JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
PRESSES UT AV: Transportbransjen og myndighetene i Litauen mener EUs mobilitetspakke er designet for å presse lastebiler fra tidligere østblokkland ut av det vesteuropeiske markedet, men på døgnhvileplassen i Lier utenfor Drammen er det fremdeles mange østeuropeiske lastebiler å se.

PRESSES UT AV: Transportbransjen og myndighetene i Litauen mener EUs mobilitetspakke er designet for å presse lastebiler fra tidligere østblokkland ut av det vesteuropeiske markedet, men på døgnhvileplassen i Lier utenfor Drammen er det fremdeles mange østeuropeiske lastebiler å se.

Roy Ervin Solstad

EUs mobilitetspakke:

Land i Øst-Europa protesterer mot EUs nye regler for lastebilsjåfører: – Diskriminerende

De nye transportreglene som Europaparlamentet vedtok 9. juli, blir ikke godt mottatt i Øst-Europa. Litauen går nå i front for å få vedtaket vurdert av Europadomstolen.



28.07.2020
09:35
28.07.2020 09:35

roy@lomedia.no

I Litauen hevder både transportbransjen og myndighetene at mobilitetspakken blir brukt av de vesteuropeiske landene til å fjerne østeuropeiske transportbedrifter fra markedet.

• Les også: EU har avgjort framtiden til europeiske lastebilsjåfører: – En seier for fagbevegelsen

Ikke bra for miljøet

Til det statlige kringkastingsselskapet LTR i Litauen, sier landets statsminister Saulius Skvernelis at landet er klart til å ta saken til Europadomstolen.

– Det er åpenbart at mobilitetspakken er diskriminerende overfor transportører langs EUs yttergrenser sammenlignet med andre transportører i EU. Vi vil forsvare vårt standpunkt juridisk, og vi venter nå på hvilke konkrete tiltak Europa-kommisjonen kommer opp med for å minske de negative følgene av det nye regelverket, sier Skvernelis til LRT.

Det er spesielt de nye reglene om at sjåfører og lastebiler må hjem til opprinnelseslandet som opprører myndighetene i Litauen.

– Det vil gi økt trafikk på veiene og øke CO₂-utslippene med 3,2 millioner tonn fra lastebilparken i sju land langs EUs yttergrense alene, sier styreleder i Litauens Internasjonale Transport- og Logistikk-allianse, Agnė Margevičiūtė til LRT.

Har splittet EU

I tillegg til Litauen, var det Estland, Latvia, Polen, Ungarn, Romania, Bulgaria, Malta og Kypros som ønsket en liberalisering av de europeiske transportreglene. Det er også i disse landene Litauen nå vil søke støtte for et søksmål mot EU.

Det litauiske lastebileierforbundet, LINAVA, gikk også hardt ut mot vedtaket i EU-parlamentet.

– Dette er et klart bevis på at mobilitetspakken har delt EU i østlige og vestlige medlemsland, der de gamle EU-landene står mot de nye, og der sentrum står mot periferi. Vi er veldig bekymret for at dette vil frata litauiske selskaper muligheten til å operere i EUs felles marked, skriver LINAVA i en pressemelding.

Totalt utgjør utenlandske transportoppdrag hele 92 prosent av oppdragene til litauiske transportører.

Også Litauens utenriksminister Linas Linkevičius er skuffet.

– Bortsett fra positive punkter i mobilitetspakken som gjelder bedre kjøre og hviletidsbestemmelser for sjåførene, så har forslag blitt vedtatt som vil ha negativ innflytelse på miljømålene i EU, sier han.

• Les også: Roald skjulte dysleksien for sjefen. Så ble han bedt om å fylle ut et skjema

Kan ta ett år

I Fellesforbundet er ikke forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen overrasket over at østeuropeiske land vil ha omkamp.

– Dette viser jo bare hvilke utfordringer det har vært i EU med å komme fram til et kompromiss som kunne vedtas. De østeuropeiske landene har forsøkt seg mange ganger, men det var dette vi endte opp med, påker Sivertsen.

Han tror Norge som var en del av en vesteuropeisk allianse, den såkalte Road Alliance, vil gå for mobilitetspakken slik den ble vedtatt.

– Norge var jo en del av den alliansen som trakk den endelige løsningen i den retningen som ble vedtatt, men med de erfaringene vi har fra tidligere, vil det nok ta et års tid før reglene blir gjeldende her i Norge, spår han.

Positiv til nytt regelverk

Noen eksakt tidsplan vil ikke samferdselsminister Knut Arild Hareide komme med, men han er positiv til at det kommer nytt EU-regelverk på veitransportområdet som skal sikre bedre arbeidsforhold for sjåførene og fremme mer rettferdig konkurranse i veitransportnæringen. Det inkluderer ikke minst de nye reglene som skal begrense kabotasjekjøringen.

– Dette er en innstramming fra dagens regler som vi støtter, og Samferdselsdepartementet vil i samarbeid med de andre EFTA/EØS-landene Island og Liechtenstein starte arbeidet med å innlemme de nye reglene i EØS-avtalen, sier Hareide.

• Les også: Dette er snittlønna i over 350 yrker

28.07.2020
09:35
28.07.2020 09:35



Mest lest

Jonas Gahr Støre og resten av regjeringen får frist til høstens statsbudsjett med å melde tiltak.

Jonas Gahr Støre og resten av regjeringen får frist til høstens statsbudsjett med å melde tiltak.

Jan-Erik Østlie

Nå har LO-forbund fått nok: Gir Støre strøm-frist

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

Ole Palmstrøm

Innsatt helte kokende olje over fengselsbetjent

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

Jan Erik Østlie

Her er regjeringens forslag til å løse strømkrisa

BEKYMRET: Hovedtillitsvalgt Marc Gayorfar i Folkehelseinstittutet er redd kuttene i de ekstra bevilgningen til koronarelatert arbeid vil ramme de ansatte.

BEKYMRET: Hovedtillitsvalgt Marc Gayorfar i Folkehelseinstittutet er redd kuttene i de ekstra bevilgningen til koronarelatert arbeid vil ramme de ansatte.

Ole Palmstrøm

Ansatte raser over FHI-kutt: – Dette er takken fra Norge, liksom

Debatt

Nå må du Jonas og flere av de andre på Stortinget våkne og vise handling, skriver Merethe Solberg.

Nå må du Jonas og flere av de andre på Stortinget våkne og vise handling, skriver Merethe Solberg.

Erlend Angelo

«Når Støre går ut med at strømprisene kan bli enda dyrere, da klarer jeg ikke å sitte i ro»

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

Espen Sand

Tidligere butikksjef: – Ansatte er lojale og har jobbet ræva av seg og så får de ikke større stillinger

Terje Aasland bekrefter at regjeringen vurderer å legge fram forslag på fire tiltak for å dempe strømkrisen. 

Terje Aasland bekrefter at regjeringen vurderer å legge fram forslag på fire tiltak for å dempe strømkrisen. 

Martin Guttormsen Slørdal

Dette er de fire strømtiltakene regjeringen vurderer nå

Forbundsleder Ulf Madsen i FLT (t.v.) og forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi skal meisle ut en samarbeidsavtale mellom sine to forbund.

Forbundsleder Ulf Madsen i FLT (t.v.) og forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi skal meisle ut en samarbeidsavtale mellom sine to forbund.

Kai Hovden

Slår de seg sammen, blir de et av LOs største forbund

– Markedskreftene har tatt over styringen. Som god sosialdemokrat mener jeg det er feil, sier Roar Flåthen.

– Markedskreftene har tatt over styringen. Som god sosialdemokrat mener jeg det er feil, sier Roar Flåthen.

Martin Guttormsen Slørdal

Flåthen: Kraftkrisen er Støres store test som statsminister

Jan-Erik Østlie

LO-lederen advarer mot lettvinte strøm-løsninger

Regjeringen må styre unna lettvinte løsninger for å få bukt med de høye strømprisene, mener Trygve Svensson.

Regjeringen må styre unna lettvinte løsninger for å få bukt med de høye strømprisene, mener Trygve Svensson.

Jan-Erik Østlie

– Folk bør være 1000 ganger mer bekymret for Putin enn for Acer

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

CRYSTALWEED cannabis/Unslpash

– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus

Kommentar

Bedrifter og husholdninger trenger strømhjelp fra statens side, skriver Kjell Werner.

Bedrifter og husholdninger trenger strømhjelp fra statens side, skriver Kjell Werner.

Brian Cliff Olguin

«Strømstøtten må ikke bli så omfattende at vi alle straffes med et rentesjokk»

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

Jan-Erik Østlie

Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn A. Grimstad

Bjørn Viggo gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp

FORTJENER MER: Det var ikke mye hjemmekontor på oss under pandemien. Vi skapte rekordresultatene for Posten og har gjort oss fortjent til rundt 30.000 kroner i tillegg, mener Roar Wiker på Skøyen.

FORTJENER MER: Det var ikke mye hjemmekontor på oss under pandemien. Vi skapte rekordresultatene for Posten og har gjort oss fortjent til rundt 30.000 kroner i tillegg, mener Roar Wiker på Skøyen.

Alf Ragnar Olsen

Roar sa nei til lønnsoppgjøret: – Vi skapte rekordresultater for Posten og fortjener mer

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

Nina Hanssen

Dersom SAS-pilotene vender tommelen ned i helga, kan det bli ny storstreik

SAS

SAS

Tormod Ytrehus

Det blir ikke ny SAS-streik. Flygerne har godkjent den nye tariffavtalen

Lufthansa

Lønnsfest for bakkeansatte i Lufthansa: Enkelte får nesten 60.000 kroner mer i året

Martin Guttormsen Slørdal

Gerd-Liv Valla kritiserer regjeringen: – Strøm er ikke en vare. Det har den dessverre blitt


Flere saker