EFFEKTIVT: Jan Lange sørger for at de beholderne som skal fraktes fra søppelrommet til bilen på gateplan er fulle av sekker, for å unngå ekstra arbeid.
Håvard Sæbø
Hva gjør en renovatør?
Jan vil heller bli kalt søppelmann enn renovatør
Offisielt er Jan Lange en renovatør eller gjenvinningsoperatør. Men «søppelmann» beskriver mye bedre hva jobben går ut på, mener han.
eline@lomedia.no
has@lomedia.no
Hver eneste dag henter Jan Lange og hans kollega på søppelbilen opptil 8 og 9 tonn avfall fra hoteller og annet næringsliv i Oslo sentrum. Den store bilen manøvreres med millimeterpresisjon gjennom trange gater, mens Lange spretter ut av bilen og småløper mot portrom og søppelrom i kjellere.
På en dag er de innom 70 til 80 steder. Ingen av dem er like, og alle har sin egen nøkkel på ett av de tre digre knippene Lange har med seg.
VERKTØY: Dører, portrom og heiser må åpnes med riktig nøkkel, så orden er et stikkord her.
Håvard Sæbø
Ikke lagt til rette
– Her var det ikke noen dørstopper i dag, nei. Tungvint! Men selve livet er jo tungvint iblant, sier Lange, idet han forsvinner inn et portrom for å hente to store beholdere. Vel ute på gateplan, sørger et hydraulisk løftebord for tømmingen ned i bilens glupske sluk.
Ved dagens slutt, kjøres alt opp til Franzefoss Gjenvinning sitt anlegg på Haraldrud i Oslo. De er gjerne ferdige i 14-tida, men begynner til gjengjeld tidlig. Henting av søppel i sentrum er veldig mye mer praktisk før gatene fylles opp med fotgjengere, syklister og biler.
VERKTØY: Bilen rommer omlag 9 tonn søppel som skal til forbrenning.
Håvard Sæbø
Selv om hjelpemidler finnes, kommer en ikke utenom at søppelhåndtering er hardt fysisk arbeid. Ofte er det sekker utenfor beholderne som må håndteres, og det kan gå for treigt å bruke heisen. I stedet blir sekkene kastet opp trappene.
– Det er nok en fordel å være i god fysisk form, sier Lange. Men selv om han er 61 år, har han ingen planer om å pensjonere seg. Særlig ekstremt hyggelige kollegaer sørger for at motivasjonen for å fortsette er god. Men det trekker også opp å ha muligheten til å være ute hele dagen i en jobb som aldri blir kjedelig.
Variert hverdag
En viss grad av frihet til å styre arbeidet og mye variasjon, hjelper også på. En bygate er aldri den samme, og uforutsette situasjoner oppstår stadig.
Plutselig må Lange ut i veien og dirigere en ryggende bil med stor tilhenger som har kjørt feil. Så må han forhandle med parkerte bilister for å komme fram til søppelbeholdere som noen i sin guddommelige visdom har plassert utilgjengelig for søppeltømmerne på en fullstappet parkeringsplass.
Akkurat mangelen på omtanke for at det kan legges til rette for at jobben skal gjøres, kan være et irritasjonsmoment. Jan Lange beskriver enkelte kunders mangel på oppmerksomhet som «aggressiv sløvhet».
Samtidig, alle veit at jobben er viktig. Den må gjøres, ellers blir det kaos. Bare tenk på søppelbergene som bygget seg opp i hovedstaden under Veireno-skandalen.
Gi og få respekt
Jan Lange er på hils med alle, og ordner effektivt opp.
JOBB: Jan Lange sier at mange tror søppelhåndtering er en enkel, godt betalt jobb der de er ferdige i 10-tida. Det er rett og slett helt feil.
Håvard Sæbø
– Jeg prater med alle. Vaktmestere, politi, uteliggere, gatesangere … Det er best å vise folk respekt. Da blir arbeidsdagen mye bedre. Og jeg får stort sett respekt tilbake.
Lange og kollegaenes offisielle tittel er renovatør. Men det bare fnyser han av. På hans visittkort står det «søppelmann og kjernekar». I Sverige heter det «sopgubbe» og i Danmark «skraldemand».
– Jeg synes noen ganger korrektheten i yrkesbetegnelsene går litt langt.
Les også: Da Skatteetaten ringte, ble Morten positivt overrasket
Gjenvinningsoperatør
samler inn, transporterer, sorterer og behandler avfall på en økonomisk og miljøvennlig måte
kan jobbe både i kommunale og private avfallsmottak og gjenvinningsbedrifter
fagbrev tas normalt med to år på skole (teknologi og industrifag) og to år i læra
fagbrev kan også tas i bedrift som voksen
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.