JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
OVERSIKT: Oda Beate Grøv Røtvei er fersk leder av ungdomsutvalget i Fellesforbundets avdeling 670 på Lillehammer. Fagbrevet som delelagerekspeditør/reservedelsekspeditør tok hun i 2018, og hun har full kontroll på lageret hos Bertel O. Steen.

OVERSIKT: Oda Beate Grøv Røtvei er fersk leder av ungdomsutvalget i Fellesforbundets avdeling 670 på Lillehammer. Fagbrevet som delelagerekspeditør/reservedelsekspeditør tok hun i 2018, og hun har full kontroll på lageret hos Bertel O. Steen.

Erlend Angelo

Min arbeidsplass: Hva gjør en delelagerekspeditør?

Oda Beate (21) har alltid digget bil. Nå har hun ansvar for tusenvis av bildeler

Oda Beate Grøv Røtvei prøvde egentlig å få lærlingplass som bilmekaniker. Men det hadde de ikke, så da ble hun delelagerekspeditør i stedet. Og det angrer hun ikke på.

harald@lomedia.no

– Dere får unnskylde rotet, sier Grøv Røtvei til en forvirret Magasinet-delegasjon som synes arbeidsområdet på delelageret ser ut omtrent som dens eget redaksjonslokale når alle har ryddet en hel dag i påvente av visitt fra redaktøren.

– Ja, ved stolen, mener jeg.

For der står det et par sko som egentlig ikke skal stå der.

p

Hun mener det bokstavelig, 21-åringen, når hun sier at en av de viktigste egenskapene man må ha som delelagerekspeditør er å være ryddig. I tillegg til samarbeidsvillig og serviceinnstilt. Jobben er morsom og interessant, mener hun.

– Og så er den lærerik. Man lærer både om bil, logistikk, lagerstyring og kundebehandling.

Saken fortsetter under bildet.

Oda Beate Grøv Røtvei

Oda Beate Grøv Røtvei

Erlend Angelo

Bildilla

Grøv Røtvei har alltid vært interessert i bil.

– Da jeg var lita likte jeg å være med pappa når han skrudde bil. Jeg holdt lommelykta for ham, forteller hun.

I dag mekker hun heller ikke selv, men er som en slags lysholder for både kunder og mekanikere på verkstedet til Bertel O. Steen på Lillehammer.

p

– Jeg svarer på telefoner, tar imot bestillinger og server verkstedet, forteller hun.

Mens Magasinet er innom kommer den ene etter den andre inn fra verkstedet for å få en eller annen reservedel til reparasjoner de er i gang med. Langs den ene veggen er det allerede lagt fram ferdige delpakker til uka etter, sortert på dag, og satt sammen etter hva slags bestilling som er kommet inn, om det er vanlig service, større reparasjoner eller småtteri.

Saken fortsetter under bildet.

VERKTØYET: Lageroversikten er digital. Ellers må en delelagerekspeditør ha telefon og hodetelefoner, tapetkniv - og kaffe, så klart.

VERKTØYET: Lageroversikten er digital. Ellers må en delelagerekspeditør ha telefon og hodetelefoner, tapetkniv - og kaffe, så klart.

Erlend Angelo

Kodeknekker

Nå trenger ikke en delelagerekspeditør huske alle mulige bildeler, for ikke å snakke om hvor de er på lageret. Det har man et dataprogram til, der man finner fram til riktig del og så sporer den gjennom tall og bokstaver som angir hylle og plass.

p

Men Grøv Røtvei viser seg å være helt uslåelig når Magasinet likevel prøver en liten test og slenger ut koder som «6-D-4-E!» (Parktronic sensor, så klart) før vi snur det rundt og spør om plasseringen av automatolje, servo-olje, girolje og motorolje (en klassisk nøtt!) og den ferske delelagerekspeditøren kort og greit nailer det, som det heter på quiz-språket.

Lønner seg nok å være ryddig, ja.

Delelagerekspeditør

Jobber med lager og logistikk i bilbransjen. Finner deler til mekanikere og kunder, og sørger for at lageret har det som trengs.

Det formelle fagbrevet heter «Reservedelsekspeditør», men stillinger lyses gjerne ut som «Delelagerekspeditør».

Fagbrev tas i bedrift, etter to år på videregående skole; «Teknikk og industriell produksjon» det første året, og «Kjøretøy» det andre.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss