#Surjournalist ber venstresidens tillitsvalgte komme seg på TikTok
– Tillitsvalgte på venstresiden bør komme seg på TikTok nå. Det er der de unge velgerne er, sier journalist Jo Skårderud i Klassekampen.
VIRALT: Journalist Jo Skårderud har kastet seg ut i TikTok, og mener det er en arena tillitsvalgte også må være på.
Ole Palmstrøm
nina.hanssen@lomedia.no
Skårderud har selv sett seg lei på at høyresiden og blant annet FpU-leder Simon Velle har dominert TikTok. For litt siden bestemte han seg for å opprette en privat profil under navnet #Surjournalist. Det oppfordrer han også andre tillitsvalgte og folk på venstresiden å gjøre.
– Hvorfor skal tillitsvalgte på denne kanalen?
– Det er ganske åpenbart altså. TikTok har blitt den viktigste kilden til informasjon for ungdommene. Det er her de henter nyheter fra. Det er fra mennesker på TikTok og ikke nettaviser de følger med på. Tillitsvalgte bør være her for å bygge relasjoner med influenserne og ungdommen og skape et tillitsforhold.
– TikTok er et viktig medium som har enorm påvirkningskraft på unge, så faglige tillitsvalgte er nødt til å være der. Hvis ikke så overlater man til høyresiden å påvirke og forme ungdommers holdninger, sier han.
Er TikTok en kanal man bør være skeptisk til?
– Jo, TikTok har kinesiske eiere. Som journalist har jeg betenkeligheter med det. Men jeg er på TikTok som privatperson. Hvis jeg skulle være opptatt av hvem som eier sosiale medier så burde jeg også holde meg unna Meta og andre, sier han.
Selv har han tatt kallenavnet «surjournalist», der han opererer som privatperson.
– Det er ikke er noe verre å være på TikTok enn Facebook eller Instagram og Snapchat for å si det sånn. Det er det samme forferdelige udemokratiske rælet alt sammen, innrømmer han.
Selv skulle han gjerne latt være, men han mener at venstresiden må være til stede ettersom høyresiden er så aktive der.
– Jeg vet at noen mediehus som NRK og andre mener at deres journalister ikke skal bruke mobilen til TikTok, men her bruker jeg én telefon til alt, sier han, og presiserer igjen at det ikke er Klassekampen men han som privatperson som lager og redigerer filmer.
– Folk bør ikke være redde men bare logge på og prøve seg. Husk å vise sinne, glede, begeistring eller andre følelser, sier han.
Skårderud minner om at det kommer nok til å ta tid før andre følger deg og tar deg på alvor.
Vis ekte følelser
– Det er viktig å la ektefølte følelser skinne igjennom som andre kan kjenne seg igjen i. Rasende mennesker er bra, men det går an å være blid også altså. Men du skal røre noen med tydelige følelser, sier han.
Han mener tillitsvalgte ofte er engasjert, så derfor vil denne plattformen være en god talerstol for å vise standpunkt med humor, sinne, sorg og alt som trigger emosjonelt.
– Vis rettferdig sinne på vegne av de som har det har det vondt og vanskelig så er du i gang, sier han.
– Hvem er dine følgere?
– Mine følgere er hovedsakelig menn, men jeg har noen kvinnelige følgere også. Den største gruppen er menn under 24 år.
– Snakker jeg om sykelønn merker jeg at flere damer følger meg, sier han.
Han mener både kvinner og menn på venstresiden bør bruke denne kanalen da arbeiderbevegelsen i veldig liten grad er til stede i dag.
– Det er noen flotte unntak som Fagforbundet Ung og Gaute i AUF som har integrert dette i kommunikasjonssatsingen sin.
Jeanette Lea Romslo, leder i Fagforbundet Ung, fortalte under Kartellkonferansen hvordan forbundet hennes hadde satset på å nå flere ungdommer gjennom TikTok. Gjennom korte videoer og kreative kampanjer som nudelkalkulatoren og tannhelsekampanjen har de nådd over en million seere og fått masse engasjement med folk.
Tips til nybegynnere
Selv har Klassekampens journalist over 28.000 følgere i dag og har hatt over en million klikk på sine videoer på den nye kanalen. En av de videoene der han har fått en halv million seere er en kort video der Skårderud viser en artikkel i frifagbevegelse.no og laga en sint kommentar der han uthevet det han kommenterer.
Tips for når du skal opprettet TikTok:
1. Enklere enn du tror. Ta opp mobilen og opprett en profil
2. Vis følelser og lag din første TikTok om noe du brenner for.
3: Ha stayerevne. Det tar litt tid før algoritmene plukker opp din profil og du får aktivitet.