JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Klager på Vegvesenet

Statens vegvesen mener det koster en halv milliard kroner å administrere de nye fylkesveiene. – Altfor høy pris, sier fylkesordførerne.

– Vi kan ikke skjønne at denne administrasjonen til Statens Vegvesen skal koste så mye som 500 millioner kroner. Riksrevisjonen må se på saken, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) i Sør-Trøndelag til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Han leder fylkesordførerkollegiet og har sendt brev til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) om saken.

– Vi har flere ganger tatt opp saken med samferdselsdepartementet uten å finne en løsning. Vegdirektoratet klarer ikke å dokumentere at 500 millioner er en riktig pris. Jeg synes det høres mye ut, men jeg lar meg overbevise dersom beløpet kan dokumenteres, sier Sandvik.

Riktig kostnad

– Derfor ber vi Riksrevisjonen om å se på saken og finne en riktig pris. Det tilbudet må være en utstrakt hånd til Statens vegvesen. Alternativet er at fylkeskommunene får overført denne halve milliarden og selv bestiller administrative tjenester av Statens vegvesen for disse pengene, sier Sandvik.

Bakgrunnen for striden er Stortingets vedtak om at Statens vegvesen skal holdes samlet selv om fylkeskommunene fra 1. januar får ansvar for de veiene som tidligere gikk under betegnelsen øvrige riksveier. Det skal altså fortsatt være en felles administrasjon av landets veier.

Det innebærer at Statens vegvesen skal bistå fylkeskommunene med faglig kompetanse til fylkesveiene, som nå utgjør omtrent halvparten av det samlede offentlige veinettet.

Urovekkende

Kostnadene til felles veiadministrasjon er av Samferdselsdepartementet anslått til 1 milliard kroner. Halvparten av dette er knyttet til veinettet som er overført til fylkene.

– Derfor er det urovekkende at Statens vegvesen ikke klarer å skille ut kostnadene ved å administrere de nye fylkesveiene. Riksrevisjonen må derfor bistå for å skaffe oversikten vegvesenet mangler, sier fylkesordførernes talsmann.

– Risikoen er til stede for at fylkeskommunene mister administrativ kraft til å håndtere disse veiene. Det kan bli knapphet på planressurser til fylkesveiene, sier Sandvik og viser til at det legges opp til en sterk opptrapping i statens riksveiinvesteringer. (ANB)

Annonse
Annonse