JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
På vakt: Selv om vinden har løyet og sikten er god, er Kurt Jøsang på skøyta LOS 109 alltid forberedt på uforutsette hendelser.

På vakt: Selv om vinden har løyet og sikten er god, er Kurt Jøsang på skøyta LOS 109 alltid forberedt på uforutsette hendelser.

Sissel M. Rasmussen

Trygt i havn

I gamle dager kapprodde losene til skipet. Første mann fram vant oppdraget. Fortsatt er det kappløp om tid og penger



19.11.2013
12:00
29.11.2013 14:02

line@lomedia.no

sissel@lomedia.no

Hos lostjenesten står nå sikkerhet på sjøen sentralt. Når statslos Ørjan Østrem gjør jobben ombord, står et helt team bak han.

Det er fortsatt mørkt ute. Morgenen er ung. Kurt Jøsang og Pål Inge Brun har ikke tid til å vente på lyset. Om det er natt eller dag, mørkt eller lyst har ingen betydning for lostjenesten. De er alltid på vakt. 24 timer i døgnet, hele året. Det er nemlig alltid et skip. Rundt Karmøys strender går Norges tetteste båttrafikk med 120 000 bevegelser i året. 9000 av dem trenger los. Et gjennomsnittsregnestykke forteller at det blir en los-bording i timen, hele døgnet, hele året. Arbeidet gjøres av loser, losbåtførere og losformidlere – gjerne på bare en times varsel.

Team 1: Losbåtførere

Losskøyta glir fra brygga i Kopervik, hvor landets største losstasjon holder hus. Havet synes rolig, men det er aldri helt rolig i dette området hvor du kan «se» til England. Dønningene fra uværet dagene før gjør at båten ruller fra side til side. Jøsang og Brun merker det knapt. De har alltid jobbet på sjøen. Uansett vær og vind. De vet at havet gir og tar, på solskinnsdager og i vinterstormer.

– Erfaring er viktig i jobben. Vi vet at sjøen kan være tøff. Det har vi respekt for, forteller de. Losbåtførernes hovedoppgave er å hente og bringe loser til og fra skipene. I ledige stunder gjøres vedlikehold. De skryter av arbeidsplassen og arbeidsmiljøet. Turnusen karakteriseres også som god.

– Mange ønsker å jobbe i lostjenesten. Det er attraktive jobber, sier Jøsang.

Det er en time til morgenens første boring. Et skip som bestiller los går vanligvis til et fast møtested, losmerket. Jøsang setter losskøyta i god fart mot merket. I tillegg kan han følge med skipets bevegelser på skjermen, her fortelles det hvor båten befinner seg til enhver tid.

Kundene – det vil si mannskapet på skipene, men til syvende og sist rederne – liker ikke å vente. For tid er penger. Så selv om det viktigste formålet med lostjenesten er å øke sjøsikkerheten og å redusere faren for at ulykker og forurensning inntreffer, så måles utvilsomt lostjenesten på service.

– Skipstrafikken i Rogaland er stor, og mange fartøyer fører farlig last. Det betyr at risikoen for store og alvorlige ulykker er høy. Losens grundige kjennskap til farvannet og lokale forhold er den beste garantien for sikker ferdsel, sier losoldermann Henry Djupvik. Han er stasjonert ved Kystverkets regionkontor i Haugesund. De to siste årene har han ledet lostjenesten i Rogaland.

Team 2: Losen

Mannskapet på losskøyta og skipet har kontakt. De legger seg side om side i samme hastighet. Skipet kunne «spist» losskøyta til frokost, med tanke på størrelser. Statslos Ørjan Østrem tar farvel med mannskapet som han har tilbragt nesten et døgn sammen med, klatrer ned leideren og tas trygt imot på losskøyta. Samtidig fires sekken hans fra skip til skøyte. I løpet av et par minutter er det over. Båtene glir fra hverandre. Losskøyta setter umiddelbart kursen mot et nytt mål.

– Arbeidsgiveren vår vet å utnytte oss den tiden vi er på jobb. Det går fra skip til skip i de 14 døgnene vi er på jobb, sier Østrem. Han har tid til en prat i den korte tiden han er om bord på losskøyta.

– Det er viktig med hvile. En utslitt los er lite verdt. Jeg har opplevd å måtte si «stopp» til oppdrag fordi jeg ikke har vært uthvilt. Det er ikke alltid jeg får god nok søvn om bord på et skip eller på et pensjonat, forteller Østrem. Losens oppgave er å «guide» skipperen om bord i det som for losen er kjent farvann. Det er imidlertid skipperen som er sjef.

– Jeg blir godt tatt imot på båtene. Jeg opplever at skippere og mannskap om bord på skip har respekt for losen. Jeg tror også at mange vet at i Norge så setter vi sikkerheten høyt. Vi rapporterer alt, uansett hvor liten en eventuell feil skulle være. Det vi ser er at sikkerhetene om bord i skipene tas mye mer alvorlig nå enn tidligere. Mange er oppmerksomme på at hvis det skulle skje noe, så kan det medføre store økonomiske tap, miljøutslipp og ikke minst gi redere et dårlig omdømme, sier Østrem.

Og mer var det ikke tid til. Losskøyta ligger igjen side om side med neste skip. Østrem sier «ses om et par timer» til losbåtførerne og klatrer om bord i gasstankeren som skal til Kårstø. Lengden på losoppdragene varierer. De korteste kan vare en times tid, andre – som losoppdrag for et cruiseskip – kan ta flere døgn, ja opp til et par uker.

Team 3: Trafikklederne

Da det på midten av 90-tallet ble diskutert etablering av en trafikksentral for land, ble det argumentert for at trafikksentralen måtte ligge i nærheten av området den skulle overvåke. På denne måten skulle trafikklederne føle været på kroppen og få et bedre inntrykk av forholdene på sjøen. Det ble også forutsatt at det måtte rekrutteres ansatte som visste hva de prater om, slik at det ikke ble bare kontorprat.

Stedet for etablering ble Kvitsøy. De ansatte? Skippere hele gjengen. Og de er stort sett bare menn. De har gått i land, men snakker til tider som om de fortsatt er om bord på et skip.

– Vil du se lugaren? Jeg som ikke har redd opp køya.

Olav Skjetne og Odd Remen har egentlig ikke tid til å vise fram hvor de bor i arbeidsukene. For under den åtte timer lange vakta må de være på vakt og bare det. Nødvendige toalettbesøk og å gå og smøre seg en skive brød, er av aktiviteter som er innenfor hva de kan gjøre.

Ved hjelp av informasjon fra radarer, sentralen AIS (Automatic Identification System), kameraer og radiosamband skaffer de seg oversikt over trafikken. I tillegg kommer erfaring, lokalkunnskap og ikke minst, sunn fornuft.

De gir tillatelser til bruk av farvannet, overvåker fartøyer og tar kontakt ved mistanke om maskinproblemer, feil kurs og andre unormale forhold. De tilkaller og pålegger assistanse for fartøy ved behov. Se for deg et trafikklys i havet – det er trafikklederne som avgjør om skip får grønt eller rødt lys.

– Når vakta er over, har du bare mest lyst til å sove. Det hender av og til at det blir en tur i frisk luft og litt mat, forteller Odd Remen.

I oppholdsrommene lages alt fra enkle «Fjordlandsretter» til større lutefisk-middager, fortelles det.

De ansatte går 2-4-turnus; en uke på vakt, en uke fri, en uke på vakt, så tre uker fri.

– Sjøfolk er vant til å være lenge hjemmefra. Så dette er en særdeles ønsket turnus for vår del. Det er blant annet turnusen som gjør jobben så lukrativ, sier Fredrik Olsen-Sund, tillitsvalgt for de NTL-organiserte. Alle er stort sett organiserte, enten i LO-forbundet NTL eller i YS. Olsen-Sund forteller at konflikter hører med til sjeldenheten på arbeidsplassen.

– Her har vi det veldig bra, understreker han.

Team 4: Losformidlerne

Rommet er lite. Lufta litt tett. Herfra formidles halvparten av landets losoppdrag, – ikke mindre enn 22 000 i året. Kvitsøy losformidling, en av tre formidlinger i landet, dekker området Rogaland til Nord-Trøndelag. Børge Fyllingen har jobbet her i 20 år.

– Jeg var sjømann og seilte på en tankbåt, men i friperiodene tok jeg ekstravakter på formidlingen. Da valget sto mellom å se sønnen gå sine første skitt eller være på sjøen, var valget enkelt. Jeg begynte på formidlingen.

Da var Fyllingen 22 år. Nå kan han tenke seg å bli til han får statspensjon.

– Hvis det er noe igjen i kassa når jeg skal pensjoneres, sier han med et smil. Sentralt på skrivebordet står fasttelefonen, for her stoles det ikke fullt og helt på nettverk og mobiltelefon.

– Telefonen er vårt viktigste arbeidsverktøy. Uten telefonen er vi hjelpeløse, sier Fyllingen. Å ha direkte kontakt med losene og losskøytene er vesentlig når det kommer bestillinger.

– Da jeg begynte, lærte jeg meg telefonnumrene til alle losene i området. Det var rundt 200 nummer. Dette er et hukommelsesyrke, sier han. Fylling trives i det han karakteriserer som «en egen liten verden».

– Har vi problemer, så tar vi det opp med sjefen. Han har en god personalpolitikk. Det er en harmonisk arbeidsplass, sier han.

Team 1+2+3+4 = Sant

Blant de virkelig erfarne på arbeidsplassen er Siw Elisabeth Haagensen Kvilstad. I 25 år har hun jobbet på kontoret. I dag har hun tittelen «konsulent». Kvilstad kjenner arbeidsplassen «ut og inn», hun kan spørres om det meste og kan svarene. Ikke minst er hun en viktig «miljøfaktor», fortelles det. Nå står hun og tripper i gangen. Kvilstad vil så gjerne vise fram litt av hva Kvitsøy har å by på. Hun er glad i øyriket, som hun selv kom flyttende til fra Stavanger i sin tid. Ektemannen er fra Kvitsøy. For barna, som nå er voksne, har det vært et godt sted å vokse opp.

– Her kjenner vi alle, på godt og vondt. Vi har mye igjen for å bo på et lite sted, og så er det ikke lange reiseveien til for eksempel Stavanger hvis vi savner noe. Her har vi livskvalitet, fremfor kvantitet, sier Kvilstad.

I dag er det i overkant av 500 innbyggere i kommunen. Hovedargumentet for å etablere formidlingen og ikke minst trafikksentralen på Kvitsøy var nærheten til det aktuelle overvåkingsområdet, men også å sikre kommunens framtid med nye statlige arbeidsplasser. Men de fleste ansatte er bosatt utenfor Kvitsøy. Kvilstad og et par andre er unntakene.

– Det er likevel en viktig arbeidsplass. Nest etter kommunen er dette den største arbeidsplassen her, forteller Kvilstad.

Selv har hun forresten nettopp hatt to ukers ferie. For å feriere på sørlige breddegrader? Midt i hummersesongen? Helt uaktuelt for Kvilstad. Denne gangen ble resultatet 61 hummer. Dessverre ikke nok til å invitere alle kollegaene på hummerparty.

– Kom nå innom på «kaffi» en dag!

Losskøytas mannskap har lagt til kai hos Kvilstad. Denne gangen bare for et kort prat og for å hente besøket.

– Jeg må passe på dem litt, skjønner du. Kystverkets folk er mye alene på jobben, forteller Kvilstad litt sånn «oss imellom».

Losskøyta glir fra kai igjen. Om bord er mannskap og besøk. Det er fortsatt usikkert når neste boring blir. Men at det blir en neste gang er helt sikkert. Og da er lostjenestens mannskap på vakt – alltid. a

Lostjenesten – region vest

Karmøy losstasjon

30 loser

11 losbåtførere

2 losbåter

9000 losbordinger i året

Kvitsøy losformidling

Dekker Rogaland til Nord-Trøndelag

10 losformidlere

Formidler halvparten av landets losoppdrag, 22 000 i året

Koordinerer 10 losbåter og to helikoptre (tilbringertjenesten)

Kvitsøy VTS

12 årsverk

2 trafikkledere på vakt til enhver tid som overvåker hver sin del av området.

Losplikt

For alle fartøy over 70 meter

For skip over 50 meter med farlig og/eller forurensende last

100 prosent brukerfinansiert. Årlig tas det inn rundt 700 millioner kroner i losgebyr

Det regjeringsoppnevnte Losutvalget leverte utredningen "Med los på sjøsikkerhet" i juni. Utvalget vurderte blant annet hvilke fartøy som bør være omtattet av losplikten, hvor losplikt skal gjelde, garledsbevisordningen og organiseringen av lostjenesten.

Kvitsøy

Landets minste kommune i flatemål med 5, 7 km2

365 holmer og skjær

Innbyggertall: I overkant av 500

Største arbeidsgivere: Kommunen og Kystverket

Den norske lostjenesten

«skal trygge ferdselen på sjøen og verne om miljøet ved å sørge for at fartøy som ferdes i norsk farvann har navigatører om bord med tilstrekkelig kompetanse til å foreta sikker seilas»

Ansvarlig: Kystverket

Operativ 24 timer i døgnet, hele året

290 loser

7 sjøtrafikkavdelinger

3 losformidlingssentraler, totalt 30 formidlere

18 losstasjoner, 26 losskøyter, 115 båtførere

Sjøfolk er vant til å være lenge hjemmefra

Fredrik Olsen-Sund

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
19.11.2013
12:00
29.11.2013 14:02



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

– Syke og uføre mennesker mister all sin inntekt, ofte over natten og uten noe varsel. De orker ikke mer

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Håvard Sæbø

Ansatte i oljeservice får ny lønn. Her er resultatet

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

Jan-Erik Østlie

Midt i streiken har to store vaktselskaper permittert sine hovedtillitsvalgte: – Rystende

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Hovedtillitsvalgt Robert Ball i Securitas er 60 prosent permittert.

Hovedtillitsvalgt Robert Ball i Securitas er 60 prosent permittert.

Brian Cliff Olguin

Securitas permitterer klubbleder Robert midt under vekterstreiken

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform


Flere saker