GRUNNLØS BEKYMRING: Havne- og terminalarbeiderne Pål Sandholtet (til venstre) og Frode Hurrød Larsen forteller at alle fikk panikk da korona-krisen kom. Etter få dager snudde imidlertid alt og sju av åtte permitterte kom tilbake på jobb.
Håvard Sæbø
Koronakrisen:
Mens Norge stenger, jobber havnearbeiderne Pål og Frode døgnet rundt
Både ledelse og ansatte hos Andersen & Mørck i Fredrikstad fryktet svært mørke tider da koronakrisen kom rett etter to dårlige måneder i vinter. Det var det ingen grunn til.
roy@lomedia.no
FREDRIKSTAD: Sola skinner både bokstavelig og i overført betydning på havne- og terminalbedriften Andersen & Mørck på Øra i Fredrikstad.
Slik så det ikke ut fredag 13. mars. Da ble åtte ansatte permittert. Regjeringens pressekonferanse dagen før om å stenge av nesten hele landet, kom på toppen av fall i oppdrag høsten 2019. Det fortsatte både i januar og februar, og førte til at bedriften allerede i februar valgte å redusere antall ansatte med fem årsverk.
– Koronakrisen gjorde at alle fikk panikk, sier klubbleder for havne- og terminalarbeiderne, Frode Hurrød Larsen.
Ikke bekymret
Bekymringen viste seg imidlertid å være grunnløs. Allerede mandagen etterpå snudde det, og etter få dager var sju av åtte permitterte tilbake i jobb.
– Nå er det fullt trøkk hele tida, også i helgene, sier Hurrød Larsen.
Daglig leder Geir Teistung smiler også.
– Vi ville nok måtte gjort noe dersom vi ikke hadde tatt grep i februar, men på kort horisont er jeg ikke bekymret for driften vår dersom det fortsetter som nå, sier han.
Saken fortsetter under bildet.
TOK GREP I FEBRUAR: Daglig leder Geir Teistung i Andersen & Mørck sier grepene de tok i februar gjør at de unngår problemer nå.
Håvard Sæbø
Livsstil med en pris
Det er industri, gjenvinning og eksport som sørger for drift hos Andersen & Mørck. Kaia er en av de to store i Norge – sammen med Horten – på import av stål. I tillegg kommer det drøyt 2000 tonn husholdningsavfall fra Storbritannia hver eneste uke. Det går til forbrenningsanlegg i distriktet.
– Vi får ikke si søppel. Det heter RDF, men jeg aner ikke hva det står for. Du får google, ler Pål Sandholtet.
Google-fasiten sier «Refuse Derived Fuel», altså drivstoff som er produsert av avfall.
Pål har jobbet som havnearbeider hele livet.
– Dette er ikke en jobb. Det er en livsstil, smiler han.
Det er i tilfelle en livsstil som har sine omkostninger.
– Det er vel bare et par av gutta her som ikke har vært skilt, flirer Frode og Pål.
Saken fortsetter under bildet.
HOLDER AVSTAND: Kun én person på hvert bord i kantina, er et av tiltakene som gjøres. Noen sitter også nede i klubbens lokaler og spiser lunsj.
Håvard Sæbø
Ingen slutter
Med 1100 skipsanløp i året og rundt 200 lastebiler inn og ut hver eneste dag, må Frode, Pål og de andre på jobb til tider både uka og døgnet rundt.
Selv ikke på sommeren blir det roligere.
– Når vi har ferie henter vi inn pensjonister og vikarer som har jobbet her før. I tillegg har mange av oss unger som kan jobbe, sier Frode.
Barnearbeid er det imidlertid ikke snakk om. Ungene er mer enn gamle nok.
– Blant oss som jobber her fast, så begynner gjennomsnittsalderen å bli høy. Det er jo ingen som slutter, gliser Frode Hurrød Larsen.
ØSTFOLDING: Logistikklærlingen Hassan Ibrahim er fra Sarpsborg og jobber i Fredrikstad. I Østfold blir Hassan fort til «Hæsse» som kollegene kaller ham.
Håvard Sæbø
Andersen & Mørck
Logistikkbedrift lokalisert på Borg Havn på Øra i Fredrikstad.
Bedriften har historie tilbake til 1859.
Har i dag rundt 60 ansatte, derav snaut halvparten er havne- og terminalarbeidere.
Hadde rundt 1100 skipsanløp i 2019.
Omsatte for snaut 186 millioner kroner i 2018.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.