JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Uansvarlig av Isaksen

Det vil bli større lærermangel – ikke mindre – med regjeringens politikk, mener Skolenes landsforbund.
FEIL MEDISIN: SL-leder Anne Finborud mener høyere lønn og færre tidstyver i skolen er en bedre medisin for å få flere til å velge læreryrket i årene som kommer.

FEIL MEDISIN: SL-leder Anne Finborud mener høyere lønn og færre tidstyver i skolen er en bedre medisin for å få flere til å velge læreryrket i årene som kommer.

Ole Palmstrøm

ragnhild@lomedia.no

– Regjeringen fører en uansvarlig politikk på dette området og konsekvensene kan bli katastrofale om noen år, sier leder Anne Finborud i LO-forbundet Skolenes landsforbund.

For to uker siden varslet kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen at han vil kreve at studenter minst har karakteren fire i matematikk for å komme inn på lærerstudiet. Tidligere i år varslet han at lærerutdanningen skal utvides med ett år og bli en femårig masterutdanning.

Begge tiltakene vil forsterke problemet og føre til at det utdannes færre lærere i Norge, mener Skolenes landsforbund. SL-lederen viser blant annet til at dersom karakterkravet hadde vært gjeldende i fjor, ville 30 prosent av de som da startet på lærerstudiet, ikke fått adgang til studiet.

– Regjeringen har ikke forstått eller vil ikke forstå problemet. Vi trenger flere lærere og det regjeringen gjør er å heve terskelen høyere for å bli lærer. Dette er å gå i feil retning, uttaler Finborud.

Stor lærermangel

Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå gir grunn til bekymring. Ifølge SSB vil Norge mangle bortimot 38 000 lærere i år 2025. Det er en økning fra fjorårets prognose på nesten 8000 lærere.

– Vi ser at tilbøyeligheten til å utdanne seg til lærer er blitt noe redusert sammenlignet med forrige beregning. Så det er på tilbudssiden endringen har skjedd, sier Martin Stølen, forsker i SSB, til bladet Utdanning.

Skolenes landsforbund mener det haster med å sette inn tiltak. Men det statsråden gjør er å snakke ned lærerne, i stedet for å snakke dem opp, mener Finborud.

– Alle forslagene han har kommet med de siste ukene, sier i bunn og grunn at lærerne ikke er gode nok. Ikke har vi master, ikke har vi fire i matte, og vi trenger mer etter- og videreutdanning. Snakk i stedet pent om oss! oppfordrer Finborud.

For å gjøre det mer attraktivt å jobbe som lærer, må man heller sørge for å øke lærertettheten, heve lønna og fjerne tidstyvene i skolen, mener SL-lederen.

Bedring på lang sikt

Statssekretær Bjørn Haugstad (H) i Kunnskapsdepartementet sier til frifagbevegelse.no at han deler Skolenes landsforbunds bekymring for hvordan man skal få dekket lærermangelen i Norge.

– Vi vil på ingen måte bagatellisere det. SL har rett i at det å innføre en femårig masterutdanning i seg selv vil holde studentene i utdanning ett år ekstra. Det er også riktig at den umiddelbare konsekvensen av å heve karakterkravet i matte vil være noen færre kvalifiserte søkere de første årene. Men vi mener dette vil bidra til å gjøre lærerutdanningen mer attraktiv og dermed tiltrekke flere gode hoder på litt lengre sikt.

– Men finnes det dokumentasjon som tilsier at det å kreve karakteren fire i matte vil gjøre læreryrket mer attraktivt?

– Ja, vi mener det er god grunn til å tro på en slik sammenheng, sier Haugstad.

Han viser blant annet til NTNU som i 2007 innførte krav om karakteren fire i matte for å komme inn på sivilingeniørstudiet. Studiet har i dag svært gode søkertall. Haugstad påpeker også at da Bondevik II-regjeringen i 2005 innført karakterkrav om karakteren tre i matte og norsk, gikk tallet på kvalifiserte søkere først ned, men tok seg etter hvert opp igjen.

– Den rødgrønne regjeringen valgte også å beholde kravet.

– Det haster

– Jeg synes det er rart at statsråden bruker et såpass sterkt virkemiddel uten å ha skikkelig belegg for at det vil gi bedre lærere.

Det sier nestleder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, om kravet om karakteren fire i matematikk.

Utdanningsforbundet støtter imidlertid regjeringens forslag om en femårig masterutdanning og er enig i at det i et lengre perspektiv kan være med på å heve statusen til lærerne og dermed få flere til å velge læreryrket.

– Men fordi disse tiltakene på kort sikt vil øke lærermangelen, haster det enda mer med de grepene som virkelig vil monne, nemlig å heve lønna og gjøre noe med arbeidsforholdene til lærerne.

Handal mener den virkelig store tabben er at staten har gitt fra seg kontrollen over lærernes lønns- og arbeidsvilkår. Skal man få flere til å velge læreryrket, er det disse forholdene som er de viktigste, understreker nestlederen.

– Er du enig i at Røe Isaksen snakker ned lærerne?

– Jeg skjønner godt at alt fokuset på at lærerne skal bli bedre, oppfattes som en kritikk av mange lærere, selv om jeg ikke tror det er intensjonen, sier Handal.

Det regjeringen gjør er å heve terskelen for å bli lærer.

Anne Finborud, SL

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse