– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.
Martin Guttormsen Slørdal
Skatt
Da Skatteetaten ringte, ble Morten positivt overrasket
Morten Fjølstad fikk en telefon med informasjon om hvordan han kan unngå trøbbel.
torgny@lomedia.no
En dag for tre år siden ble Morten Fjølstad skikkelig overrasket da telefonen ringte.
«God dag det er fra Skatteetaten», sa personen som hadde ringt opp. Fjølstad som er regnskapsfører, og alltid har lagt vekt på å ha orden i sakene, lurte på hva Skatteetaten ville.
Grunnen til at Skatteetaten ringte, var at Fjølstad hadde sendt inn en byggemelding. Fjølstad skulle bygge et tilbygg.
Han hadde fått en arkitekt til å tegne tilbygget og sende inn byggemelding.
– Jeg skvatt litt med en gang, men ble positivt overrasket da det ble klart at Skatteetaten ringte meg for å informere om hvordan jeg skulle unngå å bli lurt. De ringte utelukkende for å hjelpe meg, sier Fjølstad til FriFagbevegelse.
– Jeg fikk noen aha-opplevelser
Telefonen han fikk var fra Skatteetatens Tettpå-prosjekt. Det startet i Trondheim, og nå er 22 kommuner over hele landet med i prosjektet.
Når Skatteetaten får beskjed om at det er sendt inn en byggemelding, ringer de opp byggherren. De veileder så om hvilke plikter en byggherre har, og hvilke fallgruver det er mulig å falle i om en ikke er nøye med hvem en betaler for å gjøre jobben.
– Etter den første telefonen, fikk jeg tilsendt en veileder som var veldig instruktiv. Jeg fikk noen aha-opplevelser da jeg hadde lest den, om hvor lett det er å gå i en felle, forklarer han.
– Gjorde denne telefonen at du gjorde andre valg enn du ellers ville ha gjort?
– Nei, men jeg fikk bekreftet at de valgene jeg hadde gjort, var riktige.
Som regnskapsfører for flere håndverksbedrifter er han svært klar over at det også finnes useriøse virksomheter.
Kommentar: «For hvert år som går blir det bare verre og verre å være rik i Norge»
Åpne data
Tettpå er er et samarbeid mellom bransjen, fagbevegelsen og Skatteetaten. Formålet er å hjelpe forbrukere til å velge seriøse håndverkere når de skal pusse opp eller bygge nytt.
Selv for en vanlig forbruker med de beste forsetter, kan det være vanskelig å finne fram til en håndverker som både holder seg på den rette sida av loven, og som leverer kvalitet.
Telefonen fra Skatteetaten gir informasjon om hva forbrukeren bør sjekke hos håndverksbedriften, fordelene ved å bruke seriøs arbeidskraft og de plikter og rettigheter en har som byggherre.
Det finnes en rekke åpne næringslivsdata om alle bedrifter i Norge. Skatteetaten viser forbrukeren hvor og hvordan en kan finne disse opplysningene.
Skatteattest
Det første en må gjøre er å undersøke om byggeprosjektet er søknadspliktig.
Bakgrunnen til firmaet som skal utføre arbeidet, kan enkelt sjekkes i Brønnøysundregistrene. Her er det også mulig å undersøke om firmaet betaler merverdiavgift.
Nedre grense for å betale merverdiavgift er 50.000 kroner. Det lønner seg også å be om skatteattest og på flere nettsider er det mulig å sjekke virksomhetens økonomi.
For tømrerarbeid finnes det et eget register over registrerte mestere. Det er ulovlig å utføre arbeid på elektriske anlegg uten installasjonspapirer. En oversikt over hvem som har lov til det, finnes på sidene til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.
Mye delt: Du kan få baksmell hvis sjefen ikke betaler riktig skatt for deg
Betaling via bank
En får også råd om hvilke plikter en har som kjøper av tjenester, og ikke minst hvis en er arbeidsgiver for noen som utfører arbeidet.
Tettpå-rådgiveren vil også gi råd om krav til faktura, betaling via bank, hvor viktig det er med kontrakt, og at en tar vare på all dokumentasjon av hvilke arbeider som er utført og hvordan de er utført.
– Vi ønsker å sette forbrukerne i stand til å gjøre gode og opplyste valg, sier Odd Woxholt som er direktør for divisjon innsats i Skatteetaten. Det er denne divisjonen hos Skatteetaten som står bak Tettpå-kampanjen sammen med fagbevegelsen, bransjeorganisasjoner og kommuner.
– Vi ønsker å mobilisere forbrukerne i kampen mot svart arbeid og forhindre arbeidslivskriminalitet. Folk flest ønsker å gjøre ting lovlig, men de må også vite hvordan de gjør det lovlig, sier Woxholt til FriFagbevegelse.
150 milliarder kroner
Privatpersoner kjøper årlig byggetjenester for 150 milliarder kroner.
– Dersom en klarer å krympe den svarte delen av markedet, vil det bli vanskeligere for useriøse firmaer, sier Woxholt.
Undersøkelser viser at færre forbrukere ønsker å handle svart. Dette viser ifølge Woxholt at opplysningskampanjer virker.
Tettpå-kampanjen har systematisert nyttig og relevant informasjon, slik at det blir lettere for forbrukerne å finne fram til opplysningene.
– Men det som er spesielt med Tettpå, er den proaktive delen, at vi kontakter forbrukerne, som for eksempel planlegger å bygge hus, før de kommer i gang med prosjektet.
Dette er en ordning som så langt bare omfatter 22 kommuner. Fra neste år kommer det til å bli en automatisert tjeneste der alle i hele landet som kjøper bolig eller hytte, blir kontaktet.
Mye lest: Tilsette blir trekt i tips. No har dei saksøkt arbeidsgivaren
Greit med bakgrunnssjekk
Woxholt understreker at selv om en ikke blir kontaktet av Skatteetaten er det mange nyttige opplysninger å hente i veilederen som ligger på Skatteetatens nettside.
– Her ligger det for eksempel opplysninger om et prosjekt er byggemeldingspliktig eller ikke. Det kan uansett være greit med en bakgrunnssjekk av hvem en slipper inn i huset sitt for å utføre arbeid. Det får man råd og veiledning om på disse sidene.
I år ble avhendingsloven innført. Den innebærer at de som selger en bolig har plikt på seg til å kunne dokumentere hvordan arbeidet har blitt utført.
– Da kan det være kjekt at alt arbeidet er utført av autorisert personell på en lovlig måte, avslutter Woxholt.
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.
Colourbox
Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø
Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse
Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.
Brian Cliff Olguin
Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig
Debatt
Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.
Håvard Sæbø