Overrakte 36.500 underskrifter mot avskilting av lærere
Stor motstand mot nye kompetanseregler for lærere.
FORAN STORTINGET: Fra venstre Kent Gudmundsen (H), saksordfører, Hans Ole Rian, leder for Musikernes fellesorganisasjon (MFO), Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet, Stig Johannessen, leder i Skolelederforbundet og Terje Moen, nestleder i Skolenes landsforbund (SL).
Sidsel Valum
sidsel@lomedia.no
I dag overrakte Skolenes landsforbund (SL), Utdanningsforbundet, Skolelederforbundet og Musikernes fellesorganisasjon (MFO) et opprop til saksordfører Kent Gudmundsen (H) med 36.500 underskrifter mot at nye kompetanseregler er gitt tilbakevirkende kraft, rett før Stortinget skulle behandle et forslag om å stoppe avskiltingen.
– Det er et flertall på Stortinget som støtter de norske lærerne, og det blir viktig for dere andre å bygge videre på det. Så skal vi presse på regjeringen for å få den til å endre standpunkt. Jeg tror tallenes tale kommer til å bli ganske tydelig etter hvert. Det er et risikabelt prosjekt, sa leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal om den såkalte avskiltingen, som innebærer at anslått 33.000 lærere utdannet før 2014 ifølge nye kompetansekrav vil miste retten til å undervise i fagene norsk, engelsk, matematikk, samisk og tegnspråk etter 2025, fordi de nye reglene er gitt tilbakevirkende kraft.
• Lærere skal fortsatt kunne avskiltes
Tok imot opprop
Steffen Handal overrakte sammen med nestleder i Skolenes landsforbund, Terje Moen, leder for Skolelederforbundet, Stig Johannessen og leder for Musikernes fellesorganisasjon (MFO), Hans Ole Rian, bunken med 36.500 underskrifter fra oppropet «Stopp avskiltingen», som har vært samlet i løpet av en måned.
Saksordfører Kent Gudmundsen (H) tok i mot bunken foran Stortinget, og fikk en oppfordring fra Steffen Handal om å ta den med til kunnskapsminister Jan Tore Sanner og diskutere saken på nytt.
– Lærere i kø for videreutdanning
– Vi har lytta til deres argumenter, det har gjort at vi har gitt en dispensasjon til 1. august 2025. Vi ser at ifølge SSBs prognoser for 2015 da vi innførte dette var det 38.000 som manglet kompetanse. Ved utgangen av 2017 ser vi at vi er nede i 27.800. Og så vet dere jo at av de cirka 6.000 som tar videreutdanning i inneværende år er det 4.400 av dem som tar det nettopp innenfor nettopp norsk, engelsk og matematikk, som gjør at vi får ytterligere 4.400 lærere ut nå til våren. Når vi ser utviklinga er det all grunn til å tro at vi har mulighet til å nå de målene vi har satt oss innen 2025, sa Kent Gudmundsen.
– De tallene du peker på er først og fremst et uttrykk for hvor utrolig mange lærere det er som vil ta videreutdanning, og som faktisk gjør det. Men du må huske på at det står tusenvis i kø. Og tusenvis er prisgitt de kommunale skoleeierne som du vet like godt som jeg ikke alltid prioriterer dette, sa Steffen Handal, som også pekte på at et økende antall ukvalifiserte underviser i skolen.
Stortinget behandler i dag et forslag om å stoppe avskilting av lærere, som ikke ventes å få flertall, fordi KrF har inngått forlig med regjeringen for å få innført lærernormen, selv om de faktisk er imot.
SV kritisk til KrF
– Vi er kritiske til at KrF vil stemme imot et forslag de er for, og lover debatt om det, sa Mona Lill Fagerås (SV), som er medlem av Stortingets utdanningskomite, og sluttet seg til forsamlingen foran Stortinget.
Hun fikk svar fra Hans Fredrik Grøvan (KrF), som også er medlem av utdanningskomiteen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
SNUR IKKE: Hans Fredrik Grøvan (KrF) (til venstre) sier at KrF ikke kan snu i spørsmålet om avskilting i denne perioden. Her sammen med Mona Lill Fagerås (SV) og saksordfører Kent Gudmundsen (H).
Sidsel Valum
– Vi har ikke endret syn på tilbakevirkende kraft. For oss var det veldig viktig å få på plass lærernormen. At vi fikk en avtale med regjeringen om at dette skal innføres allerede fra 2018, synes vi var en stor seier for alle norske barn. Vi har ikke gitt opp dette med tilbakevirkende kraft, det vil vi kunne komme tilbake til. Men i denne perioden må vi stå ved den avtalen vi har inngått. Vi tror det er en seier for norsk skole, og så må vi jobbe fortsatt med den andre saken så vi sikrer at norsk skole får nok kompetente lærere. Det er jo en forutsetning for lærernormen, sa Grøvan.
– Jeg er en av disse avskilta lærerne. Jeg er god nok for Stortinget, men ikke som lærer. Det er noe med det du sier til lærerne at den utdannelsen du tok i 2014 ikke er god nok. Det er ikke noe du sier uten at ganske mange blir forbannet. Jeg skjønner norske lærere som har skrevet under, sa Mona Lill Fagerås.