JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Budsjetthøring i Transportkomiteen

Statens vegvesen mangler kritisk kompetanse og har tidenes turnover, advarer tillitsvalgte i en stortingshøring

Tillitsvalgte i Vegvesenet fra tre forskjellige forbund advarte i dag Stortinget om den vanskelige situasjonen etaten er i.
ADVARSEL: Tillitsvalgte fra tre forbund stilte på Stortinget i budsjetthøringen om Statens Vegvesen mandag. Fra venstre Henny Kristin Navarsete (nestleder i NTL Veg), Alf Edvard Masternes (leder i FLT Statens vegvesen) og Anita Johansen (forbundsleder NAF).

ADVARSEL: Tillitsvalgte fra tre forbund stilte på Stortinget i budsjetthøringen om Statens Vegvesen mandag. Fra venstre Henny Kristin Navarsete (nestleder i NTL Veg), Alf Edvard Masternes (leder i FLT Statens vegvesen) og Anita Johansen (forbundsleder NAF).

Kai Hovden

anders@lomedia.no, kai.hovden@lomedia.no

Tillitsvalgte fra forbundene i LO møtte i høring i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget i dag. De kom med sine innspill til forslaget til statsbudsjett, og bekymringen for Statens vegvesen var unison.

Henny Kristin Navarsete (Norsk Tjenestemannslag), Alf Edvard Masternes (Forbundet for ledelse og teknikk) og Anita Johansen (Norsk Arbeidsmandsforbund) tok alle opp det de mener er problemer med vegforvaltninga i dag.

Omorganisering og innsparing

Statens vegvesen skal overføre 1850 stillinger til de nye fylkeskommunene 1. januar, men foreløpig har bare 1250 ansatte i Statens vegvesen takka ja til å bli med over. Samtidig slutter mange ansatte i etaten. Nestleder Henny Kristin Navarsete i NTL Veg er bekymra for at Vegvesenet mister ansatte med stor kompetanse.

– Vi har tidenes turnover, og er snart oppe på 10 prosent. Vi får for mange ansatte på enkelte fagfelt, og mangler kritisk kompetanse på andre områder. Vi må få midler og tid til å justere kompetansen til de ansatte, sier Navarsete.

p

Sammenlagt blir regionreform, ostehøvelkutt og en omorganisering av hele etaten, en vanskelig situasjon for de ansatte, mener Navarsete.

– Folk er lojale og veldig opptatt med målet om å få alle trygt fram, selv med stadige kutt i budsjettene. Men når du har amputert mange nok føtter, kan du til slutt ikke løpe raskere, sier Navarsete.

Senere i høst kommer en egen sak på omrogansieringa av Vegvesenet. Her håper de tillitsvalgte det følger med penger og tid.

– Her forventer vi at det kommer midler for å beholde kompetansen i etaten. De diskuterer blant annet å legge ned trafikkstasjoner for å få budsjettet til å gå opp. Dette har konsekvenser for sikkerheten som vi er bekymret for, sier NTL-nestleder Ellen Dalen.

Vedlikeholdsetterslep

I høringen ble de tillitsvalgte spurt av Høyre-representant Nils Aage Jegstad, som lurte på om ikke vedlikeholdsetterslepet fra reformen i 2010, der mange veier ble overført til fylkeskommunene, er et større problem enn omstillingen som foregår nå.

– Statens vegvesen har vært avhengig av at fylkespolitikerne bevilger penger til å ta igjen dette etterslepet og fylkespolitikerne er avhengig av å få penger fra dere. For å identifisere vedlikeholdsetterslepet trenger du kompetente folk. Statens vegvesen sine ansatte er høyst kompetente. Vi kan identifisere hullene, men kan ikke ta pengene fra egen lomme, svarte Henny Kristin Navarsete.

p

Forbundsleder Anita Johansen i NAF er bekymra for norske arbeidsplasser og kompetanse innenfor vedlikehold av veiene. Hun ser også at utenlandske aktører som kommer inn og svekker seriøsiteten i bransjen.

– Det er like viktig å tenke på vedlikehold av veinettet som å bygge nytt. Det er en underfinansiering på vedlikehold, og både bygging og vedlikehold må balanseres på en fornuftig måte, poengterte hun.

Ønsker økt kontroll

Alf Edvard Masternes, leder av FLT Statens vegvesen, rettet oppmerksomheten mot kontroll av tyngre kjøretøy under høringen. Regjeringen peker selv på at dette arbeidet må styrkes i forslaget til statsbudsjett.

– Komiteen er godt kjent med de mange, tragiske ulykkene hvor tunge kjøretøy og personbiler er involvert, og vi vet hvem som er taperne i slike typer ulykker, illustrerte Masternes.

Han sa videre at FLT Statens vegvesen støtter forslaget om økt kontroll av tyngre kjøretøy, men forbundet stiller seg kritisk til at det ikke kommer friske midler til å trappe opp kontrollen.

p

– Det ligger an til en omdisponering av interne midler tildelt Vegvesenet. Vi ber om at det legges inn friske midler slik at vi kan få ende høyere trygghet på veiene. Økt kontrollaktivitet på vinterføre er et element, men det bør i tillegg satses mer på generell kontrollaktivitet gjennom hele året, understreket Masternes.

Penger eller struktur?

Transportkomiteens Arne Nævra (SV) var også opptatt av kontroll av tunge kjøretøy.

– Er det penger det står på, og hvor i kontrollsystemet skal disse pengene eventuelt settes inn? Eller er det behov for strukturelle endringer? spurte Nævra.

– Det som er viktig når det gjelder tunge kjøretøy er å få på plass flere kontrollører som kan løse oppgavene. Det holder ikke med bare mer penger. Vi må ha ansatte som kan gjøre jobben ute, noe som vil være avgjørende for å for eksempel ha døgnkontinuerlig kontroll på grensestasjonene, svarte Masternes.

Penger alene er altså ikke nok.

p

– I tillegg må vi ha på plass et økt samarbeid mellom Tollvesenet, Arbeidstilsynet, politiet og Statens vegvesen. Vi kommer gjerne tilbake til komiteen med et tilleggsnotat, sa Masternes.

Dette ble det gitt tommel opp for fra Nævra.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse