JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Klare for storinnrykk

Cruiseskipene bringer tusenvis av passasjerer inn Romsdalsfjorden til Åndalsnes. NSB satser på å gi både dem og andre turister en opplevelse på Raumabanen.

oystein@lomedia.no

I tre sommermåneder kjøres avgangene med økt kapasitet. Fotostopp ved Trollveggen, og guiding på norsk, engelsk og tysk er faste innslag underveis.

Vognene har store vinduer, 78 sitteplasser samt 8 klappseter, og over høytaleranlegget kommer informasjon lest av profesjonelle skuespillere.

– To togsett er avsatt til Raumabanen hele året. I tillegg låner vi ekstra materiell i sommerperioden, og kan koble tre sett sammen så det blir mulig å ha med nesten 200 personer, forteller strekningsleder Tove Sylte.

Dieselvognene er samme type som brukes på Rørosbanen, og for øvrig ikke er særlig populære hos reisende på Nordlandsbanen. Turen mellom Åndalsnes og Dombås tar halvannen time, og her har ingen klaget.

Ser framover.

Statistikken for fjoråret viser en trafikkvekst på 8 prosent sammenliknet med 2007, og endte på 82 000 solgte reiser. Da er tellepunktet Dombås, og i sommersesongen endres ruteplanen. De to avgangene fra Åndalsnes som vanligvis går helt til Lillehammer innstilles, det samme gjelder to fra Dombås andre veien. Trass i dette ble det økning. Saktekjøring og fotostopp betyr 15 minutter lengre kjøretid, uten at det har ført til noen storm av protester.

– Noen av våre faste reisende har sagt de blir litt lei av å høre guidingen underveis, men de fleste innser at ringvirkningene av turisttrafikken er veldig positive for hele distriktet. Den flotte naturopplevelsen er en juvel som må utnyttes, mener strekningslederen, og sammenlikner Romsdalen med Flåm.

I mars er hun én uke i Berlin for å markedsføre Raumabanen og andre togturer i Norge under en av verdens største reiselivsmesser, ITB, åpen for både bransjefolk og publikum.

– Når NSB valgte å satse på reiseliv er det gledelig at de valgte Raumabanen. Alle er innstilte på at dette er et langsiktig opplegg. Nå jobber jeg med tanke på 2010, sier Sylte.

Tøft marked.

Raumabanen ble offisielt åpnet av kong Haakon VII i november 1924, og er 114 kilometer lang. I dag har Møre og Romsdal fylke fire flyplasser, og ekspressbusser som kjører både dag og natt.

– Privatbilen er nok likevel vår sterkeste konkurrent. Undersøkelser vi har gjort viser at 90 prosent av de reisende er avhengige transport videre, så utfordringen er gode bussforbindelser til og fra Ålesund og Molde. I en slik situasjon er det spesielt at togforbindelsen er i stadig vekst. Det unike er å kombinere ordinær trafikk med turisttilbudet, selv om avgangene blir færre de tre sommermånedene, sier hun.

Banen har lite lokaltrafikk. Bussene er på plass til alle avgangene, unntatt til morgentoget fra Åndalsnes klokken 7.30. Satsingen i sommersesongen skal ikke gå ut over andre kunder.

Godstrafikken betyr også mye for Raumabanen, med ett tog i hver retning daglig. Hvert av dem sparer en svingete vei for 26 trailere.

Konkurranse.

I tillegg til guidingen får alle en brosjyre med kart slik at de kan følge med på hvor de er: Trollveggen, Romsdalshorn, den 59 meter høye og 76 meter lange steinhvelvbrua Kylling og andre severdigheter underveis.

Åndalsnes har 30–40 anløp av cruisebåter i løpet av sommeren, noen med inntil 4000 passasjerer om bord. Tur med Raumabanen er bare én av flere mulige aktiviteter i land. Planene for årets sesong er for lengst fastlagt av reiseoperatørene, som har forhåndsbestilt mellom 12 000 og 13 000 plasser på togene. Markedsføring om bord er viktig, for ingenting er avgjort før billettene er solgt. Ett opplegg kombinerer buss og tog. Begge kjører til Bjorli, der passasjerene bytter transportmiddel før returen.

– Dette kan vi tilby for 1000 turister på én dag, forteller Sylte.

Oppstarten i fjor ga gode resultater, med gode tilbakemeldinger. Det ble gjennomført markedsmålinger om bord som ga NSB veldig positiv respons.

– Vi gjør få endringer i opplegget. Klagene retter seg først og fremst mot at mye skog begrenser utsikten. Der tok NSB grep i fjor, og brukte egne midler på å fjerne trær langs skinnegangen. I år har Jernbaneverket fått penger til å fortsette arbeidet.

Nå retter markedsføringen seg mot kommende sesonger.

– Oppgaven er å få ha kontakt med turoperatørene og få dem til å legge inn Raumabanen i sine opplegg for neste år og framover. Derfor blir det møter både i Norge og deltakelse på messer i utlandet, sier Tove Sylte.

Høye ambisjoner.

– I området vårt er det én million turister i sommerperioden. NSB er viktig for cruiseskipene, og de er viktige for NSB. Dette er et gjensidig forhold, sier reiselivssjef Hilde Gråberg Bakke.

Rauma kommune jobber for å få strømmen av reisende i Møre og Romsdal til å legge ruta innom. 30. mai 2006 slo kommunestyret fast intet mindre enn at ” vi skal være verdens beste kommune for naturglade mennesker.”

For å oppnå målet skal innbyggerne ”være til stede, gjestfri, imøtekommende, sørvisinnstilt. Av dette følger også det å legge merke til utviklingen i naturen og være oppmerksom på hvordan det ser ut rundt en.” Dette gjelder både overfor hverandre og tilreisende. Satsingen har bidratt til å stanse nedgangen i folketallet. Nå ligger det stabilt på 7300.

Bildetekster:

FAST STAB: NSB har seks konduktører og åtte lokførere på strekningen. Her er (fra venstre) Odd Lasse Marstein i Jernbaneverket, konduktør Ola Sætrom og lokfører Øyvind Skogstad.

Strekningsleder Tove Sylte.

Annonse
Annonse