Allmenngjøring i bilbransjen:
Useriøse aktører florerer innen bilvask- og dekkbransjen. Slik vil Fellesforbundet rydde opp
Selv om den seriøse delen av bilbransjen har ting på stell, så florerer det av useriøse aktører. Det gjør at Fellesforbundet ønsker allmenngjøring av tariffavtalen.
Mens de autoriserte bilverkstedene stort sett har ting på stell, er det verre innen bilvask-, bilpleie- og dekkbransjen. Den dokumentasjonen holder Fellesforbundet på å samle inn for å kunne kreve tariffavtalen allmenngjort.
Erlend Angelo
roy@lomedia.no
Tidligere denne måneden kunne Magasinet for fagorganiserte fortelle at prosessen med å få til en godkjenningsordning i bilpleiebransjen på linje med det renholdsvirkomshetere har er godt i gang, men ifølge Fellesforbundets Stig Lundsbakken er det langt flere deler av bilbransjen som opererer useriøst.
Det er bakgrunnen for at Fellesforbundet parallelt med arbeidet med godkjenningsordningen jobber med å få allmenngjort tariffavtalen for bilbransjen.
Den omfatter de som har sitt arbeid på bilverksteder, bilopprettingsverksteder, billakkeringsverksteder, gaffeltruckverksteder, traktorverksteder, verksteder for anleggsmaskiner, bilgummiverksteder og bensinstasjoner.
p
En allmenngjøring vil bety at tariffavtalens bestemmelser om lønnsnivå vil måtte følges av alle, også uorganiserte bedrifter.
Bruk og kast
– I den seriøse delen av bransjen med autoriserte verksteder har vi i overkant 70 prosent organisasjonsgrad, så det er ikke der ropene etter allmenngjøring av tariffavtalen kommer fra, men vi ser både innen bilvask og også blant annet i dekkbransjen at det er problemer.
Mye av dette baserer seg på sesongarbeid med bruk og kast av arbeidstakere fra Øst-Europa på lave lønninger, sier Lundsbakken.
Han viser til at det er en flytende overgang fra bilvask, bilpleie og dekkbransjen til uautoriserte bilverksteder.
– Utfordringen vår er at vi ikke får så lett tilgang til disse bedriftene, mens med en allmenngjøringsordning vil vi kunne gå inn med våre tillitsvalgte. Derfor må alle deler som omfattes av biloverenskomsten allmenngjøres, påpeker Lundsbakken.
Stig Lundsbakken, sekretær i tariffavdelingen i Fellesforbundet.
Roy Ervin Solstad
Tariffnemnda avgjør
Det er imidlertid ikke bare å knipse i fingrene for å få allmenngjort en tariffavtale, og i Fellesforbundet jobbes det nå med å skaffe dokumentasjon på at en allmenngjøring er nødvendig.
– Rådgiver i LO, Jonas Bals sa at «er det en bransje som er overmoden for allmenngjøring, så er det bilbransjen». Han vet en del om sosial dumpingi arbeidslivet, og vi håper å få på plass alle den dokumentasjonen som trengs i løpet av vinteren, sier han optimistisk.
p
Dermed kan et vedtak fra Fellesforbundets forbundsstyret om å begjære tariffavtalen allmenngjort komme allerede til våren. Denne begjæringen sendes til Tariffnemnda som tar den endelige avgjørelsen. Det skjer etter at et forslag til forskrift om allmenngjøring har vært på høring, enten gjennom et høringsnotat eller høringsmøter.
Den nemnda består av en leder og fem faste medlemmer, der to av dem kommer fra NHO og LO.
Avklares neste år
Ifølge seniorrådgiver Helene Nødset Lang i sekretariatet for Tariffnemnda, kan allmenngjøring bli iverksatt allerede i 2020.
– Begjæringer om allmenngjøring kommer som regel inn til nemnda etter at tarifforhandlingene er ferdige om våren, så vi får dem ofte i mai. Da skrives forslag til forskrift som sendes på høring med noen måneders frist, før behandling i nemnda og beslutning. Ikrafttredelse av ny forskrift blir ofte påfølgende måned, ofte november eller desember, forklarer hun.
Nødset Lang påpeker at hadde dette kun vært en endring av tidligere forskrift i forbindelse med mellomoppgjørene ville prosessen gått vesentlig fortere.
Vil ha bort useriøse
Et vedtak i Tariffnemnda om allmenngjøring vil imidlertid ikke legge arbeidet med å få en godkjenningsordning dødt. Tvert i mot, for Lundsbakken understreker at det er to helt separate prosesser.
– Allmenngjøring vil legge ekstra press på godkjenningsordningen, siden biloverenskomsten er såpass sterk. For bilpleiebransjen vil nok det viktigste hjelpemiddelet likevel være godkjenningsordningen. Det vil gjøre det ulovlig å drive bilpleie uten offentlig godkjenning, og for å få det må man følge norske lover og regler. En slik godkjenningsordning vil gjøre det lettere for Arbeidstilsynet når de skal kontrollere fordi det blir lettere å skille ut de som har ting i orden og de som ikke har det, poengterer han, og legger til at det videre vil være viktig for prioriteringene til Arbeidstilsynet mot en allmenngjøring at godkjenningsordningen for bilvask kommer på plass.
Lundsbakken utelukker ikke at det vil bety at noen aktører legger inn årene.
– Vil de ikke betale norske lønninger og gi de ansatte verdige arbeidsforhold og vilkår til å leve av, så må de gjerne stenge ned. Det samme med de bilvaskfirmaene som ikke vil behandle kjemikaliene de benytter ordentlig. Forhåpentligvis kan vi få luket ut useriøse aktører i bransjen. Ordningene vil bli betydelig styrket av hverandre. Det er derfor vi vil ha både godkjenningsordning og allmenngjøring, sier Stig Lundsbakken.
Ser fram til prosessen
Kommunikasjonsdirektør i Norges Bilbransjeforbund (NBF), Egil Steinsland, skriver i en epost til Magasinet for fagorganiserte at allmenngjøring ikke formelt har vært diskutert.
– Vi må vurdere det grundig, men ser fram til prosessen og å drøfte dette med Fellesforbundet. Vi har verken sett på fordeler og ulemper med dette ennå, så går inn i saken med et åpent sinn, poengterer Steinsland.