Arbeidsgiverne og Flyarbeidernes Forening er uenige om det er de ansatte eller bedriften som skal betale for truckførerbevis i forbindelse med fagbrevutdanning for stuerne på flyplassene. (Arkivbilde).
Tormod Ytrehus
Luftfart
Qorban må betale selv for truckførerbeviset han trenger i jobben
En endring i opplæringsloven rammer flyarbeidere på Gardermoen som ønsker fagbrev som logistikkoperatør. Nesten 7500 kroner må de legge ut av egen lomme.
roy@lomedia.no
– Jeg synes arbeidsgiverne burde dekke kostnadene til truckførerbeviset. Det er en kompetanse de trenger, og vi kjører jo ikke truck privat, sier logistikkoperatør i Menzies Aviation, Qorban Ali Rezaie.
Fram til i fjor høst aksepterte de tre fylkene Akershus, Hordaland og Rogaland at flyarbeidere som skulle ta fagbrev som logistikkoperatører ikke måtte dokumentere at de hadde truckførerkompetanse, selv om læreplanen inneholdt krav om truckførerbevis.
Det betød at ansatte som ønsket fagbrev kunne ta den praktiske eksamen i ett av de tre fylkene, og likevel få fagbrev selv om de ikke hadde truckførerbevis.
– Under koronakrisen ble jeg permittert, så da valgte jeg å ta truckførerbevis for å stå sterkere i jobbmarkedet, forteller Qorban Ali Rezaie.
Roy Ervin Solstad
Det unntaket som de tre fylkene hadde, ble fjernet i høsten 2022, da man ville ha like regler overalt.
Skal man ta det gjeldende fagbrevet nå, så skal kandidaten ha truckførerbevis. Uansett hvor vedkommende bor, eller melder seg opp til praktisk prøve for å ta fagbrevet.
Betalte selv
Leder i Flyarbeidernes Forening i Fellesforbundet, Gunnar Holm forteller at det er mange som tok fagbrevkurs høsten 2022 og våren 2023 som nå ikke får meldt seg opp til den praktiske delen av fagbreveksamen fordi de ikke har truckførerbevis.
Qorban Ali Rezaie startet på fagbrevutdanningen i fjor høst, og tok teorieksamen i januar. Han har betalt truckførerbeviset selv, og venter bare på muligheten til å få meldt seg opp til den praktiske prøven.
– Under koronakrisen ble jeg permittert, så da valgte jeg å ta truckførerbevis for å stå sterkere i jobbmarkedet, forteller Rezaie.
Den gang kostet truckførerbeviset mellom 5500 og 6000 kroner. Ifølge Gunnar Holm ligger prisen nå på nesten 7500 kroner.
– Bryter tariffavtalen
Tidligere har arbeidsgiverne betalt for truckførerbeviset om de ansatte ønsker å ta fagbrev, og det skjer stort sett over hele landet fremdeles.
På Gardermoen har derimot de to selskapene SAS Ground Handling og Menzies Aviation avvist å dekke dette.
Bedriftene mener, ifølge Gunnar Holm, at de selv kan bestemme om de skal dekke den kostnaden, kun dersom de har behov for ytterligere truckførerkompetanse, og at de selv kan avgjøre hvor mange som kan ta fagbrev.
Leder i Flyarbeidernes Forening i Fellesforbundet, Gunnar Holm.
Håvard Sæbø
Holm mener selskapene med det bryter med tariffavtalen.
– Der står det svart på hvitt at «Den enkelte arbeidstaker har rett til å få dokumentert sin realkompetanse» og at «bedriften skal dekke utgifter til nødvendig kompetansebevis», sier han.
– Selskapene må jo åpenbart mene at truckførerbeviset ikke er nødvendig når man jobber på en flyplass, og at behovet selskapene har skal overstyre retten de ansatte har til å kunne ta et fagbrev. Det er jo fagbrevet som er den formelle dokumentasjonen tariffavtalen viser til, understreker Holm.
Fikk du med deg denne? 150 flyplassarbeidere jubler etter dom – får etterbetalt millionbeløp
– Selvmotsigelse
Kostnaden selskapene sparer er for selve truckførerbeviset, og fire prosent tillegg i lønna for de som har fagbrev.
– Det er opplæringskostnadene de vil spare på. Fagbrevtillegget har det aldri vært noen diskusjon på, sier nestleder i foreningen, Endre Røros.
Snarere tvert imot, for utvikling av kompetanse har både arbeidsgivere og arbeidstakere vært enige om i de siste tariffoppgjørene.
– Det største problemet i bransjen er mangel på kompetente folk. Da er det selvmotsigende at de holder på slik, sier Holm, og legger til at selskapene trolig er redd for at de utdanner folk slik at de forsvinner til andre bransjer.
– Viser hva jeg kan
Det har Qorban Ali Rezaie liten tro på.
– Det koster jo mer å ansette folk med fagbrev enn uten, sier han.
Han innrømmer at økt lønn var motivasjon til å ta fagbrevutdanning, men for ham var det ikke den eneste grunnen. Eller den viktigste.
– Jeg har jobbet åtte år hos Menzies. Med fagbrev så har jeg dokumentasjon på at jeg kan jobben min. At jeg er profesjonell logistikkoperatør, smiler Qorban Ali Rezaie.
Arbeidsretten neste?
Resultatet av striden med arbeidsgiverne etter endringen i opplæringsloven, er uansett at de som meldte seg opp for å ta fagbrevkurs høsten 2022 og våren 2023, ikke får meldt seg opp til den praktiske fagbrevsprøven dersom de ikke har truckførerbevis fra før, eller har tatt det på eget initiativ og kostnad.
– Hvis ikke de to selskapene tar til fornuft, så vil jeg tro saken ender i arbeidsretten, sier Gunnar Holm.
LO og NHO er på ballen
Magasinet for fagorganiserte har ikke fått svar fra Menzies Aviation, men administrerende direktør i SAS Ground Handling Norway AS, Siv Lunde Kolrud, bekrefter i en epost til Magasinet for fagorganiserte at det pågår en diskusjon rundt utgifter knyttet til fagbrev som logistikkoperatør.
– Det er en dialog som føres av NHO og LO sentralt på vegne av flere handling-selskaper inkludert SGH. Det er ikke naturlig å kommentere pågående diskusjoner, men vi har tro på at man også her kommer fram til løsninger som er gode for alle parter, avslutter Siv Lunde Kolrud.
Mest lest
TØFFE TAK: Erlend Overvik beskriver årene hvor han kjempet for å få komme tilbake til jobb som en stor påkjenning for både ham og familien. Det har gjort at gleden han alltid hadde når han skulle på jobb er borte. Tilliten til systemet og ledelsen er heller ikke der lenger. Selv om han ikke føler han må passe på hva han gjør, forteller han at han går litt på tå-og-hev når han nå har fått komme tilbake på arbeidsplassen.
Martin Guttormsen Slørdal
Erlend ble utestengt fra jobb i fire år. Tillitsvalgt forteller om fryktkultur
Renholdsassistent Alexander Skadberg har gjennom sine fem år på sokkelen fått en stolthet og trivsel i jobben. Hans opplevelse av å bli utsatt for fordommer kom derfor bardust på.
Arkivfoto: Tord Paulsen, Khrono
Alexander ble satt ut av kommentar på pauserommet: – Ser ikke ut som du er fra Bodø
I framtida skal du leve av pensjon. Derfor er det lurt å kunne noe om pensjonssystemet.
Brian Cliff Olguin
Forvirret av pensjon? Her er en oversikt
– Dette vil hjelpe noe utrolig, forteller en tydelig prega Rune Sundmoen.
Martin Guttormsen Slørdal
Rune ble tilkjent millioner for sin yrkesskade. Etter 13 år får han omsider pengene
Kokkene Jarle Quist og Vendela Fremstad trodde de var på vei mot fast jobb i Equinor, men fikk nedslående nyheter. Nå går de og 29 andre til søksmål mot oljeselskapet.
Jonas Fagereng Jacobsen
Jarle og Vendela tar Equinor til retten for å få fast jobb
Den tidligere sykepleieren mener mulighetene for endring av syn på seksualitet, parforhold og intime behov hos eldre med demens ligger i neste generasjon helsepersonell.
Anita Arntzen
Skulle ønske hun fikk spørsmål om sexlivet da mannen flyttet på sykehjem
Kommentar
I dagens situasjon må finansminister Trygve Slagsvold Vedum holde igjen på pengebruken for å unngå at Norges Bank setter opp renta mer enn høyst nødvendig, skriver Kjell Werner.
Jan-Erik Østlie
Problemet er at den nye kakseskatten gjør vondt verre
Kokk Vebjørn Furuseth har mye løfting, ståing og gåing i jobben. Han vil ha uttelling for jobben han gjør i dag i form av Avtalefestet pensjon (AFP).
Tormod Ytrehus
Kokken Vebjørn krever ny «sliterpensjon»
Debatt
Hadde Erna Solberg vore avhengig av bustønad, kunne ho ha blitt kasta ut av bustaden sin om ho ikkje hadde oversikt over eiga inntekt, skriv Trine Østereng.
Jan-Erik Østlie
Erna Solberg er raus med dei mektige og hard mot dei med minst
Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)
Linn Cathrin Olsen / NTB
Sykepleiere og lærere kan bli pålagt å anmelde papirløse mennesker
Brian Cliff Olguin
14 ting må du passe på når jobben skal kutte stillinger
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått
Sparebank 1 Forsikring er den største leverandøren av hybridpensjon i markedet. Nå har Sparebank 1 Gruppen valgt hybrid for sine egne ansatte.
Ole Palmstrøm
Lite LO kan gjøre for å presse Sparebank1 på renter, mener Jørn Eggum
Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.
Leif Martin Kirknes
Arild syns kraftgiganten oppfører seg skammelig overfor sine ansatte
Det har vært solindustri i Glomfjord i 28 år. Sandra Roksøy var tillitsvalgt da oppsigelsene kom i slutten av august i år.
Egil Brandsøy/ Industri Energi
Regjeringens solsatsing kom for seint – Sandra mistet jobben
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB
For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende
Forbundsleder Ulf Madsen informerte landsrådet om FLTs gjennomslag i forhandlingene med IE. Han var klar på at forhandlingene nå er avsluttet - det som ble presentert er det samme som et ekstraordinært landsmøte skal ta stilling til.
Kai Hovden
Stadig nærmere et nytt LO-forbund: Vil få 80.000 medlemmer
Debatt
Hvorfor skal det være så vanskelig å eliminere fattigdommen i Norge, når norsk økonomi aldri har vært så solid som nå? spør Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox