NY HAVN: Det er duket for kamp for havnearbeiderne i enda en havn; Mo i Rana.
Martin Guttormsen Slørdal
Angriper havnearbeiderne i Mo i Rana
Industriterminalen i Mo i Rana vil ikke lenger bruke havnearbeiderne til lossing. – Grovt avtalebrudd, sier Transportarbeiderforbundet.
eline@lomedia.no
Havnekonflikten sprer seg, og siste havn ut er Mo i Rana i Nordland, Norges fjerde største havn. Der har Rana Industriterminal (RIT) varslet at etter påske vil de ikke lenger bruke losse- og lastearbeiderne som jobber ved Mo Losse- og Lastekontor. I stedet vil de bruke sine egne ansatte, som er organisert i Fellesforbundet.
I praksis betyr dette at havnearbeiderne i Mo i Rana nærmest mister jobben over natta.
– Etter flere tiår med meget godt samarbeid, er dette svært overraskende og skuffende, sier Gunnar Flønes, klubblederen for losse- og lastearbeiderne i havna i Mo i Rana til transportarbeider.no.
Viser til Arbeidsretten
Rana Industriterminal viser til en dom i Arbeidsretten i fjor høst, en dom de mener gir dem anledning til å si opp avtalen ensidig.
– Dette er et grovt brudd på hovedavtalen. Tror RIT tror de kan si opp en tariffavtale midt i en tariffperiode på grunn av denne dommen? Da må de tro om igjen. Det sier 2. nestleder Terje Samuelsen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF).
Daglig leder Pål Høsøien i Rana Industriterminal Pål Høsøien er helt uenig.
– Nei, vi har ikke brutt eller sagt opp noen avtale, og forholdet skal ikke behandles etter Hovedavtalen. Vi tilpasser oss det som er situasjonen etter dommen i Arbeidsretten, og ønsker å bruke våre egne ansatte til å laste og losse.
NTFs Samuelsen viser til at registrerte havnearbeidere har fortrinnsrett til lossing og lasting, sikret i ILO-konvensjon 137.
– Det bør være åpenbart også for arbeidsgiverne at en internasjonal konvensjon som Norge har ratifisert, ikke forsvinner i løse lufta som en følge av en dom i Arbeidsretten, sier Samuelsen.
Lyser ut stillinger
RIT har avertert etter nye folk lokalt, for å få ansatte til å gjøre havnearbeidernes jobb. Pål Høsøien sier at alle ansatte i Mo Losse- og Lastekontor har fått tilbud om arbeid ved RIT, faste stillinger med ordnede forhold.
– Men da må de over på Industrioverenskomsten, tariffavtalen vi har i RIT har med Fellesforbundet. Søknadsfristen går ut neste onsdag, men så langt har det vært liten interesse.
– Er det et økonomisk motiv for denne endringen?
– Denne måten å gjøre det på gir oss først og fremst langt større fleksibilitet i forhold til våre arbeidsoppgaver, og en bedre måte å organisere arbeidet på som vil gi alle gevinst. Vi mener også at de ansatte på kaia vil få mer varierte arbeidsoppgaver, som styrker trivselen og reduserer muligheten for ensformig arbeid. Vi mener også at dette på sikt styrker vår konkurransekraft, og dermed bidrar til å trygge arbeidsplassene, sier Høsøien.
Ønsker ingen LO-krangel
Transportarbeiderforbundet understreker at det haster å få avklart situasjonen i forhold til de Fellesforbundet-organiserte som jobber på RIT, for å unngå å få en situasjon lik den i Risavika utenfor Stavanger. Der har de to LO-forbundene Transportarbeiderforbundet og IndustriEnergi havnet i bitter konflikt fordi NTF mener IE har løpt arbeidsgivers ærend.
– Vi sender saken til LOs juridiske avdeling i dag, sier Samuelsen. Han har god tro på et samarbeid med Fellesforbundet, fordi de to forbundene alltid har hatt respekt for hverandres tariffområder.
Fellesforbundet i Mo i Rana ble informert om at avtalen var sagt opp først i dag morges.
– Dette er helt nytt for meg, og vi jobber nå med å sette oss inn i situasjonen. Men generelt kan jeg si at vi ønsker ingen konflikter innad i LO-familien, sier leder Tommy Rannov Nystad i Fellesforbundet Helgeland.
Støttegruppa: Råskap satt i system
Støttegruppa for havnearbeiderne er overrasket over at arbeidsgiverne ikke gir seg i kampen mot havnearbeiderne, men bare kjører videre i det gruppa mener er et planmessig løp. Talsmann Vegard Holm sier at de forventer at de ansatte på Industriterminalen oppfører seg solidarisk.
– VI snakker om arbeidsfolk som i praksis mister jobben over natta, sier Holm. Han sier arbeidsgiversida her opptrer med en sjelden råskap.
– Men den er helt systematisk.
Holm mener situasjonen i Mo i Rana er spesiell, fordi det her ikke ligger noen andre konflikter bak, og fordi avtalen er sagt opp med svært kort frist. Brevet fra RIT til Mo Losse- og Lastekontor gikk ut den 6. mars, og nyordningen skal etter planen gjelde fra 13. april.
Mest lest
De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.
Hanna Skotheim
Trygdene økte 1. mai. Se når de blir etterbetalt
Pensjonistene kan vente seg 8,54 prosent mer i inntekt i år.
Kristin M. Johansen
Nye satser for pensjon og trygd
Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.
Sondre Dalaker/NRK
Jordbærplukkere får hundretusener i erstatning
– At du faller ut av trygdesystemet selv når du betaler skatt i Norge, tror jeg veldig få er klar over, sier Karin Vaagland. Nå vil hun bidra til at flere får vite om reglene som gjelder når man tar seg jobb i et annet land.
Guro Gulstuen Nordhagen
Karin mistet medlemskapet i folketrygden – til tross for at hun betalte skatt i Norge
Ole Martin Prangerød (40) har etter mange år i kriminalomsorgen fått en høyt betrodd stilling i Nav.
Eirik Dahl Viggen
Ole Martin fikk nok av fengselslønna – byttet til jobb i Nav
Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.
Ida Bing
Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte
FORBUND I SORG: 17. mai gikk Erna Hagensen bort, 66 år gammel. Hun døde av kreft etter lang tids sykdom.
Lena Sørensen
Tidligere forbundsleder Erna Hagensen er død
Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.
Sissel M. Rasmussen
Utgiftene til en vanlig familie har økt med 32.000 kroner
Da det danske forsikringsselskapet gikk konkurs, satt Rune Sundmoen igjen uten de 2,5 millioner kronene han hadde rettmessig krav på.
Martin Guttormsen Slørdal
Rune ble yrkesskadet for 13 år siden. Han har fortsatt ikke fått en eneste krone
Ole Kristian Iversen (19) rakk bare en uke som lærling før han ble alvorlig skadet i en bilulykke for snart to år siden. Han håper å være tilbake som vanlig lærling i sveisefaget til sommeren.
Håvard Sæbø
Etter tre uker i koma, kunne Ole Kristian verken snakke eller gå. Nå er han tilbake på verftet
Kronikk
Privat
Slutt å snakke ned jobben min!
Magnus Hauge under en vinterøvelse.
Privat
Magnus klarte ikke å løpe - fikk ikke bli ingeniør
Hanna Skotheim
Nav-ordning tom for penger
Ledelsen er ikke samarbeidsvillige, mener tillitsvalgt Rehana Adel og Aleksander Nawracala.
Tormod Ytrehus
Aleksander i Espresso House: – Føler ikke at vi blir tatt på alvor som tillitsvalgte
Transportminister Bezalel Smotrich, nå finansminister, var med da hurtigtoget mellom den israelske byen Tel Aviv og Jerusalem startet.
Emil Salman/Haaretz
På full speed over okkupert land
AVLYTTET: Politiet brukte lydopptak som grunnlag for å sikte en ansatt i Oslo fengsel for korrupsjon.
Eirik Dahl Viggen
Avlyttet fengselsbetjent får saken sin behandlet i Høyesterett
Anna Sandman er fra Ukraina, og kan bli ordfører i Gjerdrum kommune etter høstens valg.
Sissel M. Rasmussen
Ukrainske Anna kan bli ordfører for Arbeiderpartiet
Her vil Kaefer Energy leige inn frå bemanningsbyrå utan avtale med tillitsvalte for fagforeininga.
Equinor
Selskap avtalte ikkje innleige med tillitsvalde: – Omgår lovendringa
Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.
Privat. Innfelt: Sondre Dalaker/NRK
Julia vant i retten, men kan gå glipp av pengene fordi hun bor i Polen
Antall drosjer har mer enn doblet seg siden frislippet av drosjeløyver.
Roy Ervin Solstad