NY HAVN: Det er duket for kamp for havnearbeiderne i enda en havn; Mo i Rana.
Martin Guttormsen Slørdal
Angriper havnearbeiderne i Mo i Rana
Industriterminalen i Mo i Rana vil ikke lenger bruke havnearbeiderne til lossing. – Grovt avtalebrudd, sier Transportarbeiderforbundet.
eline@lomedia.no
Havnekonflikten sprer seg, og siste havn ut er Mo i Rana i Nordland, Norges fjerde største havn. Der har Rana Industriterminal (RIT) varslet at etter påske vil de ikke lenger bruke losse- og lastearbeiderne som jobber ved Mo Losse- og Lastekontor. I stedet vil de bruke sine egne ansatte, som er organisert i Fellesforbundet.
I praksis betyr dette at havnearbeiderne i Mo i Rana nærmest mister jobben over natta.
– Etter flere tiår med meget godt samarbeid, er dette svært overraskende og skuffende, sier Gunnar Flønes, klubblederen for losse- og lastearbeiderne i havna i Mo i Rana til transportarbeider.no.
Viser til Arbeidsretten
Rana Industriterminal viser til en dom i Arbeidsretten i fjor høst, en dom de mener gir dem anledning til å si opp avtalen ensidig.
– Dette er et grovt brudd på hovedavtalen. Tror RIT tror de kan si opp en tariffavtale midt i en tariffperiode på grunn av denne dommen? Da må de tro om igjen. Det sier 2. nestleder Terje Samuelsen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF).
Daglig leder Pål Høsøien i Rana Industriterminal Pål Høsøien er helt uenig.
– Nei, vi har ikke brutt eller sagt opp noen avtale, og forholdet skal ikke behandles etter Hovedavtalen. Vi tilpasser oss det som er situasjonen etter dommen i Arbeidsretten, og ønsker å bruke våre egne ansatte til å laste og losse.
NTFs Samuelsen viser til at registrerte havnearbeidere har fortrinnsrett til lossing og lasting, sikret i ILO-konvensjon 137.
– Det bør være åpenbart også for arbeidsgiverne at en internasjonal konvensjon som Norge har ratifisert, ikke forsvinner i løse lufta som en følge av en dom i Arbeidsretten, sier Samuelsen.
Lyser ut stillinger
RIT har avertert etter nye folk lokalt, for å få ansatte til å gjøre havnearbeidernes jobb. Pål Høsøien sier at alle ansatte i Mo Losse- og Lastekontor har fått tilbud om arbeid ved RIT, faste stillinger med ordnede forhold.
– Men da må de over på Industrioverenskomsten, tariffavtalen vi har i RIT har med Fellesforbundet. Søknadsfristen går ut neste onsdag, men så langt har det vært liten interesse.
– Er det et økonomisk motiv for denne endringen?
– Denne måten å gjøre det på gir oss først og fremst langt større fleksibilitet i forhold til våre arbeidsoppgaver, og en bedre måte å organisere arbeidet på som vil gi alle gevinst. Vi mener også at de ansatte på kaia vil få mer varierte arbeidsoppgaver, som styrker trivselen og reduserer muligheten for ensformig arbeid. Vi mener også at dette på sikt styrker vår konkurransekraft, og dermed bidrar til å trygge arbeidsplassene, sier Høsøien.
Ønsker ingen LO-krangel
Transportarbeiderforbundet understreker at det haster å få avklart situasjonen i forhold til de Fellesforbundet-organiserte som jobber på RIT, for å unngå å få en situasjon lik den i Risavika utenfor Stavanger. Der har de to LO-forbundene Transportarbeiderforbundet og IndustriEnergi havnet i bitter konflikt fordi NTF mener IE har løpt arbeidsgivers ærend.
– Vi sender saken til LOs juridiske avdeling i dag, sier Samuelsen. Han har god tro på et samarbeid med Fellesforbundet, fordi de to forbundene alltid har hatt respekt for hverandres tariffområder.
Fellesforbundet i Mo i Rana ble informert om at avtalen var sagt opp først i dag morges.
– Dette er helt nytt for meg, og vi jobber nå med å sette oss inn i situasjonen. Men generelt kan jeg si at vi ønsker ingen konflikter innad i LO-familien, sier leder Tommy Rannov Nystad i Fellesforbundet Helgeland.
Støttegruppa: Råskap satt i system
Støttegruppa for havnearbeiderne er overrasket over at arbeidsgiverne ikke gir seg i kampen mot havnearbeiderne, men bare kjører videre i det gruppa mener er et planmessig løp. Talsmann Vegard Holm sier at de forventer at de ansatte på Industriterminalen oppfører seg solidarisk.
– VI snakker om arbeidsfolk som i praksis mister jobben over natta, sier Holm. Han sier arbeidsgiversida her opptrer med en sjelden råskap.
– Men den er helt systematisk.
Holm mener situasjonen i Mo i Rana er spesiell, fordi det her ikke ligger noen andre konflikter bak, og fordi avtalen er sagt opp med svært kort frist. Brevet fra RIT til Mo Losse- og Lastekontor gikk ut den 6. mars, og nyordningen skal etter planen gjelde fra 13. april.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Pensjon kan svekke Norges sikkerhet. Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Det kom som et sjokk for oss alle. Vi visste overhodet ingenting
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
Stadig færre LO-medlemmer stemmer Ap. Sjekk det store fallet her
– Det er ingen som roper høyt om at de står i matkø eller går i minus hver måned, sier Merete Solberg i Fellesforbundet. Medlemmene hun organiserer befinner seg på bunnen av lønnsstatistikken.
Erlend Angelo
Renta går opp nok en gang: – Dette tar knekken på folk
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.
Brian Cliff Olguin
– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Jøran Grønstad
Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Å handle på børsen med informasjon som ikke er kjent for allmennheten, er straffbart.
Colourbox
Straffen for innsidehandel er streng. Slik unngår du den som tillitsvalgt
Iris Holm Haug følte at hun ikke hørte til noe sted før hun oppdaget at hun var 50 prosent tater. Ektemann Terje Karlsen nøyer seg med 12,5 prosent taterblod.
Roy Ervin Solstad