Støre sier nei til forbud mot bemanningsbyråer
Ap-lederen vil forby løsarbeiderkontrakter, men vil ikke forby bemanningsbyråer.
Jonas Gahr Støre lovte å komme kongressen og LO i møte med å stramme inn regelverket for bemanningsbransjen hvis han kommer i regjeringsposisjon fra høsten.
Sissel M. Rasmussen
eline@lomedia.no
Et av løftene arbeiderpartileder Jonas Gahr Støre hadde med seg til LO-kongressen i dag er dette: Det skal bli forbudt med løsarbeiderkontrakter, de såkalte nullprosentkontraktene. Disse er utformet slik at arbeiderne er fast ansatt, men kun får lønn for den tiden de tildeles oppdrag. I realiteten er dette serie-ringevikariater.
– Det blir noe av det første jeg skal gjøre som statsminister, å forby løsarbeiderkontrakter i bemanningsbransjen, sa Støre.
• Støre takket polske arbeidere som vant mot bemanningsbyrå
Stramme inn, ikke forby
Støre lovte å komme kongressen og LO i møte med å stramme inn regelverket for bemanningsbransjen hvis han kommer i regjeringsposisjon fra høsten. Han nevnte krav til lærlinger, egne ansatte, fagarbeidere og ryddige lønns- og arbeidsforhold ved offentlige kontrakter.
Til Magasinet for fagorganiserte sier han imidlertid at han ikke ønsker seg et generelt forbud mot bemanningsbyråer.
– Vi må ikke glemme at det finnes reelle vikariater og det må finnes løsninger for disse, sier Støre.
Koblingen mellom EØS-avtalens påvirkning på norsk arbeidsliv og bemanningsbransjens ekstreme vekst særlig i byggebransjen har vært hyppig omtalt på kongressen.
Flere forslag om generelt forbud mot slike byråer er lagt inn til behandling i redaksjonskomiteen.
• Uenige om hvordan bemanningsbransjen skal stoppes
Fram til kongressen går til votering på fredag kommer diskusjonen til å gå. Det handler om man skal forsøke å få i stand et forbud eller en mellomløsning av den typen Fellesforbundets nestleder Steinar Krogstad har skissert. Krogstad foreslår å gjøre innleie fra bemanningsbyråer forbudt med mindre det er avtalt med tillitsvalgte med landsdekkende tariffavtale i ryggen.
Sissel M. Rasmussen
Håper på høyere nivå
LO-leder Gerd Kristiansen sier hun inderlig håper på en løsning som den Krogstad har skissert.
– Vi må hindre at en liksomfagbevegelse, husforeninger, skal kunne inngå avtaler om innleie, sier Kristiansen.
Også Støre var mer positiv til å vurdere dette, men forpliktet seg ikke.
– Det er positivt å knytte innleie til landsdekkende tariffavtaler, for det sikrer at de tillitsvalgte taler for flere. Så må vi heller ikke glemme at det finnes seriøse arbeidsgivere som er like opptatt av å ha skikkelige forhold, og de må vi ha med på laget.
Støre la derfor vekt på at arbeidet med å stramme inn reglene for bemanningsbyråene skal skje i samråd med partene i arbeidslivet.
• Her er Støres måte å løse EØS-problemene
Ullmanns seks krav
Konkretisering har også opposisjonen kommet med under kongressen. Til NTB har Boye Ullmann fra Rørleggernes fagforening i Oslo levert en liste over tiltak han mener kan innfris innenfor EØS:
* Forby bemanningsbransjen.
* Gi Arbeidstilsynet adgang til å utstede høye bøter ved ulovlig innleie.
* Stoppe konkursrytterne, blant annet ved hjelp av høye bøter.
* Utvide retten til kollektive søksmål.
* Utvide det såkalte solidaransvaret fra tre til tolv måneder. Dette prinsippet gjør oppdragsgiver ansvarlig for at alle ansatte og innleide vikarer nedover i oppdragskjeden får utbetalt det de skal.
* Innføre bøter og straff ved brudd på arbeidstidsbestemmelsene.
– Støre er lite konkret
Ullmann har vært med på å utforme rapporten som ble lagt fram i forbindelse med kongressen denne uka, der det kom fram at 85 prosent av innleien fra bemanningsbyråer innen bygg i Oslo og Akershun er ulovlig.
– Støre er dessverre lite konkret. Dette med bøtelegging så det svir skikkelig er helt essensielt. Uten kontroll som funker blir det kaos, sier Ullmann etter å ha hørt Støres innledning på kongressen.
– Alt som kommer av tiltak tar vi i mot. Men dette minner mest om plasterlapper til en sterkt blødende pasient.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.