Lederne i Transport og Fellesforbundet er sikre på at kampkrafta til det nye forbundet blir enda sterkere
Sammen er vi sterkere. Det er den enkle grunnen til at Jørn Eggum og Lars Johnsen ser nye, store muligheter for Fellesforbundet etter sammenslåingen.
FORBUNDSLEDERE: Lars Johnsen og Jørn Eggum har samarbeidet nært og blitt kjent med hverandres forbund under prosessen.
Erlend Angelo
eline@lomedia.no
LILLETORGET: – De to forbundene kler hverandre. Bransjene sklir over i hverandre, på mange områder har vi veldig mye mer til felles enn vi i utgangspunktet trodde. Likhetene er mye større enn ulikhetene.
Det sier de to forbundslederne Jørn Eggum og Lars Johnsen.
Et overveldende flertall sier ja til sammenslåing mellom Transport og Fellesforbundet
Felles fiende
Da det ekstraordinære landsmøtet i Transport med overveldende flertall stemte for å gå inn i Fellesforbundet fra 1. juni stemte de også for å styrke seg overfor felles motstandere, mener Eggum og Johnsen.
– Fienden er felles. Vi utfordres hele tiden, både av utviklingen i arbeidslivet og av måten bedrifter konstrueres, med internasjonale konserner blant annet, sier Eggum.
Bare en så enkel ting som at medlemmene fra transportsektoren øker kampkraften betraktelig i en konfliktsituasjon, fordi større deler av verdikjeden er organisert i samme forbund, gjør at de to forbundslederne ser lyst på framtida.
– Vi er sterkere sammen. Så enkelt er det, sier de to.
Hvert sitt univers?
Eggum og Johnsen har samarbeidet nært under prosessen som har ført NTF inn i Fellesforbundet. Den ene med bakgrunn som klubbleder på Linjegods (nå Schenker) og medlem i Rødt, den andre som gullsmed fra Bergen – med plass i Arbeiderpartiets sentralstyre.
Slik sett gjenspeiler de kan hende bildet mange har av de to forbundene, Transport som røde og aksjonsglade, Fellesforbundet som solid og traust sosialdemokrati.
– Jeg er blitt overrasket over å se hvor like kulturene i forbundene egentlig er, sier Johnsen.
– Forhåndsoppfatningen var kanskje en tendens til byråkrati og at det var topptungt, men jeg har endret syn. Det er stor åpenhet og diskusjon, og vi er helt enige om hvordan organisasjonen skal bygges: nedenfra og med sterke klubber, sier han.
p
Eggum kan ikke få rost de nye kollegaene fra Transport nok.
– De har vært små og dermed sårbare. Men jeg har virkelig fått øynene opp for flinke og løsningsorienterte folk som står på for sine medlemmer, og ser fram til å utvikle dette videre. Vårt apparat har dessuten bare godt av å bli pushet og utfordret av NTF-tankegangen om å snu seg kjapt rundt og ta aksjon når det trengs, sier Eggum.
I Skytøens ånd
Jørn Eggum gleder seg til landsmøtet til høsten, der han mener de 60 transport-delegatene vil merke at det vrimler av fargerike og engasjerte tillitsvalgte også i Fellesforbundets rekker.
– I transport har vi tradisjon for å stå sammen faglig selv om vi velger forskjellige partier. Ulike bakgrunner er bare en vitamininnsprøytning, sier Johnsen.
Eggum trekker tråden tilbake til 8. mai 1988, da Fellesforbundet ble stiftet. Jern og Metalls Lars Skytøen var den store pådriveren for et felles forbund.
– Skytøen mente at hver for oss blir vi spist av arbeidsgiverne. Men nå tetter vi enda flere huller der arbeidsgiverne prøver å spise seg inn, sier Eggum.
– Samtidig må jeg si at jeg har stor forståelse for at dette kjennes vemodig for noen, å avvikle noe man er stolt og kry av og som man har lagt sjela si i.
Størst i privat sektor
Det er ikke bare overfor arbeidsgiverne at Johnsen og Eggum ser for seg å dra fordeler av å bli større. Fellesforbundet blir også det suverent største forbundet i privat sektor i LO.
– Vi må være den sterkeste stemmen i privat sektor, slår Eggum fast.
For innad i LO-familien er det knallhard kamp om medlemmene, og flere av transports bransjer merker dette.
– Vi må prøve å rydde opp internt i LO, der NTF har vært under harde angrep fra andre, sier Eggum. Johnsen legger til at angrepene ofte kommer der det finnes gode tariffavtaler, og at stridighetene dermed svært fort kan ramme medlemmenes vilkår.
Både Handel og Kontor og Fagforbundet har uoppgjorte medlems-kamper, men disse må nå tas med Fellesforbundet.
– LO må rydde i eget hus, slår de to fast.
p
Ser til frontfaget
Både Fellesforbundet og Transport kjenner svært godt til arbeidslivets mørke sider med sosial dumping og kriminalitet. Også her mener Johnsen og Eggum at de nå står sterkere.
– Et sted å starte er ute i bedriftene, der våre tillitsvalgte må bli aktive i forhold til å kreve gode forhold og helst tariffavtale hos dem som leverer varer til bedriften. Her må det bli kampanje, litt som innleie-kampanjen vi kjører nå, sier Eggum.
Inspirert av Oslo-modellen som lister opp krav kommunen som innkjøper skal stille til seriøse byggefirmaer jobbes det nå med en tilsvarende modell for transport.
Lars Johnsen har også latt seg inspirere av å lese tariffavtalen som gjelder for industrien, frontfaget.
– Potensialet for å forbedre flere av våre tariffavtaler ved å dra dem opp til frontfagets nivå er stort, sier Johnsen.
Lars Johnsen
• 64 år
• Bakgrunn som klubbleder på Linjegods i Oslo.
• Går av som forbundsleder når Norsk Transportarbeiderforbund går inn i Fellesforbundet 1. juni
Jørn Eggum
• 47 år
• Bakgrunn som gullsmed i Bergen.
• Har snart fullført sin første fireårsperiode som forbundleder i Fellesforbundet.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.
Flere saker
Lars Johnsen
• 64 år
• Bakgrunn som klubbleder på Linjegods i Oslo.
• Går av som forbundsleder når Norsk Transportarbeiderforbund går inn i Fellesforbundet 1. juni
Jørn Eggum
• 47 år
• Bakgrunn som gullsmed i Bergen.
• Har snart fullført sin første fireårsperiode som forbundleder i Fellesforbundet.