JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lettet over streikeslutt

Det er godt det er over og at vi har kommet i dialog igjen, sier Trond Husa, talsmann for EL & ITerne ved Flesland.

anette@lo-media.no

I natt ble partene i Avinor enige om å avslutte flyplass-streiken. Det betyr at de sju EL & ITerne ved Flesland var tilbake på jobb i dag tidlig. Det samme var to medlemmer ved Evenes og Mosjøen. – Det gikk bra. Vi har alle fulgt våre vanlige vaktplaner, så da var veien tilbake på jobb kort, sier Trond Husa. Han forteller at stemningen underveis i streiken har vært god, og at det heller ikke har vært altfor mange sure passasjerer. – Noen har ment at dette var unødvendig, men de fleste har tatt det med stor ro. Vi har hjulpet dem som best vi har kunnet. I går kveld hjalp jeg for eksempel et reisefølge på 27 med å komme seg videre, sier Husa, som er lettet over at det er over for denne gang. – Jeg har brukt morningen på å gjøre en del akutte reparasjoner, og har ikke fått altfor mye tid til å studere resultatet. Vi har heller ikke fått snakket så mye sammen ennå. Men så langt tror jeg vi kan si at vi er fornøyde, sier han.

Sprekk i berget

Også Mette Lise Rusten, som har sittet i forhandlingsutvalget for EL & IT, er tålelig fornøyd med nattens resultat. – Vi kom ikke i mål, men fikk slått en liten sprekk i berget i forhold til den forskjellsbehandlingen vi har opplevd. Nå skal vi jobbe på fullt frem mot 2010, sier hun til Nettverk. Tungen på vektskålen for forhandlingstuvalget var at det nå skal settes ned et utvalg som skal jobbe for en mer rettferdig lønnspolitikk. – Det er viktig at dette partssammensatte utvalg hevet over bedriftsnivå. Skulle vi kun ha forholdt oss til Avinor, ville vi vært mer skeptiske. Vi har ikke å god erfaring med inngåtte avtaler der i gården, sier Mette Lise Rusten. Utvalget skal ledes av Riksmeklingsmannen. Også det er de LO-organiserte godt fornøyd med. – De har fått et mandat der de skal se på både hvilken lønnsmasse som skal legges til grunn ved beregning av lønnstillegg, og hva som skal være pensjonsgivende inntekt. Dette har vært våre to hovedkrav. Vi har ikke en løsning på dette i dag, men det skal gjøres et skikkelig arbeid som gjør at vi står bedre rustet i 2010, sier Rusten. Enn så lenge er partene enige om at alle LO-medlemmer får et generelt tillegg på 19.000 kroner, pluss 2.000 kroner til individuell fordeling. Satsene for ubekvemstillegg økes, og det innføres også egne lønnstiger for ansatte i tårnet på regionale flyplasser. – Den økonomiske rammen blir på seks prosent av LO-medlemmenes lønnsramme. Det er i og for seg greit, men løser ikke problemet med lønnsforskjeller i denne omgang, sier Rusten til Nettverk.

Forskjellsbehandling

De streikende har hele tiden hevdet at de over lang tid har blitt utsatt for forskjellsbehandling av sin arbeidsgiver Avinor. At LO-medlemmene år etter år har fått mindre enn andre grupper i bedriften, og at dette samtidig brukes av arbeidsgiveren som et argument overfor de ansatte om at det ikke lønner seg å være organisert i LO, gjorde situasjonen uholdbar. – Vi har møtt en vanskelig arbeidsgiver som ikke har forstått hva dette dreier seg om. At de andre fagorganisasjonene har inngått tariffavtale samtidig som vi er i konflikt, har gjort det enda vanskeligere. Men vi synes ikke det er et urimelig krav at bedriften har samme lønnspolitikk overfor alle sine ansatte. Det skulle bare mangle, sier Rusten.

Stor streikevilje

Hun er imponert over medlemmene som har stått last og brast med forhandlingsdelegasjonen underveis. – Dette gikk over all forventning. De streikende har ikke viket en tomme, og dermed har det vært veldig enkelt for oss å fortsette. Samtidig synes jeg vi har fått forståelse både fra våre kunder i flyselskapene og fra passasjerene. Det har nok også gjort sitt for at Avinor har merket et ekstra press, sier Rusten.

Annonse

Flere saker

Annonse