JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tillitsvalgt og koronakrisen:

Tillitsvalgt i krisetid: Slik tar du som best vare på medlemmene dine – og deg selv

Sinte, gråtende og bekymrede medlemmer er hverdagen for mange tillitsvalgte i disse dager. – Akkurat nå kan tillitsvalgte være med og forebygge psykiske lidelser, sier psykolog.
HVORDAN HÅNDTERE FØLELSER: En god tillitsvalgt klarer å stå i de vanskelige følelsene sammen med medlemmene, mener psykolog Jan-Martin Berge.

HVORDAN HÅNDTERE FØLELSER: En god tillitsvalgt klarer å stå i de vanskelige følelsene sammen med medlemmene, mener psykolog Jan-Martin Berge.

ragnhild@lomedia.no

– Det er tøft å være tillitsvalgt og stå i dette. De fleste føler på et veldig stort ansvar for medlemmene sine, sier Geir Myklebust.

Myklebust kjenner hverdagen for LOs tillitsvalgte godt. Til daglig har han ansvar for medlems- og tillitsvalgtkurs i AOF Midt-Norge. I tillegg har han lang erfaring som tillitsvalgt selv. De siste tre årene har han vært hovedtillitsvalgt for Handel og Kontor-klubben i AOF Norge.

Når framtida er usikker, og et stort antall bedrifter må permittere, er det ikke rart at mange arbeidstakere kjenner på frykt og angst. Det er naturlig å være bekymret for egen helse og økonomi i en slik situasjon. For mange av oss er arbeidet dessuten en viktig del av identiteten vår.

Arbeidstakere som permitteres, kan dermed reagere med sorg og depresjon, påpeker Myklebust.

For den tillitsvalgte kan det bli mange sterke følelser å håndtere.

– Følelsesmessig er dette tøft for mange. Jeg opplever selv at det er vanskelig, sier Myklebust.

Som så mange andre virksomheter har nemlig Studieforbundet AOF blitt nødt til å permittere ansatte de siste ukene. Kurs og konferanser er avlyst som følge av koronaviruset. Om lag halvparten av HK-medlemmene er delvis permittert.

RÅDGIVER: Geir Myklebust har jobbet i Studieforbundet AOF i 20 år og er ansvarlig for medlem- og tillitsvalgtskoleringen i AOF Norge.

RÅDGIVER: Geir Myklebust har jobbet i Studieforbundet AOF i 20 år og er ansvarlig for medlem- og tillitsvalgtskoleringen i AOF Norge.

AOF

Stå i det sammen

Når medlemmer gråter eller blir sinte, er det mange tillitsvalgte som føler seg usikre, tror Jan-Martin Berge.

Han er spesialist i klinisk arbeidspsykologi og har holdt kurs blant annet for fagforeninger. Men, minner Berge om, følelser ikke er farlig.

– Tvert imot vil følelser ofte dempes når vi deler dem med andre. En god tillitsvalgt klarer å stå i de vanskelige følelsene sammen med medlemmene, sier han.

Akkurat nå har de tillitsvalgte en mulighet til å gjøre en forskjell for folks psykiske helse, påpeker Berge. For jo lenger denne situasjonen varer, med isolasjon, nedgangstider og stor usikkerhet på arbeidsplassene, dess større er risikoen for at kollegaer kan utvikle psykiske lider som angst og depresjon. Nettopp ved å dele det som er vanskelig, kan tillitsvalgte være med på å forebygge psykiske lidelser, sier psykologspesialisten.

– Du kan tenke at rollen din akkurat nå er å være litt som en søppelkasse for medlemmene dine. Nå er tiden for å lytte litt mer enn du prater, og for å se og anerkjenne medlemmenes følelser, sier Berge.

PSYKOLOG: Jan-Martin Berge er arbeidspsykolog og driver foretaket Psykolog Berge.

PSYKOLOG: Jan-Martin Berge er arbeidspsykolog og driver foretaket Psykolog Berge.

Øistein Norum Monsen

Det viktigste er å lytte

Dette er også Geir Myklebusts erfaring. Å ha tid til å lytte, er kanskje det aller viktigste i møte med medlemmer i vanskelige livssituasjoner, mener han. I den samtalen finnes det ikke noe rett og galt.

– Om folk er sinte, må de få lov til å være sinte. Om de er lei seg, må de få lov til det. Du kan ikke ta fra medlemmene følelsene de har. Du kan heller ikke ta over følelsene. Men det du kan gjøre, er å lytte. Og det er også noe av det viktigste du kan bidra med, sier han.

Noen ganger er det å lytte tilstrekkelig, mener Myklebust. Om det kommer opp ting i samtalen, som må korrigeres, eller om du opplever at medlemmet gjør problemene større enn de behøver å være, så ikke avbryt, er hans råd. Vent til kollegaen har fått «tømt seg». En skal nemlig ikke undervurdere betydningen av å få lov til å blåse ut, mener Myklebust.

Vær på tilbudssiden

Fordi folk er så forskjellige, har han ingen oppskrift på «den gode samtalen» som passer alle.

– Noen snakker kanskje ikke om følelser i det hele tatt. Da kan det være lurt å hjelpe vedkommende litt på vei med noen spørsmål som: «Hvordan føles det?» eller «hva kjenner du på da?»

Om kollegaen derimot er overveldet av følelser, og alt er bare mørkt, må du kanskje hjelpe vedkommende litt med å se mulighetene. Pek på de positive tingene, og på potensielle løsninger.

Still spørsmål som: «Er det noe du selv kan gjøre?», eller «Er det noe andre kan gjøre for deg?»

– Hjelp folk videre, og vær litt på tilbudssiden, råder Myklebust. Om problemene er av økonomisk art, kanskje du kan tilby å ta en telefon til banken? Eller kanskje det er noe ledelsen kan stille opp med? Bruk nettverket ditt som tillitsvalgt, råder Myklebust.

Spør om hvordan det går

Mange tillitsvalgte opplever i disse dager et renn av henvendelser og spørsmål fra medlemmene. Da er det lett å glemme de du ikke hører noe fra. Men at alt er rolig på overflaten, betyr ikke at det ikke skjer noe på innsiden, minner psykolog Jan-Martin Berge om. Han oppfordrer tillitsvalgte til å være litt ekstra oppmerksom på de som trekker seg unna. Unnvikenhet kan være en like naturlig reaksjon på vanskelige situasjoner som mer synlige følelsesreaksjoner.

– Ikke vær redd for å spørre hvordan det går. Er det noen du er bekymret for, er det bedre å ta kontakt en gang for mye enn en for lite. Om det er en kollega du ikke har noen nær relasjon til, kanskje du kan få noen andre på arbeidsplassen til å ta en ekstra telefon og høre hvordan det går? sier psykologen.

Å ivareta den enkelte medarbeider er dessuten et lederansvar, minner Berge om. Snakk med vedkommendes leder hvis det er noen du er bekymret for, råder han.

Vær tilgjengelig for medlemmene

For dem som sliter litt fra før, kan dagens situasjon forsterke de vonde følelsene. Disse medlemmene er det ekstra viktig å være oppmerksom på nå, mener Geir Myklebust.

– Gjør det klart at de ikke skal sitte alene med tunge tanker, og at de ikke skal være redd for å ta kontakt med den tillitsvalgte. Husk at når kollegaer tar kontakt med deg, så er det fordi de føler at du er en person de har tillit til.

Både medlemmer og tillitsvalgte kan være tilbakeholdne med å ta kontakt. Vi ønsker jo ikke å forstyrre, påpeker Myklebust og Berge. Rådet fra begge er derfor å lage noen rammer.

– Vær ærlig på agendaen din. Si at du tar kontakt for å høre hvordan det går. Spør om lov, og avtal tid, sier Berge.

Også i de tilfellene det er medlemmet som tar kontakt med deg, kan det være fornuftig å avtale tidspunkt for en ny prat, mener Geir Myklebust. Han råder tillitsvalgte til å avslutte samtalen med en liten oppsummering: Hva har dere snakket og blitt enige om? Og når skal dere snakkes igjen?

– Hvis du som tillitsvalgt inviterer til en ny samtale, så føler ikke folk at de bryr deg på samme måte, sier Myklebust.

Bruk fellesskapet

Regelmessig kontakt er viktig, spesielt nå når mange mennesker er ensomme, påpeker AOF-rådgiveren. I en tid da det sosiale fellesskapet på jobben er borte, har han som hovedtillitsvalgt hatt god erfaring med «allmøter» på nett. De siste ukene har klubben hatt et ukentlig digitalt medlemsmøte hver fredag. Det gir alle muligheten til å føle tilhørighet, dele tankene sine og stille spørsmål de lurer på.

– Min opplevelse er at medlemmene setter veldig stor pris på det. De ansatte er gode på å støtte hverandre. For en del som er litt alene i denne tiden, er det en god måte å gå inn i helgen på, sier Myklebust.

Men pass på deg selv

At den tillitsvalgte er medlemmenes søppelkasse for en periode, betyr imidlertid ikke at en skal la seg dynge helt ned. Også tillitsvalgte trenger nemlig å få fjernet litt søppel, påpeker Jan-Martin Berge.

– God psykisk helse handler om å tåle og å kunne gi slipp, sier Berge.

Mange har en tendens til å «kjøre grublebuss», altså at bekymringene kverner og kverner uten at det fører oss noe videre. Om du merker at du sitter fast i de negative tankene, om du sover dårlig om natten og «grublebussen» i hodet kjører til alle døgnet tider, er det på tide å ta noen grep.

– Det er viktig at tillitsvalgte ikke blir sittede alene med alt det vanskelige. Finn deg noen å dele tankene med, gjerne andre tillitsvalgte, og sørg for ta gode pauser fra tillitsvalgtarbeidet, råder Berge.

Mange tillitsvalgte har et hjelpegen. De strekker seg langt for å hjelpe medlemmene sine, mener AOFs Geir Myklebust. Men også for den tillitsvalgte kan det bli for mye.

– Dersom det er et stort trykk fra medlemmene, tror jeg det er lurt å bevisstgjøre medlemmene litt.

Gi beskjed om at med mindre det er noe som brenner, så er det best om de tar kontakt innenfor vanlig arbeidstid.

Det er fullstendig lov å innføre «kontortid» også for tillitsvalgtsaker. Mange flere burde ha gjort det, mener Myklebust.

Å undertrykke egne følelser er aldri en god idé, påpeker AOF-veteranen. Det er riktig og viktig å ha noen å snakke med, også for den tillitsvalgte. Men ikke ta det med familien, anbefaler han.

– Det blir bare en belastning. Hold det der det hører hjemme, i virksomheten eller i forbundet. Kanskje har du en nestleder eller noen andre i klubben du kan dele det med?

Vær ærlig om dine begrensninger

For tillitsvalgte er ikke, og skal ikke være, psykologer og samtaleterapeuter. Dersom medlemmer kommer til deg med situasjoner du føler at du ikke har kompetanse til å håndtere, kan det være du bør oppfordre dem til å søke hjelp andre steder.

– Vær ærlig på hva som er dine begrensninger. Om du føler at vedkommende har behov for mer enn det du kan tilby, kan du for eksempel spørre: Vil du at jeg skal undersøke om det er noen andre som kan hjelpe deg? råder Myklebust.

Helsevesenet er der for dem som trenger det, minner psykolog Jan-Martin Berge om.

– Spør gjerne om vedkommende har noen å snakke med. Kanskje du kan tilby deg å ta kontakt med fastlegen, eller dere kan ringe fastlegen sammen? sier han.

Tips og råd i en krisesituasjon

• Skaff deg oversikt over situasjonen (Hva er det som skjer og hvordan den rammer det deg/dere?)

• Hva behøver jeg kunnskap om?

• Hvor henter jeg kunnskapen og er den til å stole på? (Pass på useriøse kilder)

• Hvilke tiltak kan iverksettes? Langsiktig og kortsiktig. Finnes det alternativ jobb eller alternative arbeidsgivere? (Særlig ved permitteringer)

• Gjennomfør risikovurdering (Menneskelige reaksjoner og følelser er like viktig som økonomi i denne sammenheng) Benytt deg gjerne av verneombud/hovedverneombud.

• Jevnlige drøftingsmøter med ledelse.

• Jevnlig kontakt med medlemmer (Ukentlig allmøte for medlemmene?)

• Vær tilgjengelig for medlemmene en til en, men forsøk å sette grenser for kommunikasjon utenom arbeidstid.

Kilde: Geir Myklebust, AOF

Slik kan tillitsvalgte ta vare på seg selv

• Sett grenser. Ta skikkelige pauser fra tillitsvalgtarbeidet.

• Sørg for å ha noen å dele ting med. Prat med andre tillitsvalgte.

• Krev støtte fra ledelsen. Få avklart hvor mye tid du kan bruke på tillitsvalgtarbeidet i en ekstraordinær situasjon.

• Skill mellom rollen som tillitsvalgt og deg som person.

Kilde: Psykologspesialist Jan-Martin Berge

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Tips og råd i en krisesituasjon

• Skaff deg oversikt over situasjonen (Hva er det som skjer og hvordan den rammer det deg/dere?)

• Hva behøver jeg kunnskap om?

• Hvor henter jeg kunnskapen og er den til å stole på? (Pass på useriøse kilder)

• Hvilke tiltak kan iverksettes? Langsiktig og kortsiktig. Finnes det alternativ jobb eller alternative arbeidsgivere? (Særlig ved permitteringer)

• Gjennomfør risikovurdering (Menneskelige reaksjoner og følelser er like viktig som økonomi i denne sammenheng) Benytt deg gjerne av verneombud/hovedverneombud.

• Jevnlige drøftingsmøter med ledelse.

• Jevnlig kontakt med medlemmer (Ukentlig allmøte for medlemmene?)

• Vær tilgjengelig for medlemmene en til en, men forsøk å sette grenser for kommunikasjon utenom arbeidstid.

Kilde: Geir Myklebust, AOF

Slik kan tillitsvalgte ta vare på seg selv

• Sett grenser. Ta skikkelige pauser fra tillitsvalgtarbeidet.

• Sørg for å ha noen å dele ting med. Prat med andre tillitsvalgte.

• Krev støtte fra ledelsen. Få avklart hvor mye tid du kan bruke på tillitsvalgtarbeidet i en ekstraordinær situasjon.

• Skill mellom rollen som tillitsvalgt og deg som person.

Kilde: Psykologspesialist Jan-Martin Berge