Reiseliv
Turister tar seg til rette i Lofoten: – Drit lei
Fastboende i Lofoten er lei campinggjester i hagen og turister som gjør fra seg «overalt».
I år økte biltrafikken til Moksnes med nesten ni prosent den første uka i juni sammenligna med samme uke i fjor.
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
Det bor omtrent 25.000 mennesker i de fire Lofoten-kommunene Vågan, Vestvågøy, Flakstad og Moskenes.
Hvert år kommer omtrent en million turister til øygruppa.
De kommer med fly, med cruisebåter, hurtigruta, biler, sykler og ikke minst bobiler.
Turismen er milliardindustri, men nå begynner lokalbefolkningen å bli lei.
I fjor startet man med utdeling av bæsjeposer, som et forsøk på å få folk til å ikke gjøre fra seg overalt.
Selv inne på kirkegården ved Borge kirke hadde turister gjort fra seg.
Særlig pekes det på bobilturistene og de som camper.
– Vi vil ikke ha færre turister hit til Lofoten, men vi må regulere turismen bedre. Nå tar de seg bare til rette og camper overalt, både i inn- og utmark, sier turbussjåfør Joakim Andersen fra Laukvik i Lofoten.
Roy Ervin Solstad
Campinggjester i hagen
Ytterst i Lofoten, i Sørvågen, bor Trude Teigstad. Som den eneste norske og med kolleger fra både Polen, Tsjekkia, Østerrike, Spania, Hellas og Ukraina, jobber hun på Eliassen rorbuer på Hamnøy ved Reine.
Teigstad forteller at hun kjenner folk som har fått campingturister i hagen.
– Heldigvis har jeg sluppet det, siden jeg bor slik til at det ikke er mulig, smiler hun.
Siden koronapandemien har hun jobbet på rorbuene som ofte avbildes for å vise hvor vakkert det er i Lofoten. Hvert år har det blitt flere turister og overnattingsgjester.
– Jeg synes det var mye i fjor, men det er langt flere i år, påpeker hun.
Roy Ervin Solstad
Trafikkproblemer
Tellinger av kjøretøy bekrefter hennes oppfatning.
Allerede den første uka i juni var økningen i biltrafikken ikke langt fra rorbuene der Teigstad jobber, på nesten ni prosent sammenlignet med samme uka i 2023, skrev NRK midt i juni i år.
– Det er bra for businessen med mange turister, men trafikken på de smale og trange veiene her ute er blitt helt vanvittig, sier hun.
Det er en beskrivelse Arne-Ivar Terning kan skrive under på, fra sin arbeidsplass bak rattet i opptil 15 meter lange turbusser over hele Lofoten.
– Problemet er aller størst med leiebobilene. Sjåførene er ikke vant til å kjøre så store biler, eller kjøre på så smale veier. Det er nødt til å bli kaos. Jeg møter heller ti busser og lastebiler på veiene i Lofoten enn én bobil, sier han og rister på hodet.
Bussjåførene Arne Ivar Terning og Joakim Andersen.
Roy Ervin Solstad
Kommunal fattigdom
I flere europeiske land har det vært demonstrasjoner mot masseturismen i de mest populære turistdestinasjonene.
Det har ikke skjedd i Lofoten ennå, og nå i august ble det også litt færre turister enn tidligere på sommeren.
– Juni og juli var helt galskap. De lokale som ikke jobber innen næringa, er drit lei turistene. Lofoten er blitt det mest populære reisemålet fordi mange har jobbet hardt for det, men vi har ikke infrastruktur her ute til å ta imot så mange turister. Forhåpentligvis kan en turistskatt gjøre at kommunene får råd til å legge bedre til rette, sier Terninhgs kollega Joakim Andersen
Penger er det nemlig ikke flust av i Lofoten. En av kommunene, Moskenes, har ligget på den økonomiske verstinglista Robek i tolv år.
Tidligere i år vurderte kommunen å slå seg konkurs.
Det er vanskelig å prioritere å bruke ressurser på turistene når det må kuttes knallhardt i tilbudet til egne innbyggere.
Når bedriftenes selskapsskatt går til staten, og mange av de ansatte i turistnæringa ikke bor i kommunen, og dermed skatter til andre kommuner, tjener ikke kommunen noe på turiststrømmen.
Vil ha egne bobilavgift
Et forslag om turistskatt på overnatting, parkering og cruise kan bli et kjærkomment bidrag som gjør at kommunene kan legge bedre til rette for turistene med toaletter og parkeringsplasser.
Trude Teigstad er glad for det, men er usikker på om det vil bety færre bobiler i Lofoten.
– Hvis man skal innføre turistskatt, så synes jeg at bobilturistene og camperne også bør være med å betale denne. Nettopp fordi at man skal få litt mer midler til å tilrettelegge for denne typen turisme. Campingturismen må ikke nødvendigvis reduseres, men det må gjøres noe med den, sånn at vi får gjort noe med slitasjen og forsøplingen av naturen. Vi trenger også å få gjort noe med veistandarden her ute, understreker hun.
Det er Joakim Andersen helt enig i.
En bedre regulert turisme, vil være et gode både for turistnæringa og for lokalbefolkninga mener han.
Brunstranda på Flakstad i Lofoten
Roy Ervin Solstad
Kanskje kan han til og med få plass til å parkere den smekkfulle turistbussen sin i Henningsvær etter å ha snirklet seg på smale veier mellom bobiler som har parkert på hver eneste plass det er mulig å stå langs den hvite stripa utover mot fiskeværet.
– Vi vil ikke knekke turismen i Lofoten, men vi kan ikke fortsette slik vi gjør nå, avslutter han.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.