Krever elbil-garanti i ti år
Folk som vurderer å kjøpe elbil må være sikre på at de fordelene som gjør elbil attraktivt vil vare, krever Bellona.
Organisasjonen krever derfor en «elbil-garanti» fra alle de politiske partiene i Norge.
Det er ikke bare miljø og klima som gjør at folk velger elbil, opplyser transportrådgiver i Bellona, Kari Asheim i en pressemelding.
– Gratis passering i bomringen og muligheten til å kjøre i kollektivfeltet er for mange avgjørende når de vurderer å kjøpe elbil. I tillegg nyter elbileiere godt av fordeler som momsfritak, fritak for engangsavgift, redusert årsavgift og gratis parkering.
– Politikerne må forsikre folk om at disse fordelene vil vare i minst ti år framover, fortsetter hun.
Sitter på gjerdet
Asheim sier at de får mange henvendelser fra folk og bedrifter som ønsker å gå til innkjøp av elbiler, men som sitter på gjerdet fordi de er usikre på om politikerne kan komme til å fjerne noen av fordelene elbilene har i dag.
– Hvis vi vil at flere skal kjøpe elbil, er det helt avgjørende at de vet at fordelene videreføres. Veksten i elbilmarkedet må ikke stoppe opp på grunn av usikkerhet om dette.
Bellona viser til Sverige og Danmark, der politikere på tvers av partigrenser har vedtatt felles, langsiktig politikk for å få fart i klimavennlig teknologi.
– Svenske og danske politikere har tatt konsekvensen av at folk trenger en viss forutsigbarhet før de investerer flere hundre tusen kroner i ny teknologi. I begge land er det nå tverrpolitisk flertall for en langsiktig politikk som fremmer miljøvennlige valg hos forbruker, påpeker Asheim.
50 mil uten lading
Bellona deltar denne uken på Zero Emission Rally med en splitter ny Tesla Roadster. I 2012 kommer Tesla-konsernet med Tesla S – en sjuseters familiebil som kan kjøre hele 500 kilometer før lading.
– Tesla S er et fremragende eksempel på den typen elbiler vi vil se flere av på markedet i årene fremover, sier Kari Asheim.
I tillegg kommer Mitsubishi, Nissan, Opel, Hyundai og Tesla med serieproduserte familiebiler i løpet av 2011 og 2012.
– Dette er biler med plass til både bagasje, venner og familie, de kan kjøre lenger enn før, og lades så raskt at du kan stoppe på en ladestasjon og fylle opp tanken mens du tar deg en pølse og en dotur, sier Asheim.
Dyrere biler
Ulempen med mange av de nye elbilmodellene er at de kan komme til å være noe dyrere enn konvensjonelle bensin- og dieselbiler.
– Ny teknologi er gjerne dyrere i en innføringsfase. Derfor vet vi at dagens insentiver for elbil blir nødvendige i mange år fremover, og derfor er det viktig at politikerne på tvers av partigrenser nå går sammen og garanterer dette, sier Kari Asheim. (ANB)
Mest lest
Tormod Ytrehus
Lønnsoppgjøret er i gang: Her er LOs krav
Arne Birkemo
Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett
Herman Bjørnson Hagen
Det ble brudd i lønnsforhandlingene mellom LO og NHO: Hva skjer nå?
Brian Cliff Olguin
Alle butikkene i denne kjeden bryter loven hver uke
Det mangler 100 milliarder kroner for å oppfylle langtidsplanen for Forsvaret, ifølge en fersk rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt.
Forsvaret
Forsvaret tapte mot ansatte. Nå skylder de store summer
Herman Bjørnson Hagen
Strømprisen kan bestemmes av staten, mener EØS-ekspert
Leif Martin Kirknes
May-Iren føler seg latterliggjort av ansatt i eget forbund
Joar Haug er i dag 64 år, pensjonert fengselsbetjent og jobber 50 prosent som bussjåfør med skolekjøring. Snømåkeformen er det heller ikke noe å si på.
Sissel M. Rasmussen
Joar ble diskriminert fordi han var for gammel: – Klart jeg ble lei meg
VANLIG: Thomas Tvedt hadde en normal oppvekst i det han kaller en uvanlig familie.
Jan-Erik Østlie
Ingen vil gi Thomas jobb: – Jeg kan ikke se. Da er du ikke verdt noe
– De færreste går i butikker på påskeaften. De fleste har fri og drar bort. Påskeaften har aldri vært en god salgsdag, sier Nina Hjartøy (t.h.). Henriette Stray Juuhl er enig med kollegaen.
Eivind Senneset
Nina og Henriette kjempet fram fri på påskeaften: – Ledelsen måtte lese seg opp
Det britiske oljeserviceselskapet truer de ansatte med sparken om de streiker for å få tariffavtale. De jobber på et fartøy som gjør arbeid helt sør på Ekofisk-feltet på norsk sokkel.
ARKIVFOTO: ConocoPhillips Company
Oljearbeidere trues med sparken hvis de streiker: – Et gufs fra fortiden
– Den som smiler sist, har vunnet. Så vi vil smile sist, sa streikeleder Thomas Vaughn (nummer tre fra høyre) i sin appell.
Roy Ervin Solstad
Lagerarbeiderne streiker for et lønnshopp på 100.000 kroner
Nyvalgt forbundsleder i EL og IT, Geir Ove Kulseth (til venstre), møtte Alf-Tore Albrigsten i Bergen torsdag i forbindelse med vinterkonferansen til Fornybar Norge, arbeidsgiverforeningen der også Helgeland Kraft er medlem. Forbundet stiller seg hundre prosent bak Albrigtsen.
Ole Hagen
Hovedtillitsvalgt Alf-Tore ble oppsagt. Nå har han hele forbundet i ryggen
Striden rundt tips mellom tilsette og arbeidsgivarar, Fellesforbundet og NHO Reiseliv, har vore lang og vond.
Tormod Ytrehus
Kan arbeidsgivar forsyne seg av tipsen? No skal saka opp i Høgsterett
Anita Arntzen
Regjeringen vil avvikle au pair-ordningen
LO bidrar til å spre jødehat, mener Torkel Brekke, professor ved OsloMet. – Nei, det gjør vi slett ikke, svarer Liv Tørres, leder av LOs internasjonale avdeling.
CF-Wesenberg/kolonihaven.no og Sissel M. Rasmussen
Professor mener LOs Israel-boikott sprer hat mot jøder
Streiken ved Olivia har nå vart i seks uker. Striden står om en husavtale som ledelsen vil opprettholde, mens Fellesforbundets medlemmer ved restauranten vil ha tariffavtale, den såkalte Riksavtalen.
Håvard Sæbø
Olivia nekter å forhandle – avlyste møte hos Riksmekleren
Personer med flere arbeidsforhold som har søkt om sykepenger, kan ha fått feilaktig avslag, opplyser Nav selv.
Hanna Skotheim
Nav ber folk om å ta kontakt etter feil om sykepenger
Colourbox
Flere med dårlig råd kan få mer. Se hva LO vil gjøre
I dag gis det 90 prosent strømstøtte dersom gjennomsnittlig spotpris der du bor, overstiger 87,5 øre per kWt.
colourbox.com