JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Er for snille mot dårlige ledere

– Det må i mye større grad kunne sanksjoneres mot dårlig lederskap, mener leder Viktor Sæther i LO Finans Postkom.
UNDER PRESS: Leder Viktor Sæther i LO Finans Postkom mener bankenes fokus på raske gevinster er for stort. Senioransatte lider mest under dette.

UNDER PRESS: Leder Viktor Sæther i LO Finans Postkom mener bankenes fokus på raske gevinster er for stort. Senioransatte lider mest under dette.

Ole Palmstrøm

anne.siri.rena@lomedia.no

– Hva kjennetegner dårlig ledelse i finanssektoren?

– Først og fremst dårlig kommunikasjon - at en leder verken ser eller hører sine ansatte, men kun lytter til seg selv, sier Sæther.

Lederen i LO Finans Postkom nevner verken navn eller arbeidsplass, men understreker at dårlig ledelse er svært utbredt i denne sektoren, i likhet med i andre store organisasjoner.

– Hva må skje med ledere som ikke duger?

– Ledere må ha en tilleggsutdannelse for å være kvalifiserte. Men ikke alle egner seg til å være ledere, og det bør da legges til rette for alternative karriereveier for disse, mener Sæther.

EXCEL-LEDERE

Viktor Sæther mener at mye av denne ledelseskulturen sitter igjen fra tiden før ulike fusjonsprosesser ble gjennomført.

– Enkelte deler av næringa har ikke blitt godt nok integrert i et hele, og det er fortsatt flere ulike kulturer innen banksektoren, mener Sæther.

Han støtter utspillet til Finansforbundets leder i Hedmark, Sjur Smedstad, som tidligere i år skrev en kronikk i Hamar Arbeiderblad om de såkalte Excel-lederne. Dette er ledere som ifølge kronikkforfatteren ikke ser sine ansatte fordi de har blikket festet i rader og kolonner. De ansatte på sin side må tilpasse seg bankens målesystem istedenfor å jobbe for kundens og bedriftens beste. Og ansatte som misliker miljøet som skapes, forsvinner ut – mens langvarige relasjoner til kundene forsvinner med dem.

PRESS PÅ DEN ENKELTE

– Premiering av salg, i form av lønnsøkning og bonuser, går i stor grad på volum av tjenester, og ikke på kvalitet. Fokuset på raske gevinster er for stort, mener Viktor Sæther.

Videre er han kritisk til at premiering ved salg gis til den enkelte ansatt, og ikke til avdeling eller team.

– Måling på individnivå gir et langt større press. I LO Finans Postkom får vi tilbakemeldinger på at det er stressende å skulle være blant de beste på salg hele tiden. De ansatte føler at de ikke har nok tid til kundepleie, fortsetter Sæther.

SENIORENE

Videre har LO Finans jobbet mye for at seniorene på arbeidsplassen helt skal slippe å være en del av premieringssystemet.

– Hvorfor er dette viktig?

– Eldre arbeidstakere blir stresset av stadig større salgpress, og på mange har det både fysisk og psykisk negativ innvirkning. Uten dette presset kan eldre jobbe noen år til, jamfør regjeringas arbeidslinje, sier Sæther.

Han mener dette kunne vært en god måte å teste ut bankenes seniorpolitikk på, men det er noe ledelsen ikke vil lytte til, hevder Sæther.

FRAMTIDAS BANKER

Dagens Næringsliv skrev nylig en lengre artikkel om «trafikklyssystemet», der ansatte etter endt arbeidsdag kvalifiserer til enten rødt, gult eller grønt lys. Fargen avhenger av mengden salg og møtevirksomhet som de ansatte klarer å gjennomføre. De som har solgt mest de siste 12 månedene, blir tildelt grønnfargen og stiller seg først i køen i lønnsforhandlingene. Kritikerne mener at også kundene lider under dette, når de kjøper produkter som egentlig er unødvendige.

Så godt som alle banker og forsikringssystemer, sett bort fra Handelsbanken, har innført denne typen målesystemer, ifølge avisa.

TAPER PÅ SIKT

Finans Norge mener på sin side det er naturlig å bruke målstyring i finansnæringen i like stor grad som i andre næringer.

Foruten økt press på den enkelte ansatt, mener Viktor Sæther at bankene på sikt taper på ikke å ha en annen form for premiering enn dagens system.

– Stykksalg av tjenester blir noe ensporet. Omstilling inn i framtida krever en annen måte å premiere på hvis bankene skal fortsette å selge i bredden, selv om dette ikke er lønnsomt her og nå, fortsetter Sæther.

Omstilling inn i framtida krever en annen måte å premiere på .

Viktor Sæther, LO Finans Postkom-leder

Annonse
Annonse