JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Regjeringen foreslår flere lærerspesialister. Skolenes landsforbund (SL) kritisk:

Skolenes landsforbund: – Feil bruk av 122 millioner kroner

– Vi er sterkt imot ordningen med såkalte lærerspesialister. Dette er feil bruk av penger i skolen, sier første nestleder Terje Moen i Skolenes landsforbund (SL).
KRITISK: Terje Moen i Skolenes landsforbund

KRITISK: Terje Moen i Skolenes landsforbund

Bo Mathisen

– Bruk pengene på noe annet, sier første nestleder Terje Moen i Skolenes landsforbund (SL), om forslaget fra regjeringen om 122 millioner kroner til flere såkalte lærerspesialister, som er en styrking av den eksisterende ordningen med ytterligere 50 millioner kroner i forslaget for statsbudsjett for 2019.

SL imot ordning med lærerspesialister

Ifølge regjeringens forslag vil det gi 1200 lærere mulighet til profesjonell videreutvikling og en karrierevei i skolen, samtidig som de fortsetter å jobbe som lærere.

Lærerspesialister er lærere som mottar et ekstra lønnstilskudd som ikke gis gjennom lønnsforhandlinger. De skal tjene som veiledere for andre lærere og bidra til faglig styrking av lærerkollegiet. Terje Moen understreker at Skolenes landsforbund (SL) har vært imot ordningen fra den ble innført, først og fremst fordi SL mener spørsmål om lønn hører hjemme på bordet mellom partene i forbindelse med lønnsoppgjør. Men også fordi forbundet mener ordningen ikke virker etter hensikten.

– De såkalte lærerspesialistene er ikke blitt de fyrtårnene som tanken bak var. Vårt klare inntrykk er at de eneste som er fornøyd med ordningen er lærerspesialistene selv og rektorene, sier Terje Moen.

Kompetansereform og yrkesfagsatsing

Regjeringen foreslår 130 millioner kroner til kompetansereformen Lære hele livet, til blant annet å utvikle fleksible videreutdanningstilbud i digital kompetanse, bransjeprogram for særlig utsatte bransjer og utviding av forsøk med modulbasert opplæring for voksne, noe SL ifølge første nestleder Terje Moen mener er en riktig og bra satsing.

– Dette har vært etterlyst av partene i arbeidslivet, sier han.

SL ønsker også velkommen forslaget fra regjeringen om å styrke yrkesfagene med ytterligere 30 millioner kroner i budsjettforslaget for 2019.

Regjeringen foreslår blant annet å øke satsingen på å styrke kompetansen til yrkesfaglærerne med 12 millioner kroner.

– Vi vil ønske at det blir en dreining fra å yte støtte gjennom stipendordning til vikarordning, legger Terje Moen til. Ifølge Moen er det mer krevende for lærere å gjennomføre tilleggsutdanning gjennom stipendordningen, som ikke sikrer frikjøp i den tida etterutdanningen skjer, mens lærerne som får videreutdanne seg gjennom vikarordningen jobber 25 prosent og får 75 prosent frikjøp. Han tror flere yrkesfaglærere vil ønske å videreutdanne seg dersom de får gjøre det gjennom vikarordningen.

Les alle saker om statsbudsjettet her

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse