JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stor frustrasjon over tariffpolitikken i staten

NTLs tillitsvalgte vil ha opprydning i statens tariffpolitikk.
«TARIFFMINISTER»: Karianne Tung har nå ansvaret for statens arbeidsgiverpolitikk, som NTL er sterkt frustrert over.

«TARIFFMINISTER»: Karianne Tung har nå ansvaret for statens arbeidsgiverpolitikk, som NTL er sterkt frustrert over.

Eirik Dahl Viggen

anders@lomedia.no

Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung ble tiltalt som «Tariffminister» av mange NTL-tillitsvalgte på Kartellkonferansen.

De krever en opprydning i situasjonen med to ulike hovedtariffavtaler i staten, der LO og YS står på den ene, mens Akademikerne og Unio har en annen avtale.

– I dag er det en stor utfordring at vi ikke har likelydende tariffavtaler. Det skapes ulikheter i lønnsoppgjørene, mellom virksomheter og ikke minst innad i virksomhetene – mellom grupper og mellom kolleger, basert på hvilken tariffavtale de ansatte tilhører, sa Lisa Granlund. 

VANSKELIG: Forbundssekretær Lisa Granlund i NTL sier systemet med ulike avtaler skaper ulikheter på mange områder.

VANSKELIG: Forbundssekretær Lisa Granlund i NTL sier systemet med ulike avtaler skaper ulikheter på mange områder.

Alf Ragnar Olsen

– På feil vei

Forbundsleder Kjersti Barsok sa det oppleves som at det bare blir større avstand mellom avtalene, mens regjeringen har som mål å komme tilbake til en avtale.

– Vi har nå en situasjon der det er ulik lønn mellom like grupper, avhengig av hvor, og om, de er organisert. Statsråd, hvor har det blitt av ambisjonene om staten som mønsterarbeidsgiver? Spurte forbundslederen. 

Tillitsvalgt Inger Sigridnes fra NTL Veg aksepterer ikke at det er fem parter som må bli enige for å komme tilbake til én avtale i staten.

– Arbeidsgiver har et særlig ansvar, for det er de som sitter med makta. Det var ikke konsensus mellom partene da avtalene ble delt opp. Det gir arbeidsgiver et ekstra ansvar for å rydde opp, sa hun.

Hun forteller at de har store, høytlønte grupper i Vegvesenet som er på den andre avtalen, som tjener godt på prosenttillegg.

– Det er til ugunst for de lavtlønte og likelønn, som du sier du er opptatt av. Om dere ikke endrer dette, kan du ikke komme tilbake hit og snakke om lavtlønte og utjevning, sa Sigridnes.

Utjevning eller forskjeller

Tillitsvalgt Natalia Zubillaga ved Universitetet i Oslo deler frustrasjonen.

– Skal vi bruke lønnsoppgjørene til å sikre alle ansatte i staten et lønnsløft, sikre utjevning og likelønn – eller skal vi forsterke forskjeller – og gå for et system der lønn baserer seg på markedsverdi og individuell konkurranse? Spurte hun. 

Zubillaga mener lønnssystemet utfordres av de som vil premiere «de beste», på bekostning av de mange.

– Men lønnsforhandlinger er fordeling av verdiskapningen – om det vi skaper i fellesskap og det er et resultat av alles innsats, minnet hun om.

Klart mål

Statsråd Karianne Tung, som også fortalte at hun er NTL-medlem, understreker at hun mener det beste er å få en felles avtale.

– Men da må også partene være enige om det. Jeg kjenner meg veldig godt igjen i hva det betyr å ha to avtaler. Nå får vi en rapport i mars som ser på konsekvensene av to avtaler, og så håper jeg vi får mye god informasjon der om hva som må til for å få én avtale igjen, sier hun.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse