JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
PRESSES UT AV: Transportbransjen og myndighetene i Litauen mener EUs mobilitetspakke er designet for å presse lastebiler fra tidligere østblokkland ut av det vesteuropeiske markedet, men på døgnhvileplassen i Lier utenfor Drammen er det fremdeles mange østeuropeiske lastebiler å se.

PRESSES UT AV: Transportbransjen og myndighetene i Litauen mener EUs mobilitetspakke er designet for å presse lastebiler fra tidligere østblokkland ut av det vesteuropeiske markedet, men på døgnhvileplassen i Lier utenfor Drammen er det fremdeles mange østeuropeiske lastebiler å se.

Roy Ervin Solstad

EUs mobilitetspakke:

Land i Øst-Europa protesterer mot EUs nye regler for lastebilsjåfører: – Diskriminerende

De nye transportreglene som Europaparlamentet vedtok 9. juli, blir ikke godt mottatt i Øst-Europa. Litauen går nå i front for å få vedtaket vurdert av Europadomstolen.


28.07.2020
09:35
28.07.2020 09:35

roy@lomedia.no

I Litauen hevder både transportbransjen og myndighetene at mobilitetspakken blir brukt av de vesteuropeiske landene til å fjerne østeuropeiske transportbedrifter fra markedet.

• Les også: EU har avgjort framtiden til europeiske lastebilsjåfører: – En seier for fagbevegelsen

Ikke bra for miljøet

Til det statlige kringkastingsselskapet LTR i Litauen, sier landets statsminister Saulius Skvernelis at landet er klart til å ta saken til Europadomstolen.

– Det er åpenbart at mobilitetspakken er diskriminerende overfor transportører langs EUs yttergrenser sammenlignet med andre transportører i EU. Vi vil forsvare vårt standpunkt juridisk, og vi venter nå på hvilke konkrete tiltak Europa-kommisjonen kommer opp med for å minske de negative følgene av det nye regelverket, sier Skvernelis til LRT.

Det er spesielt de nye reglene om at sjåfører og lastebiler må hjem til opprinnelseslandet som opprører myndighetene i Litauen.

– Det vil gi økt trafikk på veiene og øke CO₂-utslippene med 3,2 millioner tonn fra lastebilparken i sju land langs EUs yttergrense alene, sier styreleder i Litauens Internasjonale Transport- og Logistikk-allianse, Agnė Margevičiūtė til LRT.

Har splittet EU

I tillegg til Litauen, var det Estland, Latvia, Polen, Ungarn, Romania, Bulgaria, Malta og Kypros som ønsket en liberalisering av de europeiske transportreglene. Det er også i disse landene Litauen nå vil søke støtte for et søksmål mot EU.

Det litauiske lastebileierforbundet, LINAVA, gikk også hardt ut mot vedtaket i EU-parlamentet.

– Dette er et klart bevis på at mobilitetspakken har delt EU i østlige og vestlige medlemsland, der de gamle EU-landene står mot de nye, og der sentrum står mot periferi. Vi er veldig bekymret for at dette vil frata litauiske selskaper muligheten til å operere i EUs felles marked, skriver LINAVA i en pressemelding.

Totalt utgjør utenlandske transportoppdrag hele 92 prosent av oppdragene til litauiske transportører.

Også Litauens utenriksminister Linas Linkevičius er skuffet.

– Bortsett fra positive punkter i mobilitetspakken som gjelder bedre kjøre og hviletidsbestemmelser for sjåførene, så har forslag blitt vedtatt som vil ha negativ innflytelse på miljømålene i EU, sier han.

• Les også: Roald skjulte dysleksien for sjefen. Så ble han bedt om å fylle ut et skjema

Kan ta ett år

I Fellesforbundet er ikke forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen overrasket over at østeuropeiske land vil ha omkamp.

– Dette viser jo bare hvilke utfordringer det har vært i EU med å komme fram til et kompromiss som kunne vedtas. De østeuropeiske landene har forsøkt seg mange ganger, men det var dette vi endte opp med, påker Sivertsen.

Han tror Norge som var en del av en vesteuropeisk allianse, den såkalte Road Alliance, vil gå for mobilitetspakken slik den ble vedtatt.

– Norge var jo en del av den alliansen som trakk den endelige løsningen i den retningen som ble vedtatt, men med de erfaringene vi har fra tidligere, vil det nok ta et års tid før reglene blir gjeldende her i Norge, spår han.

Positiv til nytt regelverk

Noen eksakt tidsplan vil ikke samferdselsminister Knut Arild Hareide komme med, men han er positiv til at det kommer nytt EU-regelverk på veitransportområdet som skal sikre bedre arbeidsforhold for sjåførene og fremme mer rettferdig konkurranse i veitransportnæringen. Det inkluderer ikke minst de nye reglene som skal begrense kabotasjekjøringen.

– Dette er en innstramming fra dagens regler som vi støtter, og Samferdselsdepartementet vil i samarbeid med de andre EFTA/EØS-landene Island og Liechtenstein starte arbeidet med å innlemme de nye reglene i EØS-avtalen, sier Hareide.

• Les også: Dette er snittlønna i over 350 yrker

28.07.2020
09:35
28.07.2020 09:35



Mest lest

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Colourbox

Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler

– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.

– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.

Jan-Erik Østlie

Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag

Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.

Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.

Simen Aker Grimsrud

Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner

Paul S. Amundsen

I tre måneder var Linda sykmeldt, men lønna kom som vanlig: – Slapp å forholde meg til Nav

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå

Jørn Eggum fra forbundsledelsen, Kine Asper Vistnes fra forbundsledelsen, Bjørn Sigurd Svingen fra forbundsstyret, Rune Eriksson fra Aibel, Finn Madsen fra Aker Stord, Richard Storevik fra forbundsstyret, Mariann Rustad fra Interfil/representantskapet og Jens Hermansson fra Kaefer Energy er åtte av de 17 som utgjør forhandlingsdelegasjonen.

Jørn Eggum fra forbundsledelsen, Kine Asper Vistnes fra forbundsledelsen, Bjørn Sigurd Svingen fra forbundsstyret, Rune Eriksson fra Aibel, Finn Madsen fra Aker Stord, Richard Storevik fra forbundsstyret, Mariann Rustad fra Interfil/representantskapet og Jens Hermansson fra Kaefer Energy er åtte av de 17 som utgjør forhandlingsdelegasjonen.

Lønna di skal opp – disse forhandler

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Hanna Skotheim

Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet

– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.

– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.

Privat

Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn

Naemy Trandum Aasen mener LO har godtatt et pensjonsforlik, uten at LO-medlemmene har fått si hva de mener.

Naemy Trandum Aasen mener LO har godtatt et pensjonsforlik, uten at LO-medlemmene har fått si hva de mener.

Jan-Erik Østlie

Renholder om ny pensjon: – At vi må jobbe lenger, er ingen gladsak

Erlend Angelo

Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene

Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.

Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.

Privat

På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering

Kommentar

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Anna Granqvist

Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

Terje Pedersen / NTB

LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på

Kommentar

Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.

Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks

Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).

Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).

NTB

61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt

Kommentar

Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.

Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.

Tormod Ytrehus

Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre

Snittet på de 240 fullførte akkordjobbene fra 2019 til 2024 er på 384 kroner per time, ifølge statistikken.

Snittet på de 240 fullførte akkordjobbene fra 2019 til 2024 er på 384 kroner per time, ifølge statistikken.

Leif Martin Kirknes

Her får de betalt per arbeidsoppgave – og tjener godt på det

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

Jan-Erik Østlie

Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen

Debatt

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

Jan-Erik Østlie

LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst


Flere saker