SIDSEL VALUM (tekst)" />

Skolenes landsforbund forhandler arbeidstidsavtale med KS

Skal lærere bruke av fritida si på å sette seg inn i nye læreplaner? Nei, mener Skolenes landsforbund

I dag er det sluttforhandling mellom KS og lærerorganisasjonene om lærernes arbeidstidsavtale – som utløste lærerstreiken i 2014. Skolenes landsforbund (SL) står alene om å kreve at det settes av tid til Fagfornyelsen.
TIL FORHANDLINGER: Forbundsleder Anne Finborud og første nestleder Terje Moen i Skolenes landsforbund (KS) rett før  forhandlinger i KS-huset om lærernes arbeidstidsavtale.

TIL FORHANDLINGER: Forbundsleder Anne Finborud og første nestleder Terje Moen i Skolenes landsforbund (KS) rett før forhandlinger i KS-huset om lærernes arbeidstidsavtale.

Nanna Aanes Wolden

Mandag møter SL, Utdanningsforbundet, Norsk Lektorlag og Skolelederforbundet KS i KS-huset i Oslo i det som etter planen er sluttforhandlingen om lærernes arbeidstidsavtale (SFS 2213 – Særavtale for undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring).

Forhandlingene gjelder skoler i alle kommuner og fylkeskommuner, bortsett fra Oslo, som er eget tariffområde.

Alle parter har sagt opp den gjeldende avtalen, som utløper 31. desember.

– Kan snuble på målstreken

– Jeg synes det er merkelig at SL står aleine om å kreve tid til Fagfornyelsen, sier forbundsleder Anne Finborud, som er forhandlingsleder for LO-forbundene SL, Creo, Fagforbundet og FO.

Hun deltar i forhandlingene med KS sammen med første nestleder Terje Moen.

Fra høsten 2020 skal alle lærere i grunnskolen og videregående skole undervise etter nye læreplaner. Fagfornyelsen er beskrevet som den største endringen i norsk skole siden Kunnskapsløftet i 2006.

– Det har vært en god prosess fram til nå, men jeg frykter at vi kommer til å snuble på målstreken, sier Anne Finborud.

Forbundet får tilbakemeldinger fra lærere som er bekymret. Enkelte forteller at de pålegges «hjemmelekser» i å sette seg inn i de nye læreplanene på ulønnet fritid.

– Ingen kan ha ment at lærerne skal gjøre dette på fritida, i tillegg til en hundre prosent stilling, sier Finborud.

– Hvorfor har SL brakt Fagfornyelsen inn i forhandlingene om arbeidstidsavtalen?

– Vi sendte et brev til kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner i januar, med krav om at årsrammen for undervisning for lærerne reduseres med 38 timer per årsverk i innkjøringsperioden for Fagfornyelsen, som vi anser å være tre år. Vi fikk da svar fra Sanner om at dette var et spørsmål som hører hjemme mellom partene, sier Finborud.

Krav om tidsressurs

De fire LO-forbundene SL, Creo – forbundet for kunst og kultur, Fagforbundet og Fellesorganisasjonen (FO), har et selvstendig partsforhold i avtalen og leverte 12. november et felles krav til KS. I tillegg leverte Norsk Lektorlag, Skolelederforbundet og Utdanningsforbundet sine krav.

Ett av kravene fra LO-forbundene er at det skal inn en formulering i arbeidstidsavtalen som gir pedagogisk personale et vern mot å bli detaljstyrt i det pedagogiske arbeidet. Videre står det i kravet at «det må ryddes plass innenfor någjeldende årsverk til den enkelte lærer for å iverksette statlige reformer».

I tillegg til Fagfornyelsen har Stortinget også vedtatt et organisert system for veiledning av nyansatte lærere, som LO-forbundene krever at det settes av tid til.

Det vises i kravet til at tariffavtalen gir reduksjon i årsrammene for undervisning for nyansatte lærere, mens avtalen ikke gir noen tidsressurs til de lærerne som skal veilede de nyansatte.

SL, Creo, FO og Fagforbundet krever at årsrammene for undervisning for lærerne reduseres med 38 årstimer per årsverk i innkjøringsperioden for Fagfornyelsen, som er anslått til å være tre år.

Videre krever LO-forbundene at årsrammene for undervisning reduseres med 72 årstimer per årsverk for lærerne som inngår avtale om å veilede nyansatte lærere det skoleåret dette arbeidet finner sted.

Lærerens arbeidsplan

En annen sak som det er fremmet krav om, som har vært et gjengangertema når tillitsvalgte i SL samles, er spørsmålet om såkalt undertid, som tolkes ulikt på forskjellige skoler. Det er noe SL erfarer skaper mye uro på arbeidsplassene.

«SL, Creo, FO og Fagforbundet framsetter dette kravet: Det skal framgå av oversikten hvordan såkalt «undertid» skal avvikles. Skal undertid avvikles som tilfeldige vikartimer, må dette avtales særskilt med vedkommende lærer», står det i kravet fra LO-forbundene.

Sluttforhandling i dag

Partene møtes til sluttforhandling i dag. Hvis partene ikke kommer fram til enighet i dag, kan de bli enige om å fortsette forhandlingene utover i desember. En annen mulighet er at de kan bli enige om å prolongere den gjeldende avtalen i to år. Et annet alternativ er at arbeidstidsavtalen blir del av vårens hovedtariffoppgjør. Da er det teoretisk mulig at den kan bli gjenstand for en ny lærerstreik.

– Men det er noe ingen av partene per i dag ønsker, sier andre nestleder Terje Moen i SL.

Lærernes arbeidstidsavtale

• SFS 2213 – Særavtale for undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring.

• Den gjeldende avtalen utløper 31. desember 2019 og er sagt opp av alle partene.

• Skolenes landsforbund (SL) forhandler på vegne av disse fire LO-forbundene: SL, Creo – forbundet for kunst og kultur, Fagforbundet og Fellesorganisasjonen (FO), som har et selvstendig partsforhold i avtalen.

• Tirsdag 12. november leverte LO-forbundene felles krav til KS.

• Uenighet om avtalen utløste lærerkonflikten i 2014, da lærerne streiket fra 10. juni til 1. september.

Ingen kan ha ment at lærerne skal gjøre dette på fritida, i tillegg til en hundre prosent stilling.

Forbundsleder Anne Finborud om innføring av nye læreplaner i Fagfornyelsen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Lærernes arbeidstidsavtale

• SFS 2213 – Særavtale for undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring.

• Den gjeldende avtalen utløper 31. desember 2019 og er sagt opp av alle partene.

• Skolenes landsforbund (SL) forhandler på vegne av disse fire LO-forbundene: SL, Creo – forbundet for kunst og kultur, Fagforbundet og Fellesorganisasjonen (FO), som har et selvstendig partsforhold i avtalen.

• Tirsdag 12. november leverte LO-forbundene felles krav til KS.

• Uenighet om avtalen utløste lærerkonflikten i 2014, da lærerne streiket fra 10. juni til 1. september.