JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommuner bryter loven

Funksjonshemmede opplever stadig kommuner som systematisk bryter loven. Nå krever FFO bøter og strengere statlig tilsyn.

– Stortinget bør snarest åpne opp for mer statlig tilsyn av kommunene i klagesaker som røper alvorlig systemsvikt, sier Jarl Ovesen i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Stortinget behandler i disse dager en melding om statlig tilsyn med kommunene. I den forbindelse ber FFO om at det innføres sterkere sanksjoner overfor kommuner som ikke følger tilsynspålegg om forbedringer.

Straffe med bøter

– Det må svi økonomisk får kommuner som viderefører systemer som fratar brukerne retten til lovbestemte tjenester, sier Ovesen, som er assisterende generalsekretær i FFO. I dag kan ikke kommunene bøtelegges for slike overtramp.

Ovesen forteller at mange funksjonshemmede og deres familier ikke får de tjenestene de etter lover har krav på.

FFOs Rettighetssenter mottar hvert år en rekke saker fra hele landet som røper systemsvikt i kommunene. Nå ber organisasjonen om drahjelp fra Stortinget.

– Enkeltsaker må også i større grad enn i dag kunne danne grunnlag for tilsyn, framhever FFOs talsmann.

Tre eksempler

Ovesen trekker fram tre eksempler på enkeltsaker som røper systemsvikt og lovstridig avslag:

* Har søkt om avlastning da barnet har omfattende og sammensatte behov. Saksbehandler opplyser at alle i «XX kommune» får avslag første gangen de søker, da saksbehandler har fått beskjed av overordnet at de skal være restriktive når det gjelder innvilgelse av støttekontakt.

* En sosionom hjelper en familie med søknad om støttekontakt til et barn. Avslag på søknad om støttekontakt begrunnes med at bydelen ikke innvilger støttekontakt til barn under 10 år.

* Familien har et barn med sammensatte behov og søker om både avlastning og støttekontakt. Avslaget om avlastning er gjort med den begrunnelse at barnet kan gå i SFO, mens avslaget om støttekontakt er begrunnet med at alle 10-åringer har behov for tilsyn og oppfølgning.

Klare systemfeil

Ovesen mener at disse sakene viser klare tegn på systemfeil.

– Kommunen har ikke anledning til å innsnevre anvendelsesområdet for lover de er pålagt å følge, hevder han.

– Det er fult mulig at kommunen i en enkeltsak kan komme til at en 10-åring i den aktuelle saken ikke har behov for avlastning eller støttekontakt, men det må foretas en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle, sier Ovesen.

Han forteller også om kommuner som gjør samme type feil gang på gang.

– Det kan virke som om kommunene overser at de har fått en sak med samme rettsanvendelse som er omgjort tidligere. Fylkesmennenes avgjørelser tas altså ikke alvorlig, noe FFO mener er sterkt kritikkverdig, sier Jarl Ovesen. (ANB)

Annonse
Annonse