JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

MEKTIG: Jörg Hofmanns IG Metall har 2,3 millioner medlemmer og er verdens største uavhengige fagforbund.

IG Metall går inn for deling av arbeid:

4-dagers uke kan redde jobbene i tysk industri, mener Europas største fagforbund

Digitalisering, overgang til elbiler og koronapandemien kan true hundretusener tyske industriarbeidsplasser. Fagforbundet IG Metall mener 4-dagers uke kan være redningen. Spørsmålet er: Hvem skal betale for det?



27.08.2020
14:02
27.08.2020 16:00

magasinet@lomedia.no

Lederen for Europas største fagforbund, IG Metalls Jörg Hofmann, mener at forestående strukturelle endringer i tysk industri kan føre til omfattende tap av arbeidsplasser, spesielt i bil- og elektroindustrien. Digitalisering av produksjonen og overgang til elbiler er viktige årsaker. I tillegg kommer konsekvensene av korona.

– Fire-dagers uke ville være svaret på strukturendringene i bransjer som bilindustrien, uttalte Hofmann nylig i et intervju med Südeutsche Zeitung.

Ved å fordele arbeidet på flere hender, mener Hofmann at man kan unngå omfattende arbeidsløshet.

– I stedet for å bygge ned arbeidsplasser i industrien vil vi kunne beholde dem, sier Metall-lederen.

Frykter «bølge nr. 2»

I dag er det rundt 823.000 ansatte alene i tysk bilindustri, men også store bransjer som elektro-, kjemisk- og verktøyindustrien står overfor mange av de samme utfordringene som bilindustrien med digitalisering og rasjonalisering.

Regjeringen har satt inn en rekke støttetiltak for å motvirke konkurser og arbeidsledighet som følge av koronapandemien, og hittil har tysk næringsliv kommet forholdsvis godt fra problemene. Man frykter imidlertid en ny «bølge nr. 2» i løpet av høsten.

Store bedrifter som Daimler (Mercedes) og underleverandørfirmaer som ZF og Bosch har allerede innført sparetiltak som følge av korona. Daimler kutter arbeidstiden med to timer per uke uten kompensasjon fra 1. oktober. Omlag 70.000 ansatte er berørt av denne arbeidstidsforkortelsen som utgjør 5,7 prosent. Samtidig sletter Daimler alle resultatpremier for inneværende år. Tilsvarende har Bosch redusert arbeidstiden med mellom 8,57 og 10,0 prosent for 35.000 ansatte, mens ZF har permittert over 50.000 ansatte, men betaler et utjevningsbeløp for det de ansatte taper.

Samleside: Her får du siste nytt om lønn og tariff

Tariffoppgjøret 2021

En talsperson for IG Metall-ledelsen sier til Magasinet for fagorganiserte at utspillet fra forbundsleder Jörg Hofmann er mye mer enn en prøveballong og at det tas inn i forberedelsene til tariffoppgjøret 2021.

En reduksjon av arbeidstiden til fire dager per uke er imidlertid ikke ment som et generelt krav, men at det legges til rette for slike ordninger i de bedrifter der dette er nødvendig eller naturlig og at muligheten til å innføre slike ordninger hjemles i avtaleverket.

Spørsmålet om kompensasjon for en slik arbeidstidsreduksjon er ikke avklart, heller ikke internt i fagbevegelsen. IG Metalls talsperson påpeker at Metall-sjef Hofmann i intervjuet med «Süddeutsche Zeitung» brukte uttrykket «ein gewisser Lohnausgleich», altså «en viss lønnskompensasjon», og at dette blir et forhandlingstema. Uansett må slike ordninger utformes slik at de ansatte har råd til å gå med på det.

Få oversikt: Her kan du søke i tariffleksikonet til FriFagbevegelse

61 prosent for

Forslaget om 4-dagers uke er vel mottatt av tyskere flest. En meningsmåling foretatt i forrige uke viste at 61 prosent av tyskerne sier ja til kortere arbeidsuke. Størst tilslutning er det blant tilhengere av partiet De Grønne (71 prosent) og sosialdemokratene (68 prosent).

Blant arbeidsgiverne er det både positive og negative reaksjoner, men alle forutsetter at ordningen eventuelt innføres uten noen form for lønnskompensasjon.

Lederen for Forbundet av tyske arbeidsgiverforeninger (Bundesvereinigung Deutscher Arbeitgeberverbände – BDA), Steffen Kampeter, og lederen for Forbundet av metall- og elektroindustri i Bayern (vbm), Bertram Brossardt, avviser begge en hver form for lønnskompensasjon overfor henholdsvis Frankfurter Allgemeine Zeitung og Handelsblatt.

Også mer uavhengige eksperter uttaler seg positivt, som presidenten for Det tyske institutt for næringslivsforskning (DIW), Marcel Fratzscher, som mener de ansatte skal bære kostnadene, går det fram av et intervju med Neue Passauer Presse.

Reportasje: Truls (61) ble sagt opp etter 40 år i industrien. Nå ryker AFP-millionen på målstreken

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.08.2020
14:02
27.08.2020 16:00



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

Colourbox / innfelt skjermdump

Kor mykje får permitterte i dagpengar? Sjekk kalkulatoren

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Fabrikkeier Jan Christian Vestre vil at ansatte skal være fagorganiserte – og betaler gjerne kontingenten

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

Per Olaf Lundteigen

Per Olaf Lundteigen

Jan-Erik Østlie

Sp mener SV og Frp har valgt en for dårlig modell for pensjonistene

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Kommentar:

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Jan-Erik Østlie

«Vedum bør avklare»

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

Lars Åke Andersen

Universitetet hadde ikke kunnet holde åpent uten renholder Elina og kollegene. Det vises bare ikke på lønna

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei


Flere saker