FORNØYD: Selv om ikke hele regjeringserklæringen er like konkret på tiltak innen transportbransjen, er Fellesforbundets Dag-Einar Sivertsen glad for at den signaliserer kamp mot sosial dumping i bransjen. – Vi vet hvilke tiltak som fungerer, og det skal vi spille inn til regjeringa, sier forbundssekretæren.
Roy Ervin Solstad
Ny regjering:
Transportarbeiderne gleder seg: – Hurdalsplattformen blir viktig for å rydde opp i bransjen
I Fellesforbundet gleder de seg både over den nye samferdselsministeren og det regjeringsplattformen sier om transportnæringa.
roy@lomedia.no
Dagen før han ble statsminister la Jonas Gahr Støre fra Arbeiderpartiet og senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum fram sin regjeringserklæring, kalt Hurdalsplattformen.
Der er det både konkret politikk og visjoner for hva Støre-regjeringa vil gjøre med utfordringene i transportnæringa.
Reversere taxireformen
Lekkasjene om hva erklæringa ville inneholde har vært mange. Blant dem, en reversering av Solberg-regjeringens frislipp av løyver og en generell liberalisering av drosjenæringa.
På dette punktet er Hurdalsplattformen helt konkret. Blant annet vil regjeringa igjen la fylkeskommunene regulere antall løyver i kommunene, gjeninnføre både tilknytningsplikt til drosjesentral og en generell driveplikt for drosjene, samt kreve taksameter eller tilsvarende i drosjene.
Valgløfte: Arbeiderpartiet lover å stanse frislippet i taxinæringen
Den nye regjeringa vil også utforme en ny handlingsplan for å bekjempe sosial dumping, arbeidslivskriminalitet og svart arbeid, og utforme en egen handlingsplan i transportsektoren. Regjeringen vil bekjempe sosial dumping i transportsektoren, og sørge for at ansatte innen sektoren skal ha trygge arbeidsplasser og anstendige lønns- og arbeidsvilkår som er i tråd med norske standarder og verdier i arbeidslivet.
Det viktigste tiltaket for å motvirke den negative utviklingen vi ser i transportnæringen, er en bedre håndheving av dagens regelverk, heter det i Hurdalsplattformen.
Forventer tiltak i turbussbransjen
Tidligere nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, nå forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, er fornøyd med at regjeringen vil ta grep.
– Dette vil gi oss et langt bedre verktøy for å rydde opp i transportbransjen. Når de sier de skal bekjempe sosial dumping i bransjen, så vet vi hvilke tiltak som virker. De kommer vi til å spille inn til regjeringa, sier Sivertsen.
Han er glad for at Støre-regjeringa som ventet vil gjøre noe med Solberg-regjeringens liberaliserte drosjeregler, og forventer at man skal være like tøffe når det gjelder reglene for utenlandske turbusser i Norge.
– Det de sier de skal gjøre med drosjeregelverket, viser at vi nå har en regjering som vil utfordre EU og EØS. Da forventer jeg at man vil gjøre det samme for kabotasjekjøringa som utenlandske turbusser foretar i Norge, understreker han.
Kabotasje: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig: – Jobben går først, alltid
– Kan ikke vente
Kabotasjekjøring er innenriks transport foretatt av utenlandsk transportør, og for turbusser er det eneste kravet at de utenlandske turbussene kun skal kjøre i Norge midlertidig. Regelverket sier derimot ikke noe om hvordan «midlertidig» skal forstås, og resultatet har vært at utenlandske turbusser har kommet til Norge tidlig på våren og kjørt turister mellom destinasjoner i Norge til langt utpå høsten.
Danmark innførte allerede for to år siden et eget nasjonalt regelverk som tilsa at turbusser fikk kjøre kun en uke, før de måtte ut av landet i en hel måned.
– Partiene sa før valget at de ville ha danske regler i Norge. Det bør stå høyt på lista over ting regjeringa må få gjort noe med. Det må på plass i god tid før neste års turistsesong, understreker Sivertsen.
Kabotasjekjøring: I Danmark får utenlandske sjåfører kjøre turbuss maks sju dager per måned. Nå krever Arbeiderpartiet samme ordning i Norge
(Saken fortsetter under bildet)
NY SAMFERDSELSMINISTER: Jon-Ivar Nygård fra Fredrikstad tar over som samferdselsminister etter Knut Arild Hareide (KrF).
Werner Juvik
– En tøffing
Mange pekte på Sverre Myrli fra Arbeiderpartiet som den mest sannsynlige neste samferdselsministeren, men da Jonas Gahr Støre leste opp navnene på regjeringskollegiet torsdag formiddag, manglet Myrli sitt navn.
Allerede kvelden før hadde flere medier fått bekreftet at Jon-Ivar Nygård fra Fredrikstad blir den nye samferdselsministeren. Han har vært ordfører i østfoldbyen siden 2011, sitter i Arbeiderpartiets sentralstyre, og ble nå i høst innvalgt på Stortinget for første gang.
Det tror leder for LO i Fredrikstad, Fellesforbundets Vidar Schei, blir veldig bra.
– Han kan nok virke litt sjenert, men det er bare et skalkeskjul. Han er en tøffing som ikke lar seg pelle på nesa. Han er ikke redd for å si det han mener og stå for det, påpeker Schei.
Kjenner fagbevegelsen godt
Den lokale LO-lederen har hatt et tett samarbeid med Nygård i hans ordførerperiode, og beskriver den nye samferdselsministeren som faglig dyktig og kunnskapsrik.
– Han har vært en veldig god samtalepartner for fagbevegelsen. Han er en markant lederskikkelse i Fredrikstad og forkjemper for det rødgrønne samarbeidet og samarbeidet med fagbevegelsen i Fredrikstad. Han har også kjempa iherdig for jernbanen gjennom Østfold, for bedre veier, og farleden inn til Borg Havn. I tillegg er han veldig opptatt av seriøsitet i arbeidslivet, forteller Schei.
Han legger ikke skjul på at han synes det er stas å få en samferdselsminister fra Fredrikstad.
– Jeg var sikker på at det ville Sverre Myrli, eller en fra Vestlandet eller Møre og Romsdal. Derfor ble jeg overraska over at det ble en østfolding. Dette er jo den første statsråden fra Fredrikstad i nyere tid, og det er ekstra moro, sier Vidar Schei.
Frikortskatten må bort
Dag-Einar Sivertsen kjenner ikke den nye samferdselsministeren, men tror ikke det skal by på noen problemer.
– Jeg kjenner bare bakgrunnen hans fra lokalpolitikken, men nye koster er alltid positivt for å utvikle ny politikk og for å kunne gå løs på utfordringer. Vi har stor tro på at vi skal få finne gode løsninger sammen med den nye samferdselsministeren med den regjeringserklæringen som er lagt fram, sier Sivertsen.
Han sender også et lite hint i retning av den nye finansministeren, Trygve Slagsvold Vedum.
– Den forrige regjeringa innførte skatt på frikort for bussjåfører. Hvis skatten skal være rettferdig, slik det ble sagt da Hurdalsplattformen ble lagt fram, så bør han fjerne den skatten for godt, sier Dag-Einar Sivertsen.
Mest lest
Hugo Lorentsen, som har jobbet i Drytech i 17 år, anbefaler mest husets kylling i karri. Maten pakkes for hånd og alt er nøye sjekket.
Erlend Angelo
«Magisk» norsk mat har mettet soldater og turgåere i tre tiår
Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.
Tone Tveit
Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning
Eivind Senneset
Veien fram til i dag har vært lang og full av skam for Martine. Nå føler hun at hun kan puste
IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.
Knut Viggen
Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig
I fjor streika ansatte i mange private barnehager for å bli med i tidligpensjonsordninga Fellesordninga for avtalefestet pensjon.
Bjørn A. Grimstad
Flere skal få tidligpensjon – men ny AFP kommer heller ikke i år
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
Arbeidsmiljøloven sier at nattarbeid, som defineres som arbeid mellom klokka 21 og 06, ikke er tillatt med mindre «arbeidets art gjør det nødvendig». Men det gjelder ikke ansatte i varehandelen. (Illustrasjonsfoto)
André Kjernsli
Skal vurdere om butikkansatte kan jobbe etter klokka 21 om kvelden
Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.
Erlend Angelo
Stanser varelevering til Oslo-restaurant: – Ønsker å vise vår støtte til de streikende
Håvard Sæbø
Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm
Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.
Guro Gulstuen Nordhagen
Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring
Brian Cliff Olguin
LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv
Det kan bli streik ved et av fartøyene som er tilknyttet Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Industri Energi mener det foregår sosial dumping og krever tariffavtale.
ConocoPhillips Company
Det kan bli streik i Nordsjøen: – Dette er sosial dumping
En kampklar Christopher Beckham er villig til å streike for at lønna skal øke mer enn prisene.
Leif Martin Kirknes
Beckham provosert etter lønnsfest-utspill. Nå varsles det streik
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt vil undersøke arbeidsforholda i Olivia – truar med å ta frå restaurantane skjenkebevillinga
Frøydis Falch Urbye
Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine
Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.
Alf Ragnar Olsen
Da jobben sto i fare, startet Randi på et helt nytt eventyr
Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.
Tormod Ytrehus
Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift
De ansatte krever at klinikkleder Bjørn Bendz og avdelingsleder Arnt Fiane fratrer sine stillinger umiddelbart.
Lise Åserud / NTB
Ansatte ved Oslo-sykehus krever at ledelsen går av
Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.
Vaggelis Kousioras / AP / NTB
Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe
SKURRER: – Det høres ikke veldig miljøvennlig ut å sende reklamen til Oslo for klarlegging og deretter tilbake hit for omdeling, sier Irene Kvammen på postreklamesenteret i Stavanger.
Alf Ragnar Olsen