Innleie
Norske hjørnesteinsbedrifter kan forsvinne, advarer tillitsvalgte
Mer og mer av arbeidet ved norske skipsverft settes bort til innleide arbeidere.
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
eline@lomedia.no
– Skal det være liv laga å bygge båter og skip i Norge, trengs nye grep. Langs hele kysten utgjør verftene viktige hjørnesteinsbedrifter, men kompetansen vi sitter på for å bygge og være konkurransedyktige blir mer og mer utvanna. Det må endres på.
Det er beskjeden fra tillitsvalgte på skipsverft langs kysten fra Agder til Kirkenes. Nylig samlet representanter fra 17 verft seg i Bergen, for å starte en ny debatt om hvordan skipsbygging i Norge skal utvikles videre.
Framover skal tillitsvalgte i bransjen møtes jevnlig for å diskutere felles utfordringer og forslag til løsninger.
Negativ spiral
– Skal vi ha skipsverft i Norge, må vi ha kompetanse i eget hus. De siste 15 åra har innleie av arbeidskraft mer og mer fortrengt egne ansatte, og vi har fått en negativ spiral. Lønninger har sunket og det har blitt mindre attraktivt å søke seg til næringen.
Det sier Arne Otto Rogne, som er tillitsvalgt i Vard-systemet.
Rogne var en av dem som nylig samlet seg for å blåse liv i kampen for bedre rammevilkår for skipsverftene.
Sammen gikk de inn for sju «bud» for en vital og produktiv skipsverftsindustri i Norge. Blant punktene er krav om bedre ordninger for faglig påfyll og gode rammevilkår for grønn omstilling (se faktaboks).
Øke status og lønninger
– Verftene trenger å satse på egne ansatte, og det må tas grep for å øke statusen og lønna til fagarbeiderne. Det blir vanskelig når fast ansatte erstattes med innleide og mer og mer arbeid settes bort, sier Rogne.
Et av botemidlene her kan være at staten legger til rette for at fagarbeidere kan ta etterutdanning uten å tape masse penger på det.
Han peker også på at det må stilles krav om lønn og vilkår for arbeidere når det for eksempel gjelder ferjer bygd i utlandet.
– Det kan ikke være slik at det nesten bare er pris som vektlegges ved offentlige anskaffelser. Forsvarskommisjonen foreslår å øke forsvarsbudsjettet med milliardbeløp og en maritim satsing på 300–350 milliarder innenfor en tiårsperiode. Da må det legges til rette for at det bygges i Norge, sier Rogne.
Han understreker at i land som India og Tyrkia, populære leverandører av ferjer, er det ingen vektlegging av lønn og arbeidsvilkår, kun pris og de verste miljøutslippene.
– Når bygging sendes ut av landes, sendes også teknologi og utvikling ut av landet, sier Rogne.
Full støtte
Fellesforbundet stiller seg bak de tillitsvalgte i skipsverftsindustrien og applauderer offensiven for bransjen.
– Det er politisk enighet som at den maritime klynga er viktig. Verftene er en helt sentral del av den, og av norsk industri. Denne bransjen sitter på enormt mye kompetanse og er dyktige på omstilling, sier nestleder Kine Asper Vistnes.
Hun er enig med Rogne i at det er mye å ta tak i, ikke minst for å bevare viktige hjørnesteinsbedrifter.
– Derfor er det fantastisk positivt at tillitsvalgte nå har tatt initiativ til å samle seg og komme med forslag fra en samlet bransje, sier hun.
De sju budene
Fellesforbundets skipsverftsansatte er stolte, kompetente og fagorganiserte arbeidsfolk som:
* Jobber i viktige hjørnesteinsbedrifter som gir ringvirkninger, bolyst og livskraft til lokalsamfunn langs hele kysten.
* Trenger og ønsker flere fast ansatte kolleger som kan bli en del av fremtiden i våre bedrifter
* Ønsker velkommen et mangfold av ansatte – skipsverftsindustrien er for alle
* Står sammen med skipsverftene i resten av landet for gode og seriøse lønns- og arbeidsvilkår i vår bransje og blant våre leverandører av varer og tjenester
* Vil ha mer kompetansepåfyll og reell innflytelse for å bidra i teknologiutviklingen og omstillingen til et mer klimavennlig samfunn. Vi er klimaløsere!
* Vil bygge flere båter i Norge. Derfor krever vi at staten og andre kjøpere bidrar til det, og at HMS, miljø og kvalitet vektlegges sterkere i innkjøp
* Trenger at rammevilkår og politikken virker raskt og riktig så vi kan omstille oss når det trengs.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.
Flere saker
De sju budene
Fellesforbundets skipsverftsansatte er stolte, kompetente og fagorganiserte arbeidsfolk som:
* Jobber i viktige hjørnesteinsbedrifter som gir ringvirkninger, bolyst og livskraft til lokalsamfunn langs hele kysten.
* Trenger og ønsker flere fast ansatte kolleger som kan bli en del av fremtiden i våre bedrifter
* Ønsker velkommen et mangfold av ansatte – skipsverftsindustrien er for alle
* Står sammen med skipsverftene i resten av landet for gode og seriøse lønns- og arbeidsvilkår i vår bransje og blant våre leverandører av varer og tjenester
* Vil ha mer kompetansepåfyll og reell innflytelse for å bidra i teknologiutviklingen og omstillingen til et mer klimavennlig samfunn. Vi er klimaløsere!
* Vil bygge flere båter i Norge. Derfor krever vi at staten og andre kjøpere bidrar til det, og at HMS, miljø og kvalitet vektlegges sterkere i innkjøp
* Trenger at rammevilkår og politikken virker raskt og riktig så vi kan omstille oss når det trengs.