JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Angriper havnearbeiderne i Mo i Rana

Industriterminalen i Mo i Rana vil ikke lenger bruke havnearbeiderne til lossing. – Grovt avtalebrudd, sier Transportarbeiderforbundet.
NY HAVN: Det er duket for kamp for havnearbeiderne i enda en havn; Mo i Rana.

NY HAVN: Det er duket for kamp for havnearbeiderne i enda en havn; Mo i Rana.

Martin Guttormsen Slørdal

eline@lomedia.no

Havnekonflikten sprer seg, og siste havn ut er Mo i Rana i Nordland, Norges fjerde største havn. Der har Rana Industriterminal (RIT) varslet at etter påske vil de ikke lenger bruke losse- og lastearbeiderne som jobber ved Mo Losse- og Lastekontor. I stedet vil de bruke sine egne ansatte, som er organisert i Fellesforbundet.

I praksis betyr dette at havnearbeiderne i Mo i Rana nærmest mister jobben over natta.

– Etter flere tiår med meget godt samarbeid, er dette svært overraskende og skuffende, sier Gunnar Flønes, klubblederen for losse- og lastearbeiderne i havna i Mo i Rana til transportarbeider.no.

Viser til Arbeidsretten

Rana Industriterminal viser til en dom i Arbeidsretten i fjor høst, en dom de mener gir dem anledning til å si opp avtalen ensidig.

– Dette er et grovt brudd på hovedavtalen. Tror RIT tror de kan si opp en tariffavtale midt i en tariffperiode på grunn av denne dommen? Da må de tro om igjen. Det sier 2. nestleder Terje Samuelsen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF).

Daglig leder Pål Høsøien i Rana Industriterminal Pål Høsøien er helt uenig.

– Nei, vi har ikke brutt eller sagt opp noen avtale, og forholdet skal ikke behandles etter Hovedavtalen. Vi tilpasser oss det som er situasjonen etter dommen i Arbeidsretten, og ønsker å bruke våre egne ansatte til å laste og losse.

NTFs Samuelsen viser til at registrerte havnearbeidere har fortrinnsrett til lossing og lasting, sikret i ILO-konvensjon 137.

– Det bør være åpenbart også for arbeidsgiverne at en internasjonal konvensjon som Norge har ratifisert, ikke forsvinner i løse lufta som en følge av en dom i Arbeidsretten, sier Samuelsen.

Lyser ut stillinger

RIT har avertert etter nye folk lokalt, for å få ansatte til å gjøre havnearbeidernes jobb. Pål Høsøien sier at alle ansatte i Mo Losse- og Lastekontor har fått tilbud om arbeid ved RIT, faste stillinger med ordnede forhold.

– Men da må de over på Industrioverenskomsten, tariffavtalen vi har i RIT har med Fellesforbundet. Søknadsfristen går ut neste onsdag, men så langt har det vært liten interesse.

– Er det et økonomisk motiv for denne endringen?

– Denne måten å gjøre det på gir oss først og fremst langt større fleksibilitet i forhold til våre arbeidsoppgaver, og en bedre måte å organisere arbeidet på som vil gi alle gevinst. Vi mener også at de ansatte på kaia vil få mer varierte arbeidsoppgaver, som styrker trivselen og reduserer muligheten for ensformig arbeid. Vi mener også at dette på sikt styrker vår konkurransekraft, og dermed bidrar til å trygge arbeidsplassene, sier Høsøien.

Ønsker ingen LO-krangel

Transportarbeiderforbundet understreker at det haster å få avklart situasjonen i forhold til de Fellesforbundet-organiserte som jobber på RIT, for å unngå å få en situasjon lik den i Risavika utenfor Stavanger. Der har de to LO-forbundene Transportarbeiderforbundet og IndustriEnergi havnet i bitter konflikt fordi NTF mener IE har løpt arbeidsgivers ærend.

– Vi sender saken til LOs juridiske avdeling i dag, sier Samuelsen. Han har god tro på et samarbeid med Fellesforbundet, fordi de to forbundene alltid har hatt respekt for hverandres tariffområder.

Fellesforbundet i Mo i Rana ble informert om at avtalen var sagt opp først i dag morges.

– Dette er helt nytt for meg, og vi jobber nå med å sette oss inn i situasjonen. Men generelt kan jeg si at vi ønsker ingen konflikter innad i LO-familien, sier leder Tommy Rannov Nystad i Fellesforbundet Helgeland.

Støttegruppa: Råskap satt i system

Støttegruppa for havnearbeiderne er overrasket over at arbeidsgiverne ikke gir seg i kampen mot havnearbeiderne, men bare kjører videre i det gruppa mener er et planmessig løp. Talsmann Vegard Holm sier at de forventer at de ansatte på Industriterminalen oppfører seg solidarisk.

– VI snakker om arbeidsfolk som i praksis mister jobben over natta, sier Holm. Han sier arbeidsgiversida her opptrer med en sjelden råskap.

– Men den er helt systematisk.

Holm mener situasjonen i Mo i Rana er spesiell, fordi det her ikke ligger noen andre konflikter bak, og fordi avtalen er sagt opp med svært kort frist. Brevet fra RIT til Mo Losse- og Lastekontor gikk ut den 6. mars, og nyordningen skal etter planen gjelde fra 13. april.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse