JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
EUs prosess for å etablere nye regler for godstransport på vei nærmer seg slutten.  Ifølge europeisk fagbevegelse vil det gi bedre forhold for sjåførene.

EUs prosess for å etablere nye regler for godstransport på vei nærmer seg slutten. Ifølge europeisk fagbevegelse vil det gi bedre forhold for sjåførene.

Roy Ervin Solstad

EUs mobilitetspakke:

Nå avgjøres de nye transportreglene i Europa. Det skjer bak lukkede dører

Vi krysser fingrene for at det endelige resultatet blir bra, sier forbundssekretær i Fellesforbundet.


25.09.2019
13:02
21.08.2023 17:14

roy@lomedia.no

Mandag vedtok den nye transportkomiteen i Europaparlamentet å sende over de standpunktene som den forrige transportkomiteen vedtok i april til såkalt trilogbehandling. Det betyr at representanter fra parlamentet, ministerrådet og EU-kommisjonen tar med seg hver sine standpunkter «inn på bakrommet». Der blir de sittende, for å dra en sammenligning med hvordan valget av ny pave foregår, til «den hvite røyken» kommer ut.

p

– Det var stor bekymring for at prosessen måtte begynne helt på nytt etter valget av nytt EU-parlament før sommeren, men nå ser det ut til at prosessen fortsetter der den slapp, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet til Magasinet for fagorganiserte.

Har luket ut det verste

Det betyr at EU-parlamentets standpunkter blir med inn i trilog-forhandlingene. Parlamentet ønsker blant annet at sjåfører skal returnere hjem minimum hver fjerde uke, at ukehvilen på minimum 45 timer ikke kan tas i kjøretøyet, og at sjåførene skal ha lønn etter der de er utstasjonert.

– Selv om dette er en relativt lukka prosess, så stoler vi og Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen på at dette vil holde helt inn. Vi har klart å luke ut noen av de verste forslagene, så det ser ut til at vi kan få en løsning vi kan leve med, sier Sivertsen.

- Vi har klart å luke ut de verste forslagene, så det ser ut til at vi kan få en løsning som vi kan leve med, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

- Vi har klart å luke ut de verste forslagene, så det ser ut til at vi kan få en løsning som vi kan leve med, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Roy Ervin Solstad

Intern EU-uenighet

Noen skjær i sjøen er det likevel. Det skyldes at EUs ministerråd som også skal delta i trilogbehandlingen har et annet standpunkt enn EU-parlamentet gjennom transportkomiteen. Blant annet gjelder det hva som skal defineres som «hjem». Ministerrådet mener det i tillegg til sjåførens hjemland også kan være hjemlandet til transportselskapet.

– Vi mener jo at hjem er der sjåføren er fra, men samtidig er vi ikke sikre på om det er sjåføren eller kjøretøyet som må hjem hver fjerde uke. Hvis det kun er sjåføren, kan selskapet bare sende en ny sjåfør, og da vil det trolig få liten innvirkning på mengden kabotasjekjøring, sier Sivertsen.

ph

Kabotasjekjøring er innenlands transportoppdrag utført av utenlandsk transportør, og i Norge er det særlig østeuropeiske lastebiler som har foretatt denne typen transportoppdrag. Dagens ordning medfører at man kan ta tre slike oppdrag i løpet av sju dager før man må ut av landet. EU-parlamentets standpunkt er at man skal kunne ta ubegrenset antall oppdrag i tre dager før man må ha minimum 60 timer i det landet transportøren er fra før man kan gjøre nye kabotasjeoppdrag. Ministerrådet vil derimot ha samme ordning som i dag, men med en femdagers «karantene» før neste oppdrag.

Bort med postkasseselskap

Sivertsen krysser imidlertid fingrene for at det endelige resultatet blir bra.

– Vi har ingen garanti for at trilogbehandlingen gir oss alt vi vil ha, men vi drar bransjen i riktig retning både når det gjelder kabotasjekjøring og at reglene vil gjøre det umulig med de postkasse-selskapene innen transport som vi ser i dag, påpeker han.

I vedtaket fra transportkomiteen i april lå det både at sjåførene i utgangspunktet skal lønnes etter nivået i det landet de er utstasjonert i, og at man må etablere operative selskap som inneholder parkeringsplasser for kjøretøyene i det landet man opererer i eller ut fra. Et selskap kan med andre ord ikke ha en «postkasse» som base i Norge, mens driften organiseres og kjøres fra for eksempel Polen.

Smart fartsskriver

Kontroll av dette vil også bli langt lettere i framtiden. Både parlamentet og ministerrådet ønsker å innføre en såkalt smart-fartsskriver i lastebilene. Det vil gjøre det langt lettere å sjekke hvor bilene oppholder seg. Dermed kan man kontrollere kabotasjekjøring og hva slags lønn sjåførene skal ha mye enklere enn i dag. Mens parlamentet vil ha den innført senest fire år etter at mobilitetspakken EU er vedtatt, så sier transportministrene i ministerrådet fem år.

ph

– Derfor bør et vedtak komme så fort som mulig, slik at vi ikke får ytterligere utsettelser på innføringen av smart-fartsskriveren, sier Sivertsen.

Tror på domino-effekt

Han tror at en løsning i den kommende trilogbehandlingen om EUs mobilitetspakke 1 som kun omhandler godstransporten, også kan få effekt for de to andre mobilitetspakkene som blant annet tar for seg bussbransjen.

– De reglene som går på utstasjonering og kjøre- og hviletid, vil i utgangspunktet også gjelde for buss, så det man sitter igjen med er reglene for kabotasje. Jeg tror man har brukt godstransporten som en spydspiss for å se om det var mulig å få gjennom en slik prosess. Hvis det går igjennom, vil nok de andre pakkene komme ganske kjapt på banen. Da har man et mønster å jobbe etter for å løse resten, avslutter Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

25.09.2019
13:02
21.08.2023 17:14



Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

Eirik Dahl Viggen

Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje

Kathrine Geard

Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden


Flere saker