endring fra skoleåret 2004. Rapporten viser også til at Oslo i flere perioder har prøvd ut ulike former for geografiske inntakssystem og at inntakssystemet siden 1982 er endret sju ganger – og at den har vært svært omdiskutert i Oslopolitikken i årtier.

Forskerne skriver: Venstresiden i politikken har vært tilhengere av modeller som søker å kombinere vektlegging av bosted med vektlegging av karakterer, mens høyresiden er sterke tilhengere av rent karakterbasert inntak og kaller det «fritt skolevalg».

Skal anbefale ny inntaksmodell for Oslo rett etter 1. mars

En kjerneoppgave for Inntaksutvalget er ifølge mandatet å anbefale en alternativ modell til karakterbasert inntak.

– Når det gjelder modellene så er det noen hensyn vi er bedt om å ta. Det er at elever skal ha størst mulig grad av valgfrihet. Det er helt essensielt at elever skal kunne velge skoler. Vi skal vurdere modeller ut fra det hensynet at flest mulig skal fullføre og bestå og så skal vi forsøke å få til en større spredning mellom skolene, et større mangfold på hver skole og mindre segregering mellom skolene med hensyn til sosioøkonomiske og etniske forskjeller. Vi skal også se hvordan vi kan få en modell som gjør at presset for å komme inn på de mest populære skolene avtar og at flest mulig skal komme inn på en ønsket skole. Det betyr i praksis at færre blir videreført til skoler de ikke har oppgitt at de ønsker å gå på, sa Berit Lødding.

p

Utvalget vurderer også Stolteberg-utvalgets progresjonsmodell og erfaring og forskning fra Norge og andre land. Berit Lødding understreket at Inntaksutvalget ikke har konkludert ennå.

– Vi har blitt bedt om å vente med å levere vår innstilling til etter 1. mars. Det er ganske lurt, fordi det er da søknadsfristen er og det kan fort oppstå misforståelser blant nye søkere om at det nå er en endret inntaksordning for Oslo. Den blir uansett ikke satt i verk for førstkommende inntak. Vi leverer straks etter 1. mars. Det er planen, sa lederen for Inntaksutvalget.

Annonse
Annonse