JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Eline Lønnå

Omdiskutert utvalg vil ha frislipp fra HMS-regler i EU

Småbedrifter bør være unntatt EU-lovverket «overalt hvor det er mulig», foreslår utvalg. Katastrofe for arbeidsmiljø, sier kritikerne.



22.10.2014
12:00
16.10.2014 11:00

eline@lomedia.no

41 milliarder euro årlig. Det mener EU-kommisjonens spesialutvalg for å redusere byråkrati at små bedrifter i Europa kan spare på å slippe å forholde seg til EU-regelverk. Eksempler på slikt regelverk er helse, miljø og sikkerhet og sosiale ordninger. I praksis kan dette blant annet bety at

* Ansattes rett til barselspermisjon må reduseres

* Regelen om maks 48 timers ukentlig arbeidstid må bort

* Små bedrifter ikke lenger skal måtte lage såkalte arbeidsplassvurderinger, vurderinger som tar for seg arbeidsmiljøet

Les hva frifagbevegelse.no skrev om saken tidligere i høst her.

Kontroversielt

I dag legger Stoiber-utvalget fram sin rapport, en rapport som allerede lenge før den ble klar er blitt kontroversiell. Det ble tidlig klart at verken representanter for fagbevegelsen, miljøorganisasjonene eller forbrukerorganisasjonene i utvalget ville slutte seg til flertallets konklusjoner. Gruppa ledes av den konservative tyske politikeren Edmund Stoiber, og har vært i arbeid siden 2007. Anbefalingene er ikke bindende, men skal presenteres for Kommisjonen som deretter tar dem videre i EU-systemet.

Flertallet i utvalget oppfordrer medlemsstatene til å unngå å gå lenger enn EU når et EU-direktiv skal innføres i de nasjonale lovverkene. Så mye som en tredel av kostnadene ved byråkrati påløper fordi enkeltland forsøker å «forgylle» EU-direktivene, mener utvalget.

– Små og mellomstore bedrifter bør unntas fra EU-forpliktelser i den grad det overhodet er mulig, anbefaler Stoiber. Til den engelske avisa Guardian har Stoiber sagt at EU oppfattes som et «byråkratisk monster», og at det derfor er på sin plass med et gigantisk «byråkratibål».

For å kutte i byråkrati anbefaler utvalget å opprette et nytt myndighetsorgan for å overvåke konsekvensene av forslag fra Kommisjonen, og å sjekke grunnlaget for kostnader og eventuelle fordeler ved framtidige reguleringer. Stoiber-utvalget går også inn for at EU får en Ombudsmann for byråkrati.

Hele flertallets innstilling finner du her.

Politikkens fallitt

Mindretallet i utvalget er grunnleggende uenig i tilnærmingen om at bedrifter bør få fritak fra EU-regler, blant annet fordi det vil gjøre politiske prosesser for forandring mye mindre effektive.

– Nye mål om å redusere regulering er kortsiktig tenking. Det gjør redskapene folkevalgte har for å løse problemer i samfunnet mindre effektive, skriver mindretallet.

Paraplyorganisasjonen for 12 millioner småbedrifter i EU (med 55 millioner ansatte), UEAPME, er ikke nådig i sin kritikk av Stoiber-utvalgets flertall:

– Det høres fint ut, men er rent og skjært nonsens. Vi ønsker ingen unntak eller fritak, vi vil ikke behandles som annenrangs bedrifter. Hva er vitsen med lovgiving hvis 99 prosent ikke skal omfattes av den? Nei, dette er sprøyt, et rent ideologisk utspill, sier UEAPMEs direktør for næringspolitikk Luc Hendrickx til Guardian.

Mindretallets uttalelse finner du her.

Fjerne fornuftige regler

Utvalgsmedlemmet Heidi Rønne-Møller, som har representert dansk LO og Euro-LO (Etuc) og tilhører mindretallet i utvalget, sier i en pressemelding at hun er tilhenger av å kutte ut unødvendig byråkrati.

– For å gjøre det må man finne ut hva som er unødvendig. Jeg er sterkt imot en generell holdning om å fjerne regler nærmest vilkårlig, for da risikerer man at fornuftige regler for helse, sikkerhet og miljø går med i dragsuget, sier Rønne-Møller.

Pieter de Pous, direktør i European Environmental Bureau, sier at Stoiber-utvalget har begitt seg inn på et territorium der politikk utvikles helt frikoblet fra fakta.

– Å tro at deregulering er oppskriften for vekst og arbeidsplasser er å ta Europa 30 år tilbake i tid. Det vil kun være populært blant tilbakeskuende business-lobbyister, og ikke borgerne eller framtidsrettet industri, sier de Pous.

Sukre pillen for britene

Guardian spekulerer i om Stoiber-anbefalingene har som hovedmål å blidgjøre Storbritannia, der mange velger og politikere er negative til EU – og kravene om folkeavstemning om medlemskapet er en konstant hodepine for statsminister David Cameron. Blant annet fagorganisasjonen Unite har krevd folkeavstemning.

Ifølge utvalgsmedlemmet Heidi Rønne-Møller har Edmund Stoiber uttalt at «de endelige forslagene er et forsøk på å gjøre britene fornøyde og holde dem ombord på EU-skuta».

Usikre tall

Den danske fagforeningsrepresentanten er også svært skeptisk til tallene flertallet opererer med i innsparinger. 41 milliarder euro er ren gjetning, da det ikke finnes tilstrekkelig med data fra medlemslandene til å si noe sikkert.

– Tallene er hypotetiske. Dette tok jeg opp gang på gang, sier Rønne-Møller ifølge Guardian.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
22.10.2014
12:00
16.10.2014 11:00



Mest lest

Leif Martin Kirknes

– Vi skal ikke plage kundene, sier kraftsjefen. Dette strømselskapet er ikke som alle andre

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Kommentar

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Håvard Sæbø

«Kameraderi i et lite land»

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å klare å overbevise Nav

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

Privat

Barnehagelærer Kirsten sliter med langvirkninger etter korona: – I helgene er jeg helt ødelagt

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran har fått nok: I dag reiser de til Stortinget for å markere for kulturlivet

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

Leif Martin Kirknes

Hvem skal lede LO til 2025? I år skal valgkomiteen jobbe på en ny måte

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere


Flere saker