JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Yrkesfag

Rio (19) har skole på byggeplassen: – Jeg var aldri fan av å sitte i et klasserom

Nå er Rio Palmgren Nilsen på god vei til å fullføre videregående skole.
– Jeg vil gjerne ha læreplass i betongfaget her hos Veidekke, sier Rio Palmgren Nilsen (19) som såvidt har  begynt å prøve seg i praksis i betongfaget.

– Jeg vil gjerne ha læreplass i betongfaget her hos Veidekke, sier Rio Palmgren Nilsen (19) som såvidt har begynt å prøve seg i praksis i betongfaget.

Erik M. Sundt

sidsel@lomedia.no

19-åringen var skolelei og ville heller jobbe og tjene penger enn å sitte i et klasserom. Men etter tre år med jobb som ufaglært i matbutikk og restaurant, ønsket han seg et bedre fotfeste i arbeidslivet.

– Jeg ønska mer utdanning, og det fikk meg til å søke «Skole på byggeplass». Jeg fikk vite om tilbudet gjennom noen kamerater, forteller han.

Skole på byggeplass startet opp som et nytt tilbud i Oslo høsten 2024 til ungdom mellom 18 og 24 år som av ulike grunner har falt ut av et ordinært utdanningsløp.

Byggeplassen til det som skal bli Økern skole er klasserom for Skole på byggeplass.

Byggeplassen til det som skal bli Økern skole er klasserom for Skole på byggeplass.

Erik M. Sundt

Skoletilbud for dropouts

Vi treffer Rio Palmgren Nilsen på byggeplassen til det som skal bli Økern skole.

Ungdomsskolen skal etter planen stå ferdig til å ta imot elever ved skolestart i august 2027. Byggherre er Oslobygg.

Det er entreprenørbedriften Veidekke som står for oppføring av den nye ungdomsskolen med flerbrukshall og barnehage.

I tillegg samarbeider Veidekke med Utdanningsetaten i Oslo kommune om prosjektet Skole på byggeplass.

– Jeg var aldri fan av å sitte i et klasserom, sier Rio om hvorfor han ikke fullførte videregående skole.

Nå ønsker han å ta igjen det tapte.

– Jeg har ikke annen utdanning enn grunnskolen. I løpet av dette skoleåret tar jeg både Vg1 og Vg2, forteller han.

Fire dager i uka er han utplassert her på byggeplassen i faget Yrkesfaglig fordypning (YFF). En dag i uka har han undervisning i fellesfag på Kuben videregående skole.

Der samles alle elleve elever som høsten 2024 fikk tilbud om å bli med i prosjektet.

– Dette er første uka i en sammenhengende ti ukers utplassering i YFF. Alle i klassen min er ute i forskjellige prosjekter omkring i byen, forteller Rio.

– Har du bestemt deg for å søke læreplass?

– Jeg vil gjerne ha læreplass i betongfaget her hos Veidekke, sier Rio som så vidt har begynt å prøve seg i praksis i betongfaget.

Han har også meldt seg inn som elev- og studentmedlem i Fellesforbundet – som organiserer betongarbeidere.

– Hvordan synes du det går?

– Jeg trives veldig godt og har blitt godt mottatt på byggeplassen. De som jobber der har fått høre litt om hva Skole på byggeplass er, forteller han.

– Målet er at alle elevene etter at dette skoleåret er omme skal gå ut i to års læretid og bli fagarbeidere, forteller lærer Sjur Alvsåker.

Dette er Skole på byggeplass

Sjur Alvsåker og Per-Johan Heierstad er lærere for elevene når de er i praksis i YFF. Begge er ansatt av Veidekke gjennom Skole på byggeplass.

Rio Palmgren Nilsen (19) (i midten) på byggeplassen sammen med lærerne  Per-Johan Heierstad (til venstre) og Sjur Alvsåker. 

Rio Palmgren Nilsen (19) (i midten) på byggeplassen sammen med lærerne Per-Johan Heierstad (til venstre) og Sjur Alvsåker. 

Erik M. Sundt

– Elevgruppen som er her nå skal bli tømrere eller betongfolk, sier Per-Johan Heierstad.

Sjur Alvsåker har bakgrunn som betongarbeider med fagbrev og har utdanning som yrkesfaglærer fra den treårige yrkesfaglærerutdanninga YFL.

Han jobbet som yrkesfaglærer i forskjellige videregående skoler i Osloskolen i 13 år, og begynte i jobben som lærer i Skole på byggeplass da prosjektet startet i Oslo i 2024.

– Vi har den daglige oppfølginga av elevene. Vi har også ansvar for alt av opplæring i programfag, sier Sjur Alvsåker.

– Målet er at alle elevene etter at dette skoleåret er omme skal gå ut i to års læretid og bli fagarbeidere, forteller lærer Sjur Alvsåker i Skole på byggeplass.

– Målet er at alle elevene etter at dette skoleåret er omme skal gå ut i to års læretid og bli fagarbeidere, forteller lærer Sjur Alvsåker i Skole på byggeplass.

Erik M. Sundt

Skole på byggeplass bistår med blant annet lokaler, verktøy, materialer, verneutstyr, byggeoppdrag og praksisplasser.

Elevene som deltar i prosjektet er registrert som elever ved Kuben videregående skole. På skolen er det OT-tjenesten (Oppfølgingstjenesten) som har ansvar for Skole på byggeplass.

I tillegg til å gi elevene undervisning i fellesfag hver mandag, har skolen ansvar for privatisteksamener på Vg1, eksamen på Vg2, rådgivningstjeneste, elevtransport, skolebøker og å utstede kompetansebevis som dokumentasjon på at de har godkjent eller bestått fag i videregående opplæring.

– Det er et kjempespennende prosjekt. Jeg har tro på å drive fellesfagundervisning på yrkesfagenes premisser, sier faglærer Egil Eidheim Elseth ved Kuben videregående skole.

Han underviser klassen i fellesfagene norsk og samfunnsfag hver mandag i egne lokaler hos Veidekke på Ulven torg. I tillegg har klassen en egen lærer fra Kuben videregående skole i kroppsøving.

– Noen har gjennomført og bestått alle fag fra Vg1, andre har mye eller bare hull. De hjelper vi med å ta fagene som privatister, forteller Egil Eidheim Elseth.

Kuben videregående skole hjelper elevene med oppmelding til privatisteksamen og egne lærere kartlegger elevene for hva de trenger av påfyll av kunnskaper for å bestå.

– Vi har et flott samarbeid med Veidekke og Sjur Alvsåker, sier Egil Eidheim Elseth.

Skole på byggeplass

Veidekke har organisert prosjektet siden 1997 i samarbeid med andre EBA-bedrifter (bransjeforeningen Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg), videregående skoler og ulike offentlige instanser gjennom tidene.

Fram til 2010 var Arbeidsmarkedsetaten (Aetat) oppdragsgiver og senere Nav. Senere har fylkeskommunene vært oppdragsgivere.

Fram til 2010 var målgruppa unge arbeidsledige over 19 år, voksne som ønsket en ny start i livet og personer med innvandrerbakgrunn.

Siden 1997 har Veidekke organisert 35 skoleklasser i seks fylker.

Over 350 personer har i perioden fått mulighet til fullverdig fagutdanning, og over 220 har i perioden startet som lærlinger i de store byggfagene.

Siden 2012 har målgruppa vært unge i alderen 18–24 år som ikke har fullført videregående opplæring og som er motivert for fagutdanning i betongfag eller tømrerfag.

Ungdom tas inn som elever i Vg2, uavhengig av om de har fullført Vg1.

Mellom 70 og 90 prosent har manglet fag fra Vg1 som har vært gjennomført via privatistordningen mens de går på Vg2. De siste fem årene har det vært gjennomført 150 privatisteksamener i Vg1 i byggfag underveis i Vg2. 149 av eksamenene ble bestått ved første forsøk.

Kilde: Skole på byggeplass (SPB)

Besøkssenter for elever

Rett ved porten til byggeplassen på Økern har Utdanningsetaten et eget besøkssenter for skoleklasser i en blå brakke.

Besøkssenteret samarbeider med Skole på byggeplass. Hver torsdag kommer det grupper av elever fra ulike ungdomsskoler i Oslo som får omvisning på byggeplassen.

– De får høre om de ulike yrkene som finnes på byggeplassen, og så får de prøve seg på en praktisk oppgave med å planlegge og bygge en bru, forteller Rio Palmgren Nilsen (19).

Han bistår med å veilede elevene i den praktiske oppgaven.

Besøkssenteret er et tilbud til grunnskoleelevene i Oslo i Utdanningsetatens program Arbeidslivets skolesekk de neste to årene. Det er bygget opp på samme måte som Den kulturelle skolesekken, men tilbyr i stedet innblikk i de ulike yrkesfagene.

Oslo har lavest andel søkere til yrkesfag

Utdanningsetaten i Oslo har hatt et tilsvarende besøkssenter i forbindelse med bygging av Tøyenbadet i perioden 2021–2024. Nær 2000 barn og unge besøkte senteret.

Tre av fire elever svarte at de syntes byggenæringen virket mer spennende etter å ha vært på senteret, ifølge etaten.

Utdanningsdirektør i Oslo Marte Gerhardsen.

Utdanningsdirektør i Oslo Marte Gerhardsen.

Sidsel Valum

– Vi opplever at dette er veldig populært. Det er mange skoler som vil komme hit. For unge som vokser opp i Oslo er det ikke så lett å få erfaring med hva yrkesfag faktisk kan være. Det å få komme hit og se hva de gjør på byggeplassen tror vi er veldig motiverende og inspirerende for mange elever, sier utdanningsdirektør Marte Gerhardsen.

Utdanningsetaten håper at Skole på byggeplass og besøkssenteret vil føre til at flere får lyst til å satse på yrkesfag.

Alle landets fylker hadde over 50 prosent søkere til yrkesfag i 2024, med unntak av Akershus og Oslo. Oslo hadde den laveste andelen med 27 prosent, men det var en økning på to prosentpoeng fra året før.

– Vi har et mål om at en av tre skal søke. I forfjor gikk vi litt ned og i fjor gikk det litt opp, og vi er et stykke unna 33 prosent der vi skal være. Jeg tenker det er naturlig at Oslo ligger lavere enn resten av landet. Vi har et litt annet arbeidsmarked, og det er veldig mange i Oslo som skal jobbe på kontor. Likevel trenger vi mange flere fagarbeidere i Oslo. Derfor ønsker vi at flere skal søke. Det er viktig for oss, sier utdanningsdirektør Marte Gerhardsen.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse