JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Her går varetransporten på strøm: Benjamin og Joachim gjør Oslo grønnere

På Filipstadkaia i Oslo står elektriske varebiler og varesykler på rekke og rad ved Schenkers nye distribusjonssenter. For sentralt i hovedstaden går det på strøm.
E-BUD: Joachim Bjerke (bak) og Benjamin Appiah er e-bud hos Schenker på Filipstad i Oslo.

E-BUD: Joachim Bjerke (bak) og Benjamin Appiah er e-bud hos Schenker på Filipstad i Oslo.

Håvard Sæbø

hanne@lomedia.no

OSLO: Nå er det helelektriske transportmidler som kjører ut alle varer i Oslos indre bydeler. På Filipstadkaia utenfor Aker Brygge har DB Schenker bygd et nytt senter for utslippsfri distribusjon i byen.

Gjør seg grønne

Den grønne bølgen er på full fart inn i transportbransjen. Schenker vil kutte utslippene av CO2 i byen, og mener de kan fjerne 80 prosent av utslippene i byen ved hjelp av elektrifisert vareleveranse.

p

Det nye distribusjonssenteret heter Oslo City Hub, og er bygd opp av containere. Hit kommer det gammeldags dieseldrevne varebiler fra den store terminalen på Alnabru for å laste om til elektriske varebiler og varesykler.

Nasjonalt tar Schenker, som har 480 ansatte rundt på terminalene i Norge, sikte på å greie null utslipp i all distribusjon i byene på slutten av neste år. Det neste tiåret vil de gradvis erstatte diesel-kjøretøyer med elektriske biler.

Tre mil om dagen

På Oslo City Hub er det 11 ansatte som betjener de åtte varebilene og tre varesyklene. Benjamin Appiah legger bak seg rundt 30 kilometre daglig når han tråkker rundt innenfor Ring 2 på den nye elsykkelen med to varekasser på hengeren bak. Det er strøm som er drivkraften og på flat mark kan han komme opp i 25 km/t.

p

– Jeg prøver å holde meg til sykkelveiene, men må ut i gatene noen steder. Jeg prøver å ta hensyn til den øvrige trafikken, sier Benjamin Appiah, som er et av de tre sykkelbudene som jobber fra Oslo City Hub. Han har vært syklende bud i et år og har erfart varierende vær og føre. Om vinteren er det piggdekk på hjulene. I regn og snøvær det om å gjøre å kle seg etter forholdene, siden han sitter ubeskyttet mot vær og vind.

Fra null til 80

Joachim Bjerke kjører en av de åtte elektriske varebilene ved terminalen på Filipstad.

Han jobbet på terminalen på Alnabru i over åtte år før han begynte å kjøre ut varer. Varebilen hans har litt større radius enn varesyklene. Bjerkes område er på 10-11 mil om dagen, innenfor Ring 3 i Oslo.

– Det går fra null til 80 på 45 minutter, sier Joachim Bjerke. Han snakker selvsagt ikke om akselerasjonen, men om batteriladingen i prosent.

CONTAINERE: Oslo City Hub er DB Sckenkers nye, utslippsfrie distribussjonssenter for Oslos indre by.

CONTAINERE: Oslo City Hub er DB Sckenkers nye, utslippsfrie distribussjonssenter for Oslos indre by.

Håvard Sæbø

Annonse
Annonse