JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Helse, miljø og sikkerhet

Kan vi nekte å levere til vanskelige kunder?

Sjåførene gruer seg til å levere til nye kunder fordi enkelte oppfører seg dårlig. Les hva eksperten svarer.
Kan budbilsjåførene nekte å levere til vanskelige kunder?

Kan budbilsjåførene nekte å levere til vanskelige kunder?

Tormod Ytrehus

Saken oppsummert

SPØRSMÅL: Jeg jobber som budbilsjåfør og leverer varer til mange kunder. De fleste er hyggelige, men innimellom møter jeg og mine kollegaer noen som oppfører seg dårlig.

Det har ikke vært veldig alvorlige hendelser, men det har ført til at noen gruer seg til å levere, spesielt til nye kunder.

Vi har tatt dette opp med ledelsen, men de svarer at i en sånn jobb må vi forvente at det er litt av hvert. Hva kan vi gjøre? Kan vi nekte å levere til vanskelige kunder? Kan verneombudet stanse arbeidet?

SVAR: Dette hører ut som krevende situasjon. Og, litt flåsete sagt, det hadde vært så mye enklere om folk hadde oppført seg!

Men for å være alvorlig: Dette handler om negative sosiale handlinger, mobbing, trakassering, trusler og vold. Og det skal arbeidstakere ikke utsettes for, verken fra ledere eller kollegaer, eller fra andre man møter i forbindelse med arbeid.

Og det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at arbeidstaker beskyttes, uavhengig av om man har en «sånn jobb», eller ikke.  

I arbeidsmiljøloven reguleres dette i paragraf 4-3, som handler om krav til det psykososiale arbeidsmiljøet. Hvis dere jobber alene, vil dette være en tilleggsfaktor som kan medføre økt risiko. Dette er omtalt i paragraf 4-1, og stiller krav til både kartlegging og tiltak for å redusere risikoen.

Så hva kan dere gjøre i denne situasjonen? Begynn med å melde fra om alle hendelser. Det skal gjøres skriftlig i avvikssystemet.

Hør med verneombudet om det har blitt foretatt en risikokartlegging, og om denne også omhandler alenearbeid. Ut fra risikokartleggingen skal det utarbeides tiltak som kan bidra til å redusere risikoen.

Hvis det er kunder som oppfører seg svært dårlig, kan arbeidsgiver bestemme at man ikke skal betjene disse. Hvis verneombudet skal stanse arbeidet, må det være akutt fare for liv og helse, og det kan være grunnlag for å kreve stans hvis noen blir utsatt for vold eller trusler.

Men det er trolig best å starte med å melde fra, koble på verneombudet og se om det finnes tiltak som kan redusere belastningen. 

Har du spørsmål om arbeidsmiljø og HMS? Send til ingvild.laila.vatnelid@lo.no

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss