OPTIMISTISKE: Ordrebøkene ser ok ut, så nå ser daglig leder Kurt Kristoffersen (til venstre) og klubbleder Ed-Raymond Sæther lysere på framtida til bedriften.
Tormod Ytrehus
Rapp Bomek i Bodø:
To måneder etter konkursen, er det igjen full rulle på industribedriften
Gode branndører og sikring er framtida, tror de ansatte på Rapp Bomek i Bodø.
eline@lomedia.no
BODØ: Vi står han a! Klistremerket på døra til klubbkontoret på Rapp Bomek oppsummerer holdningen til de ansatte på industribedriften ved kaikanten på Burøya utenfor Bodø sentrum.
I midten av mars kom den tunge beskjeden om at bedriften var konkurs, og det var bare å dra hjem. Men når Magasinet besøker Rapp Bomek i begynnelsen av mai, er det igjen aktivitet på verkstedet.
– Nå er alle som står i produksjonen tilbake på jobb. Vi har ingen permitterte, sier en glad klubbleder Ed-Raymond Sæther. Til sammen er de 35 organiserte i Fellesforbundet-klubben.
• Les også: Gunnar tar sluttpakke for at de yngste skal beholde jobben: – Å sende ut en 20-åring ble for trasig
Mye skreddersøm
Det startet som skipsverft, som så mange steder langs norskekysten. Men gradvis har Rapp Bomek («Rapp»-navnet kommer av produksjonen av en spesiell motortype kalt Rapp som ble laget her) gått over til å lage branndører. Hensikten er at døra skal stå imot brann, slik at den ikke sprer seg. Mye er spesialtilpasset kundenes ønsker, og lages som skreddersøm.
Saken fortsetter under bildet.
TØRK: Branndørene henger til tørking og herding etter å ha blitt malt.
Tormod Ytrehus
Stålet kommer inn som svære plater. Så blir profilene laserkuttet og knekt i riktig form. Inni dørene skal det så fores med brannhemmende materialer. Til slutt monteres de ferdig og brannvinduer settes om nødvendig inn, og de får overflatebehandling. Først blir dørene sandblåst og spraymalt, eller børsta. Så legges de i kasser og er klare for reisen ut i den store verden.
Denne kompliserte prosessen involverer en rekke fagfolk. Først planlegger og tegner ingeniører. Så er det platearbeidere som sveiser, det skal gjøres maskinarbeid, overflatebehandling – og selvsagt mye logistikk for å få produksjonen til å flyte. Det er mye å tenke på når en skal håndtere spesialdesignede dører som veier opp mot 1,5 tonn.
• Les også: Økonomiprofessor: – Flau smak i munnen å se at de viktigste jobbene er dårligst betalt
Saken fortsetter under bildet.
TUNGT: En solid branndør kan veie opptil 1500 kilo. Da trengs solid løfteutstyr.
Tormod Ytrehus
Trenger flere bein
Branndører fra Rapp Bomek er å finne i installasjoner over hele verden, fra Korea og Brasil til Midtøsten og Russland. Ganske mye av det som lages her, går til eksport. Derfor er det en fordel for Rapp Bomek med den lave kronekursen. Samtidig, en god del av råmaterialene kjøpes fra utlandet, så vinninga går opp i spinninga.
Klubbleder Sæther sier at de ansatte ser lyst på framtida nå, etter en tung tid rundt konkursen. Ikke minst setter de pris på at de nye eierne er nordnorske.
– Ordrebøkene ser ok ut, men vi trenger flere bein å stå på enn offshore. Derfor er det for eksempel gøy at vi lager dører til både det nye Munch-museet og Nasjonalmuseet, sier han.
Saken fortsetter under bildet.
SVEISER: Rapp Bomek har flere arbeidere fra Romania, men kun Popa Dan har valgt å melde seg inn i Fellesforbundet så langt. Han har jobbet med sveis i over tolb år i Norge, men har ikke flyttet hit permanent.
Tormod Ytrehus
Den nye daglige lederen, Kurt Kristoffersen, mener at det er store muligheter innen sikkerhetsbransjen.
– Mye peker i retning av et mer ustabilt samfunn, der både objektsikring og terrorsikring i alle fall ikke er mindre aktuelt. Da gjelder det å kunne tilby gode produkter, sier Kristoffersen.
Rapp Bomek
Industribedrift som spesialiserer seg på branndører, brannvegger og vinduer
Gamle Bodø Mekaniske, ligger på Burøya utenfor sentrum
Har også produksjon på Kapp i Østre Toten kommune
Gikk konkurs i mars, men fikk raskt nye eiere og er i gang med produksjon
Leverer både til offshoremarkedet og byggebransjen
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.