JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Slik vil de unngå nye rettssaker om reise, kost og losji

Fire ganger tidligere har Fellesforbundet og Norsk Industri møttes i retten på grunn uenighet av reglene for reise, kost og losji. Nå har de lagt en plan for å unngå nye runder.
Lederne for Fellesforbundet og Norsk Industri, Jørn Eggum (t.v.) og Stein Lier-Hansen.

Lederne for Fellesforbundet og Norsk Industri, Jørn Eggum (t.v.) og Stein Lier-Hansen.

Håvard Sæbø (arkivbilde)

eline@lomedia.no

Før tariffoppgjøret i år traff Magasinet for fagorganiserte verftsarbeiderne Odd Hagen og Karsten Mentel på Fjellstrand verft i Hardanger. De var blitt for dyre for bedriften som heller ønsket å satse på innleide, billigere polakker.

Det å ansette de polske arbeiderne lokalt og på lave lønninger, har vært en forretningsmodell som verftet ikke er alene om. Fellesforbundet har i årevis sloss mot en modell der lokalt ansatte utkonkurreres av tilreisende arbeidere som selv bærer kostnaden ved reisen til arbeidsstedet.

Les om Fjellstrand verft og problemene med reise, kost og losji-regimet

Nå kan nye tider være på vei for verftsbransjen, etter at det ble enighet mellom Fellesforbundet og Norsk Industri i årets tariffoppgjør om nye regler for dekking av utgifter for arbeidere på reise i jobben.

Unntak er fjernet

– Fjellstrand-modellen er død og begravet, sier organisasjonsarbeider i Fellesforbundets avdeling 5, Rune Alne.

Han har brukt mye tid på Fjellstrand-saken og kjenner regelverket godt. Alne sier at hovedforskjellen er at det etter tariffoppgjøret ikke lenger er noe unntak i tariffavtalen fra å betale reise, kost og losji for arbeidere som er «inntatt på stedet» – altså arbeidere som er ansatt lokalt selv om de er pendlere.

I tillegg er det blitt definert skarpere at en lokal bedrift må være reell, med en synlig, stedlig ledelse. Postkasseselskaper, som bare er oppretta for å spare penger på bemanning, skal ikke være mulig. Tariffavtalen nå slår også fast at ansatte ikke skal kunne flytes på med den hensikt å unngå å utbetale utgifter til reise, kost og losji.

Veileider på vei

Fire ganger tidligere har Fellesforbundet og Norsk Industri møttes i retten i den langvarige striden om hvordan reisebestemmelsene i industrioverenskomsten skal forstås.

Etter enigheten om nye regler i årets tariffoppgjør håper de nå at det blir en slutt på de konfliktfylte sakene i Arbeidsretten. Et første steg i retning av dette, var en stor konferanse på Gardermoen tidlig i juni, der representanter for arbeidsgivere og tillitsvalgte møttes for å komme til enighet om hvordan reglene skal brukes i praksis. Fram til reglene trer i kraft 1. november, skal det skje et arbeid både sentralt mellom Fellesforbundet og Norsk Industri og ute i hver enkelt bedrift.

Til slutt skal arbeidet munne ut i en veileder, blant annet basert på innspill fra både bedrifter og tillitsvalgte om hvor det kan oppstå uenigheter om tolkningen.

Et av tiltakene som partene er blitt enige om, er at dersom det oppstår gråsonetilfeller så skal disse behandles av en nemd der partene er representert. Det er først når dette ikke fører til løsning at sakene vil kunne ende i Arbeidsretten.

Tror på flere fast ansatte med nye regler for reise, kost og losji

Trenger klare regler

Lederne for Fellesforbundet og Norsk Industri, Jørn Eggum og Stein Lier-Hansen, er samstemte i at det overordna målet er å klare å komme til enighet om fortolkningen av reglene og dermed unngå å havne i Arbeidsretten en femte gang.

– Vi må ha rene og klare bestemmelser vi forstår likt, og det er nå vi blir enige om kjørereglene. Målet er å få gode arbeidsplasser og økt produktivitet, sier Jørn Eggum.

Stein Lier-Hansen understreker at det er behov for et tydelig regelverk som verken ender i retten eller kan utarte når det fortolkes ute i bedriftene.

– Men det er et behov for et fornuftig handlingsrom for bedriftene. Veilederen skal definere dette handlingsrommet.

Lier-Hansen bedyret at Norsk Industri kommer til å legge mye arbeid i å skolere medlemsbedriftene sine og følge opp veilederen når den er klar.

Før den tid er det imidlertid flere formuleringer i det nye settet med regler som må avklares. Hva er egentlig et langvarig oppdrag, der det åpnes for å ansette lokalt og dermed unngå reisedekning? Hva regner en som «nært hjemstedet», og hva er egentlig frivillig pendling? Alle disse avklaringene får betydning for hvordan regelverket skal praktiseres.

Fellesforbundet fikk gjennomslag for å stoppe bedrifter som ikke betaler reise, kost og losji

Skeptisk optimist

Organisasjonsarbeider Rune Alne er skeptisk optimist etter å ha deltatt på konferansen:

– Nå har vi fått verktøy, og muligheter til å gjøre noe dersom reglene brytes. Samtidig blir jeg bekymra når jeg hører Lier-Hansen snakke om «lokale løsninger». Da er vi lett i en situasjon der tillitsvalgte føler seg pressa til å gå med på ordninger som ikke er OK. Vi er nødt til å unngå å få et regelverk som ikke praktiseres likt over hele landet.

– De som har holdt på i stor skala vil nok fortsatt prøve seg. Men vi skal fotfølge de som måtte prøve seg, så de skal ikke få fred.

Rune Alne, organisasjonsarbeider i Fellesforbundets avdeling 5.

Rune Alne, organisasjonsarbeider i Fellesforbundets avdeling 5.

Håvard Sæbø (arkivfoto)

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse