JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Vi trenger ansatte som vil prestere

De store omveltningene i banknæringa krever høyt utdannede arbeidstakere som vil prestere. Og målinger av ansatte vil fortsatt være viktig, sier konsernsjef Rune Bjerke i DNB.
ANNEN KARRIERE: Konsernsjef Rune Bjerke i DNB er klar på at det ikke er en menneskerett å bli leder. – De som ikke fyller rollen bør satse på en annen karrierevei, sier han

ANNEN KARRIERE: Konsernsjef Rune Bjerke i DNB er klar på at det ikke er en menneskerett å bli leder. – De som ikke fyller rollen bør satse på en annen karrierevei, sier han

Morten Hansen

anne.siri.rena@lomedia.no

– Om ti år vil vi se svært få tradisjonelle filialer som gir ut kontanter over disk, mener Rune Bjerke.

Ifølge konsernsjefen vil ikke behovet for personlig kontakt opphøre, men kundene ønsker at kontakten skal være tilgjengelig døgnet rundt, hele året. De vil snakke med rådgiveren om pensjon og privatøkonomi i et møterom, på nettet eller via sosiale medier.

PÅ HØYT NIVÅ

– Hvilke ansatte vil framtidens banker ha?

– Vi ønsker medarbeidere med høy kompetanse. Det betyr at vi også må legge til rette for

kompetansepåfyll underveis i et karriereløp, sier Bjerke.

Han skisserer en arbeidshverdag der ansatte må utføre ulike jobber innenfor et system. De skal være

kunde- og serviceorienterte, og evne å prestere på høyt nivå for å møte kundenes forventninger. I tillegg er en «sterk etisk ryggrad» viktig, all den tid det jobbes med folks penger.

MÅLINGER ER VIKTIG

Bjerke mener det er viktig å legge til rette for en prestasjonsrettet kultur.

– Må all prestasjon i næringa måles?

– Nei, det kan også bli for mye. Det er de riktige og viktige tingene som skal måles, og da på en sånn måte at de skaper entusiasme, mener Bjerke.

Han nevner høy kundetilfredshet, verdiskapning og ressursbruk som de tre tingene det må settes mål for, enten på individnivå eller i team.

– Hva om dette ikke stimulerer de ansatte?

– Da må vi gjøre mye for å tilrettelegge målesystemene. Men dette er gjerne ikke svart-hvitt, at enten er måling bra eller så er det ikke det.

– Målesystemet skal være et fornuftig supplement til det som er aller viktigst, nettopp ledelse, understreker Bjerke.

REVOLUSJON

Rune Bjerke omtaler det som skjer i banknæringa som en «enorm revolusjon». Endringen i kundeatferd er stor: I dag er 52 prosent av DNBs kunder fysisk innom banken sin null eller én gang i året. Da Bjerke Ble konsernsjef i 2007 kom det inn noen titalls tusen tekstmeldinger i måneden fra kunder som sjekket saldo eller ønsket informasjon. Nå ligger mobilaktiviteten på sju millioner i måneden, samtidig som tjenestene for mobil er langt mer utviklet.

DØGNET RUNDT

– For oss er det viktig å finne den riktige miksen av hva kundene ber om, sier Bjerke.

– Behøver vi døgnåpne banker?

– Det er ikke vi som ber kunden om å ta kontakt midt på natta. Vi har flere tusen henvendelser i løpet av nattetimene, og det betyr at folk forventer en ny fleksibilitet, fortsetter Bjerke.

Han mener banksektoren tidligere ikke har vært tilpasset folks behov. Antallet ansatte som jobber utenfor kjernetid vil øke.

– Det er ikke et mål i seg selv at folk skal jobbe skift utenom normal arbeidstid, men for oss er det viktig å levere etter etterspørsel, fortsetter konsernsjefen.

KRAV TIL LEDERE

Videre mener Rune Bjerke at det ikke er en menneskerett å bli leder.

– De som ikke fyller rollen bør satse på en annen karrierevei. Jeg har selv jobbet intenst for å bli bedre, jeg har vært med på å gjøre andre bedre – og jeg har sett at enkelte ikke fortsetter.

– Hva kjennetegner en god leder i banknæringa?

– Det er å kunne gi medarbeiderne sin anerkjennelse. Å skape engasjement. En må være seg selv. Og så er det viktig å skape en fellesskapskultur, når vi jobber med en kunde er det ikke min kunde, det er vår kunde.

Bjerke sier han sammen med tillitsvalgte diskuterer viktige ledelsesprinsipper. Selv mener han at han ikke er en av «excel-lederne», en som ikke løfter blikket opp fra rader og kolonner.

– Men det er også viktig å diskutere forbedringene, understreker han.

KVINNER OG SENIORER

DNB har hatt en nedskjæring på 1.000 årsverk det siste året. Mot 2015 skal 600 nye årsverk vekk. Rune Bjerke sier ingenting vil være stabilt framover.

– Likevel vil det være mindre usikkert her enn i de fleste andre norske virksomheter.

Konsernsjefen mener en 65-åring kan skap større kundetilfredshet og flere verdier enn en på 35. Han er uenig i at disse skal skånes for måling, men sier det kan legges til rette for en karrierevei på tvers.

Bjerke skulle også gjerne sett flere kvinner i toppledelsen. Han mener dette fortsatt vil ta tid, men at det «går i riktig retning». Kvinner i finansnæringen tjener fortsatt bare 70 prosent av det menn gjør.

LØNNSFORHANDLINGER

Bjerke sier at DNB har vært opptatt av det såkalte fotfolket, de som møter kundene i front og er bakerst i produksjonsapparatet, skal sees og få en del av belønningen når ting går bra.

– Vi har hatt en prestasjonsbonus for alle i konsernet som har vært lik uavhengig av hva du har tjent. Dette har vært mest fordelaktig for dem med lavest lønn, hevder Bjerke.

– Hvorfor foregår lønnsforhandlingene i banknæringa fortsatt på lokalt nivå?

– Vi er opptatt av å tenke hva som er best for banken, men vi har absolutt ikke noe ønske om at noen grupper skal favoriseres på bekostning av andre. Men vi vet også at det er ulike synspunkter mellom de ulike arbeidstakerorganisasjonene på dette punktet, sier Bjerke.

SITATER:

Vi har flere tusen henvendelser i løpet av nattetimene, og det betyr at folk forventer en ny fleksibilitet.

Rune Bjerke, konsernsjef i DNB

Warning
Annonse
Annonse