JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Klare for storinnrykk

Cruiseskipene bringer tusenvis av passasjerer inn Romsdalsfjorden til Åndalsnes. NSB satser på å gi både dem og andre turister en opplevelse på Raumabanen.



16.04.2009
12:54
16.12.2013 09:25

oystein@lomedia.no

I tre sommermåneder kjøres avgangene med økt kapasitet. Fotostopp ved Trollveggen, og guiding på norsk, engelsk og tysk er faste innslag underveis.

Vognene har store vinduer, 78 sitteplasser samt 8 klappseter, og over høytaleranlegget kommer informasjon lest av profesjonelle skuespillere.

– To togsett er avsatt til Raumabanen hele året. I tillegg låner vi ekstra materiell i sommerperioden, og kan koble tre sett sammen så det blir mulig å ha med nesten 200 personer, forteller strekningsleder Tove Sylte.

Dieselvognene er samme type som brukes på Rørosbanen, og for øvrig ikke er særlig populære hos reisende på Nordlandsbanen. Turen mellom Åndalsnes og Dombås tar halvannen time, og her har ingen klaget.

Ser framover.

Statistikken for fjoråret viser en trafikkvekst på 8 prosent sammenliknet med 2007, og endte på 82 000 solgte reiser. Da er tellepunktet Dombås, og i sommersesongen endres ruteplanen. De to avgangene fra Åndalsnes som vanligvis går helt til Lillehammer innstilles, det samme gjelder to fra Dombås andre veien. Trass i dette ble det økning. Saktekjøring og fotostopp betyr 15 minutter lengre kjøretid, uten at det har ført til noen storm av protester.

– Noen av våre faste reisende har sagt de blir litt lei av å høre guidingen underveis, men de fleste innser at ringvirkningene av turisttrafikken er veldig positive for hele distriktet. Den flotte naturopplevelsen er en juvel som må utnyttes, mener strekningslederen, og sammenlikner Romsdalen med Flåm.

I mars er hun én uke i Berlin for å markedsføre Raumabanen og andre togturer i Norge under en av verdens største reiselivsmesser, ITB, åpen for både bransjefolk og publikum.

– Når NSB valgte å satse på reiseliv er det gledelig at de valgte Raumabanen. Alle er innstilte på at dette er et langsiktig opplegg. Nå jobber jeg med tanke på 2010, sier Sylte.

Tøft marked.

Raumabanen ble offisielt åpnet av kong Haakon VII i november 1924, og er 114 kilometer lang. I dag har Møre og Romsdal fylke fire flyplasser, og ekspressbusser som kjører både dag og natt.

– Privatbilen er nok likevel vår sterkeste konkurrent. Undersøkelser vi har gjort viser at 90 prosent av de reisende er avhengige transport videre, så utfordringen er gode bussforbindelser til og fra Ålesund og Molde. I en slik situasjon er det spesielt at togforbindelsen er i stadig vekst. Det unike er å kombinere ordinær trafikk med turisttilbudet, selv om avgangene blir færre de tre sommermånedene, sier hun.

Banen har lite lokaltrafikk. Bussene er på plass til alle avgangene, unntatt til morgentoget fra Åndalsnes klokken 7.30. Satsingen i sommersesongen skal ikke gå ut over andre kunder.

Godstrafikken betyr også mye for Raumabanen, med ett tog i hver retning daglig. Hvert av dem sparer en svingete vei for 26 trailere.

Konkurranse.

I tillegg til guidingen får alle en brosjyre med kart slik at de kan følge med på hvor de er: Trollveggen, Romsdalshorn, den 59 meter høye og 76 meter lange steinhvelvbrua Kylling og andre severdigheter underveis.

Åndalsnes har 30–40 anløp av cruisebåter i løpet av sommeren, noen med inntil 4000 passasjerer om bord. Tur med Raumabanen er bare én av flere mulige aktiviteter i land. Planene for årets sesong er for lengst fastlagt av reiseoperatørene, som har forhåndsbestilt mellom 12 000 og 13 000 plasser på togene. Markedsføring om bord er viktig, for ingenting er avgjort før billettene er solgt. Ett opplegg kombinerer buss og tog. Begge kjører til Bjorli, der passasjerene bytter transportmiddel før returen.

– Dette kan vi tilby for 1000 turister på én dag, forteller Sylte.

Oppstarten i fjor ga gode resultater, med gode tilbakemeldinger. Det ble gjennomført markedsmålinger om bord som ga NSB veldig positiv respons.

– Vi gjør få endringer i opplegget. Klagene retter seg først og fremst mot at mye skog begrenser utsikten. Der tok NSB grep i fjor, og brukte egne midler på å fjerne trær langs skinnegangen. I år har Jernbaneverket fått penger til å fortsette arbeidet.

Nå retter markedsføringen seg mot kommende sesonger.

– Oppgaven er å få ha kontakt med turoperatørene og få dem til å legge inn Raumabanen i sine opplegg for neste år og framover. Derfor blir det møter både i Norge og deltakelse på messer i utlandet, sier Tove Sylte.

Høye ambisjoner.

– I området vårt er det én million turister i sommerperioden. NSB er viktig for cruiseskipene, og de er viktige for NSB. Dette er et gjensidig forhold, sier reiselivssjef Hilde Gråberg Bakke.

Rauma kommune jobber for å få strømmen av reisende i Møre og Romsdal til å legge ruta innom. 30. mai 2006 slo kommunestyret fast intet mindre enn at ” vi skal være verdens beste kommune for naturglade mennesker.”

For å oppnå målet skal innbyggerne ”være til stede, gjestfri, imøtekommende, sørvisinnstilt. Av dette følger også det å legge merke til utviklingen i naturen og være oppmerksom på hvordan det ser ut rundt en.” Dette gjelder både overfor hverandre og tilreisende. Satsingen har bidratt til å stanse nedgangen i folketallet. Nå ligger det stabilt på 7300.

Bildetekster:

FAST STAB: NSB har seks konduktører og åtte lokførere på strekningen. Her er (fra venstre) Odd Lasse Marstein i Jernbaneverket, konduktør Ola Sætrom og lokfører Øyvind Skogstad.

Strekningsleder Tove Sylte.

16.04.2009
12:54
16.12.2013 09:25



Mest lest

Hugo Lorentsen, som har jobbet i Drytech i 17 år, anbefaler mest husets kylling i karri. Maten pakkes for hånd og alt er nøye sjekket.

Hugo Lorentsen, som har jobbet i Drytech i 17 år, anbefaler mest husets kylling i karri. Maten pakkes for hånd og alt er nøye sjekket.

Erlend Angelo

«Magisk» norsk mat har mettet soldater og turgåere i tre tiår

Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.

Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.

Tone Tveit

Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning

Eivind Senneset

Veien fram til i dag har vært lang og full av skam for Martine. Nå føler hun at hun kan puste

IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.

IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.

Knut Viggen

Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig

I fjor streika ansatte i mange private barnehager for å bli med i tidligpensjonsordninga Fellesordninga for avtalefestet pensjon.

I fjor streika ansatte i mange private barnehager for å bli med i tidligpensjonsordninga Fellesordninga for avtalefestet pensjon.

Bjørn A. Grimstad

Flere skal få tidligpensjon – men ny AFP kommer heller ikke i år

– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.

– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.

Leif Martin Kirknes

LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris

Arbeidsmiljøloven sier at nattarbeid, som defineres som arbeid mellom klokka 21 og 06, ikke er tillatt med mindre «arbeidets art gjør det nødvendig». Men det gjelder ikke ansatte i varehandelen. (Illustrasjonsfoto)

Arbeidsmiljøloven sier at nattarbeid, som defineres som arbeid mellom klokka 21 og 06, ikke er tillatt med mindre «arbeidets art gjør det nødvendig». Men det gjelder ikke ansatte i varehandelen. (Illustrasjonsfoto)

André Kjernsli

Skal vurdere om butikkansatte kan jobbe etter klokka 21 om kvelden

Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.

Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.

Erlend Angelo

Stanser varelevering til Oslo-restaurant: – Ønsker å vise vår støtte til de streikende

Håvard Sæbø

Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm

Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.

Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.

Guro Gulstuen Nordhagen

Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring

Brian Cliff Olguin

LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv

Det kan bli streik ved et av fartøyene som er tilknyttet Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Industri Energi mener det foregår sosial dumping og krever tariffavtale.

Det kan bli streik ved et av fartøyene som er tilknyttet Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Industri Energi mener det foregår sosial dumping og krever tariffavtale.

ConocoPhillips Company

Det kan bli streik i Nordsjøen: – Dette er sosial dumping

En kampklar Christopher Beckham er villig til å streike for at lønna skal øke mer enn prisene.

En kampklar Christopher Beckham er villig til å streike for at lønna skal øke mer enn prisene.

Leif Martin Kirknes

Beckham provosert etter lønnsfest-utspill. Nå varsles det streik

Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.

Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.

Alf Ragnar Olsen

Da jobben sto i fare, startet Randi på et helt nytt eventyr

Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.

Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.

Tormod Ytrehus

Raudt vil undersøke arbeidsforholda i Olivia – truar med å ta frå restaurantane skjenkebevillinga

De ansatte krever at klinikkleder Bjørn Bendz og avdelingsleder Arnt Fiane fratrer sine stillinger umiddelbart.

De ansatte krever at klinikkleder Bjørn Bendz og avdelingsleder Arnt Fiane fratrer sine stillinger umiddelbart.

Lise Åserud / NTB

Ansatte ved Oslo-sykehus krever at ledelsen går av

Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.

Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.

Tormod Ytrehus

Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift

Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.

Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.

Vaggelis Kousioras / AP / NTB

Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe

SKURRER: – Det høres ikke ­veldig miljøvennlig ut å sende reklamen til Oslo for klarlegging og deretter tilbake hit for omdeling, sier Irene Kvammen på postreklamesenteret i Stavanger.

SKURRER: – Det høres ikke ­veldig miljøvennlig ut å sende reklamen til Oslo for klarlegging og deretter tilbake hit for omdeling, sier Irene Kvammen på postreklamesenteret i Stavanger.

Alf Ragnar Olsen

Irene sin jobb i Posten flyttes til Oslo: – Ikke særlig miljøvennlig

Berit Roald / NTB

Nav vet fortsatt ikke hvor mange som mistet AAP i et helt år


Flere saker