JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
STUPTE: Stuping forbudt står det på skiltet, men det gjaldt tydeligvis ikke for etterspørselen etter olje. Resultatet ble at Robert Jacobsen og de andre havnearbeiderne på Esso sitt raffineri på Slagentangen (i bakgrunnen) ble permittert.

STUPTE: Stuping forbudt står det på skiltet, men det gjaldt tydeligvis ikke for etterspørselen etter olje. Resultatet ble at Robert Jacobsen og de andre havnearbeiderne på Esso sitt raffineri på Slagentangen (i bakgrunnen) ble permittert.

Håvard Sæbø

Esso Norge Slagentangen:

Robert (54) om korona-lønnskuttet: «De som klager på det, skjønner ikke hvor godt vi har det i Norge»

Havnearbeider Robert Jacobsen er 50 prosent permittert. Han er takknemlig for ordningene som tar vare på arbeidsfolk under krisa.

roy@lomedia.no

ÅSGÅRDSTRAND: Utsikten fra stua til Robert Jacobsen er formidabel. Innover fjorden ser han helt til Hurumlandet og utover helt til Onsøy. I den siktlinja ligger også Slagentangen, oljeraffineriet der Jacobsen er havnearbeider – eller trosseslusk, som han selv kaller seg.

På oljeraffineriet på Slagentangen mellom Tønsberg og Horten har koronakrisen gitt langt mindre aktivitet enn vanlig.

Jobben består i å fortøye skipene som kommer inn, koble opp lastearmene og kjøre ut med forsyninger til skipene som ligger utenfor og venter på å få plass vei kai, samt noe «taxikjøring» til og fra de samme skipene. I tillegg tar «trossesluskene» prøver av olje som både importeres og eksporteres, og sender det til et laboratorium til analyse.

• Les også: Aibel-tillitsvalgt mener oljepakka kan gi arbeid de neste fire årene

Lite produksjon

Allerede i slutten av mars merket Robert og kollegaene at aktiviteten ble mindre som følge av koronakrisen og effekten den har hatt på etterspørselen etter olje.

En måned senere ble de 15 havnearbeiderne permittert. De fleste i 50 prosent, mens et par ønsket seg full permittering.

Utfordringen var nemlig at Esso-raffineriet på Slagentangen betaler Golf Agency Company (GAC) som utfører havnearbeidet på timebasis, mens de ansatte i GAC går på fastlønn.

– Produksjonen har blitt strupa inn til et minimum på raffineriet. Med lite råolje inn, blir det ikke mye ut heller, så vi diskuterte både lønnskutt og permitteringer. For bedriften var utgiftene like store som før, mens inntektene sank betydelig, forteller Jacobsen.

Fikk du med deg denne? Industribygda Verdal jubler for oljepakke

15 prosent lønnstap

Arbeidet er vanligvis regulert slik at havnearbeiderne er delt i fire lag. Hvert lag jobber to uker og har to uker fri. Arbeidsperioden er enten to uker på dag eller to uker på natt. Så bytter man i neste arbeidsperiode.

– Vi er jo på tilkalling, men siden vi er permittert, kan vi ikke jobbe mer enn 75 timer i løpet av arbeidsukene våre. Det har vi stålkontroll på, forteller Robert.

Årsaken er at arbeidstiden gjennomsnittsberegnes for hele fireukersperioden.

De første 20 dagene etter at de ble permittert, hadde de full lønn, men nå er det femti prosent lønn og resten i dagpenger som gjelder.

(Saken fortsetter under bildet)

IKKE REDD FOR JOBBEN: – Anlegget på Slagentangen er så viktig, og det vil alltid være behov for noen til å drifte havna. Derfor frykter jeg ikke for jobben min, sier Robert Jacobsen.

IKKE REDD FOR JOBBEN: – Anlegget på Slagentangen er så viktig, og det vil alltid være behov for noen til å drifte havna. Derfor frykter jeg ikke for jobben min, sier Robert Jacobsen.

Håvard Sæbø

– For oss betyr det et lønnstap på rundt 15 prosent, samt tap i opptjening av feriepenger. De som klager på det, skjønner ikke hvor godt vi har det i Norge, smiler han.

Selv synes han det er verre at årets Sydenferie må utgå.

Frykter ikke for jobben

I stedet har det blitt prosjekter både i hagen og på huset, og få steder er det bedre å sitte med en god bok enn på den nesten innbygde verandaen og kaste et blikk på utsikten.

– Hus- og hageprosjektet var planlagt før vi visste at det ble noen koronakrise, sier han, og virker strengt tatt veldig lite bekymret for situasjonen.

– Exxon Mobile er så store og anlegget her så viktig, at jeg ikke har noen tro på at jobben min er truet. Selv om GAC skulle gå konkurs, noen jeg verken håper eller tror, så vil raffineriet trenge noen til å drifte havna, påpeker han.

Håpet er selvsagt at aktiviteten både i Norge og verden vil ta seg opp igjen. Esso har allerede varslet en økning i produksjonen fra 15. juni.

– Noen er bekymra, og vi prøver så godt vi kan å si at det går over. Jeg må innrømme at jeg jublet da jeg hørte på radioen at det var kaos i trafikken i Oslo for noen uker siden. Det tyder på at samfunnet starter opp igjen, sier Robert Jacobsen.

Jørn Eggum om oljepakken: – Nå tar Stortinget jobbene på alvor

Stor variasjon

I tillegg til havnearbeiderne på Slagentangen, går også ansatte ved fuelling-selskapene på flyplassene og de som transporterer olje og drivstoff til ferger og selvbetjente bensinstasjoner på Oljeavtalen. Ifølge tariffsekretær Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet, er det stor forskjell på situasjonen i de ulike bedriftene.

– På alle flyplassene er det permitteringer. Selv om det er gjort åpning for reiser innenriks, vil ikke det medføre full drift. Så permitteringene vil nok vare over sommeren, sier Adamsrød.

På oljedepotene langs kysten er situasjonen lysere.

– Jeg har ikke hørt om redusert drift eller permittering der. Det har det heller ikke vært i transportbedriftene vi har på tariffen som transporter olje og drivstoff til ferger og selvbetjente bensinstasjoner. Også i Bunker Oil går det som normalt, ifølge de opplysningene vi har, sier Ole Einar Adamsrød.

Esso-raffineriet

• Eies av amerikanske ExxonMobile, driftes av Esso Norge

• Rundt 300 ansatte totalt, derav 15 havnearbeidere

• Havnearbeiderne ble permittert fra 28. april. De fleste på 50 prosent.

• Havnearbeiderne her går på Oljeavtalen som omfatter transportarbeidere som jobber i oljesektoren.