Revidert budsjett
Styrker arbeidet mot sosial dumping i lufta: – En god start, men vi forventer mer
Regjeringen styrker arbeidstilsynet innen luftfarten med om lag to stillinger.
– Vi håper inderlig dette følges opp i det ordinære statsbudsjettet for 2024, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland.
Sissel M. Rasmussen
helge@lomedia.no
Luftfartsstrategien som nylig ble vedtatt i Stortinget, setter en ny standard for hvem som kan konkurrere om norsk innenriks luftfart.
Målet er å stenge norsk luftrom for sosial dumping, men det krever også penger.
Noe kommer allerede i revidert statsbudsjett, som legges fram i dag.
Om lag to årsverk
Tilsynsfunksjonen i Luftfartstilsynet styrkes nå med halvannen million kroner, noe som tilsvarer om lag to årsverk.
Mens Arbeidstilsynet utøver kontrollen i det vanlige arbeidslivet, er det Luftfartstilsynet som har tilsvarende oppgave innen luftfarten.
I dag er det bare halvannen stilling som er rettet inn mot denne delen. Dermed dobles innsatsen gjennom bevilgningen i revidert statsbudsjett.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener kontrollregimet for luftfarten er viktig både for regjeringen og arbeidstakerorganisasjonene.
Aktuell: Prisveksten blir høyere enn lønnsveksten, tror regjeringen
En god start
Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, betrakter dette som en god start.
– Vi er takknemlig for dette, men vi forventer mer enn dette. Vi håper inderlig dette følges opp i det ordinære statsbudsjettet for 2024, sier Aleksander Wasland til FriFagbevegelse.
Han poengterer at tilsynet har et stort ansvar for å holde orden både for den operative delen, men også sosiale delen i arbeidslivet for luftfarten.
– Jeg er glad for at regjeringen handler så raskt og at de har lyttet til oss, poengterer Wasland.
Selv vil ikke Nygård forskuttere noe, men sier at dette åpenbart må vurderes nærmere framover.
– Nå prøver vi oss litt fram med denne bevilgningen. Det er viktig at aktørene forholder seg til norsk arbeidsmiljølovgivning også med tanke på luftfarten. Dette henger sammen med innskjerpingene av lovverket som Arbeids- og inkluderingsdepartementet har gjennomført, samt tydeliggjøringen av arbeidstakerbegrepet i arbeidslivet. Dette må følges opp, sier Nygård til FriFagbevegelse.
Les også: Strømselskap fjerner 100 stillinger – mens eierne får 1,8 milliarder i utbytte
Sterkere tilsyn
Aleksander Wasland mener Luftfartstilsynet i dag mangler ressurser til å drive selv et normalt tilsyn med arbeidsforholdene i norsk luftfart. Han er derfor glad for at det allerede styrkes i revidert budsjett.
Men for å sikre gode ansettelsesforhold, at alle lover og regler overholdes og at flysikkerheten alltid kommer først, krever han at regjeringen tilfører Luftfartstilsynet ressursene de trenger for å utøve mandatet de har fått.
– Lover og regler er ikke alltid nok. Vi trenger et politi som kan ta dem som forsøker å jukse, sier Wasland til FriFagbevegelse.
Han er glad for at en nasjonal strategi for luftfarten nå er på plass. Men nå starter jobben, poengterer han.
– Luftfarten står overfor flere utfordringer, blant annet klima. Samtidig åpner ny teknologi for en unik utvikling av luftfarten og norsk industri. Klimautfordringen løses ikke kun med ny miljøvennlig flybensin. Det er derfor nødvendig med en stor og koordinert innsats på tvers av ulike departementer. Ikke minst for å ta vare på flysikkerheten til passasjerene, mener Aleksander Wasland.
Luftfartstilsynet
Luftfartstilsynet fører tilsyn med norsk luftfart og med arbeidsmiljøet for de ansatte om bord.
Er underlagt Samferdselsdepartementet.
Har 181 ansatte og hovedkontor i Bodø.
Flere saker
Luftfartstilsynet
Luftfartstilsynet fører tilsyn med norsk luftfart og med arbeidsmiljøet for de ansatte om bord.
Er underlagt Samferdselsdepartementet.
Har 181 ansatte og hovedkontor i Bodø.