Luftfart
Qorban må betale selv for truckførerbeviset han trenger i jobben
En endring i opplæringsloven rammer flyarbeidere på Gardermoen som ønsker fagbrev som logistikkoperatør. Nesten 7500 kroner må de legge ut av egen lomme.
Arbeidsgiverne og Flyarbeidernes Forening er uenige om det er de ansatte eller bedriften som skal betale for truckførerbevis i forbindelse med fagbrevutdanning for stuerne på flyplassene. (Arkivbilde).
Tormod Ytrehus
roy@lomedia.no
– Jeg synes arbeidsgiverne burde dekke kostnadene til truckførerbeviset. Det er en kompetanse de trenger, og vi kjører jo ikke truck privat, sier logistikkoperatør i Menzies Aviation, Qorban Ali Rezaie.
Fram til i fjor høst aksepterte de tre fylkene Akershus, Hordaland og Rogaland at flyarbeidere som skulle ta fagbrev som logistikkoperatører ikke måtte dokumentere at de hadde truckførerkompetanse, selv om læreplanen inneholdt krav om truckførerbevis.
Det betød at ansatte som ønsket fagbrev kunne ta den praktiske eksamen i ett av de tre fylkene, og likevel få fagbrev selv om de ikke hadde truckførerbevis.
– Under koronakrisen ble jeg permittert, så da valgte jeg å ta truckførerbevis for å stå sterkere i jobbmarkedet, forteller Qorban Ali Rezaie.
Roy Ervin Solstad
Det unntaket som de tre fylkene hadde, ble fjernet i høsten 2022, da man ville ha like regler overalt.
Skal man ta det gjeldende fagbrevet nå, så skal kandidaten ha truckførerbevis. Uansett hvor vedkommende bor, eller melder seg opp til praktisk prøve for å ta fagbrevet.
Betalte selv
Leder i Flyarbeidernes Forening i Fellesforbundet, Gunnar Holm forteller at det er mange som tok fagbrevkurs høsten 2022 og våren 2023 som nå ikke får meldt seg opp til den praktiske delen av fagbreveksamen fordi de ikke har truckførerbevis.
Qorban Ali Rezaie startet på fagbrevutdanningen i fjor høst, og tok teorieksamen i januar. Han har betalt truckførerbeviset selv, og venter bare på muligheten til å få meldt seg opp til den praktiske prøven.
– Under koronakrisen ble jeg permittert, så da valgte jeg å ta truckførerbevis for å stå sterkere i jobbmarkedet, forteller Rezaie.
Den gang kostet truckførerbeviset mellom 5500 og 6000 kroner. Ifølge Gunnar Holm ligger prisen nå på nesten 7500 kroner.
– Bryter tariffavtalen
Tidligere har arbeidsgiverne betalt for truckførerbeviset om de ansatte ønsker å ta fagbrev, og det skjer stort sett over hele landet fremdeles.
På Gardermoen har derimot de to selskapene SAS Ground Handling og Menzies Aviation avvist å dekke dette.
Bedriftene mener, ifølge Gunnar Holm, at de selv kan bestemme om de skal dekke den kostnaden, kun dersom de har behov for ytterligere truckførerkompetanse, og at de selv kan avgjøre hvor mange som kan ta fagbrev.
Leder i Flyarbeidernes Forening i Fellesforbundet, Gunnar Holm.
Håvard Sæbø
Holm mener selskapene med det bryter med tariffavtalen.
– Der står det svart på hvitt at «Den enkelte arbeidstaker har rett til å få dokumentert sin realkompetanse» og at «bedriften skal dekke utgifter til nødvendig kompetansebevis», sier han.
– Selskapene må jo åpenbart mene at truckførerbeviset ikke er nødvendig når man jobber på en flyplass, og at behovet selskapene har skal overstyre retten de ansatte har til å kunne ta et fagbrev. Det er jo fagbrevet som er den formelle dokumentasjonen tariffavtalen viser til, understreker Holm.
Fikk du med deg denne? 150 flyplassarbeidere jubler etter dom – får etterbetalt millionbeløp
– Selvmotsigelse
Kostnaden selskapene sparer er for selve truckførerbeviset, og fire prosent tillegg i lønna for de som har fagbrev.
– Det er opplæringskostnadene de vil spare på. Fagbrevtillegget har det aldri vært noen diskusjon på, sier nestleder i foreningen, Endre Røros.
Snarere tvert imot, for utvikling av kompetanse har både arbeidsgivere og arbeidstakere vært enige om i de siste tariffoppgjørene.
– Det største problemet i bransjen er mangel på kompetente folk. Da er det selvmotsigende at de holder på slik, sier Holm, og legger til at selskapene trolig er redd for at de utdanner folk slik at de forsvinner til andre bransjer.
– Viser hva jeg kan
Det har Qorban Ali Rezaie liten tro på.
– Det koster jo mer å ansette folk med fagbrev enn uten, sier han.
Han innrømmer at økt lønn var motivasjon til å ta fagbrevutdanning, men for ham var det ikke den eneste grunnen. Eller den viktigste.
– Jeg har jobbet åtte år hos Menzies. Med fagbrev så har jeg dokumentasjon på at jeg kan jobben min. At jeg er profesjonell logistikkoperatør, smiler Qorban Ali Rezaie.
Arbeidsretten neste?
Resultatet av striden med arbeidsgiverne etter endringen i opplæringsloven, er uansett at de som meldte seg opp for å ta fagbrevkurs høsten 2022 og våren 2023, ikke får meldt seg opp til den praktiske fagbrevsprøven dersom de ikke har truckførerbevis fra før, eller har tatt det på eget initiativ og kostnad.
– Hvis ikke de to selskapene tar til fornuft, så vil jeg tro saken ender i arbeidsretten, sier Gunnar Holm.
LO og NHO er på ballen
Magasinet for fagorganiserte har ikke fått svar fra Menzies Aviation, men administrerende direktør i SAS Ground Handling Norway AS, Siv Lunde Kolrud, bekrefter i en epost til Magasinet for fagorganiserte at det pågår en diskusjon rundt utgifter knyttet til fagbrev som logistikkoperatør.
– Det er en dialog som føres av NHO og LO sentralt på vegne av flere handling-selskaper inkludert SGH. Det er ikke naturlig å kommentere pågående diskusjoner, men vi har tro på at man også her kommer fram til løsninger som er gode for alle parter, avslutter Siv Lunde Kolrud.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.