– På lang sikt er jeg optimist. Kjeltringene i bransjen må tape. Noe annet mål enn det kan vi ikke ha, sier Dag Arne Guttormsen, tillitsvalgt i Fellesforbundet for turbilsjåførene til Tide.
Erlend Tro Klette
Kabotasje
Svake norske regler drar kriminelle turbiloperatører til landet, advarer sjåfør
Dag Arne Guttormsen, turbussjåfør og tidligere politimann, frykter at vi snart ikke har noen turbilbransje igjen i Norge.
roy@lomedia.no
– Reglene er en våt drøm for kriminelle, sier sjåføren.
Det er spesielt reglene for kabotasjekjøring som bekymrer 67-åringen som er bosatt på Askøy.
Kabotasjekjøring er transport enten med passasjerer eller gods internt i ett land, utført av et utenlandsk kjøretøy.
Regelverket er fastsatt av EU, og det må Norge som EØS-medlem følge.
Innen godstransporten er kabotasjebestemmelsene ganske konkrete. Der kan man ta tre slike kabotasjeoppdrag i løpet av sju dager før man må ut av landet. Disse oppdragene kan kun tas dersom man har kommet til Norge med last fra utlandet.
I turbil-bransjen er det eneste kravet at kabotasjekjøringen skal være midlertidig, men hva som menes med midlertidig er ikke definert i regelverket.
– De europeiske reglene for kabotasje innen turbilbransjen, som vi også følger her i Norge, er for svake, sier Dag Arne Guttormsen.
Midlertidig kjøring året rundt
Signalene Magasinet for fagorganiserte har fått både fra bransjeorganisasjoner og bussjåfører har vært at de utenlandske bussene har kommet til Norge på våren og kjørt kabotasjeoppdrag til godt utpå høsten.
De siste årene har imidlertid vinterturisme til Norge tatt seg opp, spesielt i Nord-Norge. Det har medført at mange utenlandske turbusser også er i Norge på vinteren.
Utkonkurreres på lønn
Det er en utvikling Dag Arne Guttormsen kjenner seg igjen i.
Da han gikk av med pensjon som politimann for drøyt ti år siden, begynte han å kjøre buss. Nå er han tillitsvalgt for 300–400 turbilsjåfører over hele landet i selskapet Tide.
Selv frakter han flypassasjerer internt på Flesland flyplass i Bergen.
– Alle jeg snakker med sier at det blir stadig flere utenlandske busser i Norge. Det brer om seg, og spesielt er det en økning med østeuropeiske busser, sier Guttormsen.
Det er spesielt lønnsnivået til de utenlandske sjåførene som gjør det vanskelig å konkurrere for den norske turbilbransjen. Utenlandske aktører betaler heller ikke moms til Norge.
– Jeg har ingen problemer med at turbilbransjen konkurrerer om anbud, men vi konkurrerer ikke på like vilkår med de utenlandske bussene og sjåførene. Vi ser jo at latviske selskap betaler sine sjåfører 80 euro i hånden om dagen, sier han oppgitt.
Det er drøyt fire timers lønn for en norsk turbilsjåfør.
– Det var roligere under koronakrisen, men nå er det full rock 'n roll igjen med utenlandske turbusser i Nord-Norge, sier bussjåfør Jan Vidar Utheim.
Roy Ervin Solstad
Full rock 'n roll igjen
Det er ikke bare i Bergens-området man merker at kabotasjekjøringen brer om seg.
Jan Vidar Utheim kjører buss i Tromsø og i Nord-Troms. Han forteller på telefon at det er minst like mange utenlandske busser som tidligere.
– Vi hadde det litt roligere under koronakrisen, men nå er det full rock n' roll igjen. De utenlandske bussene kommer hit i siste halvdel av oktober og blir til april. De kommer primært fra de baltiske landene, sier Utheim.
– Hvordan er det på sommeren?
– Det er det litt vanskeligere å ha kontroll på, siden det er mye mer av at utenlandske bussene kommer med turistgrupper fra utlandet inn i Norge. Det er lettere å legge merke til de som kommer hit på vinteren, sier Jan Vidar Utheim.
Ber myndighetene ta tak
Heller ikke Jan Ole Jakobsen, som kjører turbuss for Schaus Buss på Vestby sørøst for Oslo, ser noen bedring. Han mener det bare blir verre og verre.
– De kjører i Norge hele året nå, og får stort sett gjøre som de vil. På Gardermoen leverer og henter de passasjerer på utsiden av bommen for å slippe å betale for å komme inn, og på Vestlandet har jeg sett busser fylle avgiftsfri diesel. Det er klart det gir en vridning i konkurranseevnen for norsk turbilbransje, sukker han oppgitt.
Selv har han jobbet som turbussjåfør siden midt på 1970-tallet, og 70-åringen har ingen planer om å gi seg ennå.
Han forteller likevel at yngre kolleger er bekymret.
– Hvis ikke myndighetene tar tak, så har vi snart ingen turbilbransje igjen i Norge. Derfor er det mange som er usikre på om de har jobb i framtida som turbilsjåfører, påpeker han.
Han mener det er mange tiltak Norge kan iverksette som sikrer likere konkurranse.
– Kjører jeg til Danmark, Tyskland eller Polen må jeg betale passasjeravgift, og mens busser med dårligere miljøstandard kan kjøre fritt i Oslo, er de forbudt i storbyer i andre land. Andre land får til innstramminger med et pennestrøk, mens vi ikke gjør noen ting, tordner han.
– Norge gjør ingenting for å hindre at utenlandske turbusser får ture fram som de vil, sier turbussjåfør Jan Ole Jakobsen.
Håvard Sæbø
Fire tøffe land
Regjeringen har tidligere sagt at den vil utfordre EØS-regelverket for å få regulert kabotasjekjøringen i turbilbransjen bedre.
Nesten halvveis inn i regjeringsperioden har det ennå ikke kommet noe konkret fra Ap/Sp-regjeringen. Det til tross for at flere andre EU-land har innført tidsbegrensninger for turbil-kabotasje.
I Danmark kan utenlandske turbiler kjøre i maksimalt sju dager per måned. På Island kan utenlandske turbiler kjøre inntil ti påfølgende dager i hver kalendermåned, men det må minst være to dagers pause mellom to tidagersperioder.
Frankrike har satt grensen på maksimalt 30 dager sammenhengende og 45 dager totalt per år, mens Latvia har maksimalt 30 dager sammenhengende og 90 dager per år.
Organet som overvåker at EØS- og EU-landene følger regelverket til EU og EØS, Esa, har åpnet sak mot både Danmark og Island, mens Frankrike og Latvia ikke har fått noen reaksjoner mot seg for sine innstramminger.
Guttormsen skulle gjerne sett at norske myndigheter var like tøffe.
– Det virker på meg som at årsaken til at det ikke har skjedd noe ennå, er at de rødgrønne ikke har ønsket en konflikt med LO, fordi internt i LO har reiselivsbransjen som ønsker billig transport stått sterkere enn transportbransjen. Det samme ser det ut som er situasjonen internt i NHO også, påpeker han.
– Kjeltringene må tape til slutt
Han håper likevel ikke at de «gode kreftene» i LO gir opp kampen.
– På kort sikt er jeg pessimist når det gjelder framtida til turbilbransjen i Norge, men livet har lært meg at man ofte må gå noen runder før man når målene sine. Derfor må ikke LO glippe i kampen mot kabotasje, sier han bestemt.
Suksessfaktoren er å få kabotasjeproblematikken opp på agendaen, og lage så mye «støy» omkring saken som mulig gjennom knallhard lobbying.
– Vi må dytte politikerne i riktig retning, for det er jo slik at politikerne går inn der støyen er størst. Klarer vi det, har jeg tro på at vi kan vinne igjennom. Kjeltringene må tape til slutt. Noe annet mål kan vi ikke ha, derfor er jeg også optimist på lang sikt, avslutter Dag Arne Guttormsen.
– Venter nok på Danmark og Island
Det er ingen uenighet internt i NHO om kabotasjekjøring med turbuss. Det er Esa sin sak mot Danmark og Island som gjør at norske myndigheter avventer, tror administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Dermed avviser han påstanden fra Dag Arne Guttormsen om at intern strid mellom NHO Transport og NHO Reiseliv har medvirket til at samferdselsdepartementet ikke har satt strengere begrensning på kabotasjekjøring med turbuss i Norge.
– NHO Reiseliv er dog opptatt av at det er nok busser og sjåfører tilgjengelig i høysesongen og ikke så opptatt av hvor de kommer fra. Våre medlemsbedrifter prøver å ha nok kapasitet, påpeker han.
Stordrange frykter at det vil ta lang tid før det kan komme innstramminger i Norge, dersom samferdselsdepartementet vil avvente til ESA sine saker mot Island og Danmark avgjort.
– Det kan ta år og dag før disse blir ferdigbehandlet, skriver Stordrange på epost.
Han forteller at utfordringen da blir at norske selskaper i mellomtiden ikke tør å investere i nye busser eller ansette flere folk på grunn av usikkerhet rundt hvordan regelverket vil bli.
– Verst av alt, er at det går ut over norsk beredskap. Blant annet har uværet Hans vist behov for ekstra busser når togforbindelsen mellom Oslo og Trondheim ble kuttet. I slike akutte situasjoner nytter det ikke å ringe til Litauen for å få tak i busser, poengterer Jon H. Stordrange i NHO Transport.
– Ingen uenighet hos oss
– Det er jo vi i Fellesforbundet som organiserer både reiselivet og bussbransjen, og her er standpunktet klart når det gjelder kabotasje innen turbilbransjen, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.
– Derfor er det heller ingen uenighet på dette området i LO, understreker han.
Sivertsen forteller at Fellesforbundets standpunktet er at det må innstramminger til i regelverket, slik at det ikke er fritt fram for utenlandske turbusser.
– Hver gang vi har møter med departementet, så tar vi opp kabotasjereglene for turbilbransjen, og nå bør de raske på dersom vi skal ha et regelverk klart til neste sommersesong. Hvis regjeringen mener de skal levere på dette området, slik de har hevdet, så er det nå de har sjansen, påpeker han.
Som Stordrange i NHO Transport, frykter imidlertid også Fellesforbunds-toppen at det kan ta tid, om regjeringen velger å vente med hva de skal gjøre til saken mot Danmark og Island er avgjort.
– Man skal alltid være optimist når man er i prosess, men vi erkjenner jo at å vente på EU-systemet av og til krever en tålmodighet på linje med å stå i Karasjok og vente på hurtigruta, smiler Dag-Einar Sivertsen.
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 nordmenn venter på erstatning: – Vi mister hus og hjem om det ikke skjer noe
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
KAN BLI OPPSAGT: Widerøe mister 80 prosent av bakketjenestene de leverer til SAS. Det vil ramme de ansatte på flyplassene i Trondheim, Stavanger, Bodø, Haugesund, Kristiansund og Ålesund (Illustrasjonsfoto)
Håvard Sæbø
14 fakta om nedbemanning. Dette må du vite
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB
For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro
De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
Flere i de mest utsatte samfunnsgruppene må droppe måltider på grunn av pengemangel, viser Sifo-rapporten.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Nordmenn dropper måltider på grunn av pengemangel
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Så langt har det ikke gått Aps vei
FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.
Kolbjørn Rushfeldt
Fengselsbur fra Vadsø fengsel fanget 40.000 pukkellaks
Jonas Gahr Støre innrømmer at Arbeiderpartiets oppslutning blant LOs medlemmer er for lav.
Jan-Erik Østlie