Kaptein Kai Albrigtsen mener at alle som jobber til havs har et ansvar for å sørge for en god rekruttering, og mener lærlingeordningen om bord i hurtigruten er en berikelse for arbeidsmiljøet.
Verdens vakreste læreplass
Hurtigruten har vokst seg til å bli en av Norges største lærlingbedrifter. Metoden: å engasjere elever gjennom prosjekt til fordypning.
magasinet@lomedia.no
I det MS "Finnmarken" legger til kai i Svolvær, står dekkslærling Adrian Aust på plass i baugen med kasteline og fortøyningstrosser. Siden august i fjor har han vært om bord hurtigruteskipet og fortøyd i de 34 havnene skipet går innom fra Bergen i sør til Kirkenes i nord.
– Da jeg fikk vite at lærlingplassen om bord var sikret, strakk jeg hendene over hodet og jublet høyt. Jeg ville så veldig på Hurtigruta. Både lærerne og tidligere lærlinger jeg kjenner snakket veldig varmt om utdanningen de gir. I tillegg ville jeg ut og treffe folk og oppleve kysten, forteller 18-åringen fra Alta. Drømmen er å bli styrmann, som betyr at han må i land etter at fagbrevet er sikret. Tre år på høgskole gir bachelor i nautikk, og med litt mer fartstid er styrmannspapirene i orden.
– Får jeg så styrmannsjobb om bord her, vil det være veldig bra. Hurtigruta har et fantastisk arbeidsmiljø, med en flott miks av forskjellige faggrupper, folk i alle aldre og en fin fordeling av menn og kvinner, mener Aust.
Som en familie
– Vi er som en liten familie, mener resepsjonslærling Ingvill Norum. Da hun fikk tilbud om å prøve seg i resepsjonen ombord gjennom faget Prosjekt til fordypning (PTF) på en klassisk rundtur Bergen-Kirkenes-Bergen, hadde hun ingen kjennskap til rederiet eller båtene. Men fordi læreren snakket veldig varmt om Hurtigruten som læreplass, tenkte hun at det var verdt et forsøk.
– Allerede da jeg gikk i land etter PTF-turen hadde jeg bestemt meg for at jeg ville tilbake, sier 19-åringen og skryter av måten hun blir ivaretatt på.
I Tromsø kommer gjestene ruslende om bord straks landgangen er på plass. Norum smiler og hilser nordmenn, tyskere og engelsktalende gjester velkommen og svarer på spørsmål om lugarer og avgangstid.
– Det har vært en bratt læringskurve, men nå snakker jeg nok tysk til å forstå og gjøre meg forstått, i alle fall med det som har med livet om bord å gjøre. Jeg kaller det hurtigrutetysk, sier Norum – og ler.
Stor frihet
Kokkelærling Helene Aaland Skaar snakker også om bratt læringskurve – en positiv, bratt læringskurve. Også hun søkte seg til Hurtigruten etter å ha vært utplassert om bord i PTF.
– Jeg trives veldig godt med turnusen og har et solid faglig opplegg om bord. Kokkene er veldig flinke, sier Aaland Skaar. Når 19-åringen fra Førde går på 21 dager fri etter 21 dager om bord, går hun rett på jobb på fastlandet. På den måten får hun brukt det hun lærer om bord også utenfor skipet – og hun ser at det faglige nivået om bord er svært høyt.
– Fordi vi jobber med sesongmenyer, lager frokost, lunsj og middag til både gjester, i messa og i byssa, får jeg stor variasjon i arbeidsoppgavene. Jeg har stor frihet til å prøve meg på ting jeg vil øve meg mer på, sier Førde-jenta. Også sambygding og konditorlærling Malin Gjøringbø skryter av utviklingsmulighetene om bord. Med pensel og pyntepulver gir hun de selvkomponerte konfektene det lille ekstra. Med rutinert pensel går arbeidet fort unna. Egentlig har alt gått fort om bord, mener 19-åringen, for etter 1,5 år skjønner hun ikke helt hvor tiden har blitt av. Nå vurderer hun ett år til på videregående for å få muligheten til å komme tilbake om bord som kokkelærling. På den måten håper hun å få nok et sjøbein å stå på, slik at drømmen om få fast jobb om bord kan gå i oppfyllelse.
Blir i bransjen
Mens Hurtigruten selv omtaler reisen langs norskekysten som verdens vakreste sjøreise, mener resepsjonslærling Silje Kildal om bord MS "Midnatsol" at hun har verdens vakreste læreplass – med fjell, fjorder, nordlys, et rikt fugleliv og hval.
– Da jeg gikk i land etter utplassering i PTF ble jeg oppfordret til å søke meg tilbake om bord som lærling. Jeg var blitt kjent med dem, de var blitt kjent med meg, sier 19-åringen fra Brønnøysund. Hun stortrives med både arbeidsplassen og oppgavene og regner med at hun blir i bransjen når fagbrevet er sikret.
– Får jeg ikke jobb om bord, så blir det hotell på meg, slår hun fast. At purser og sjef for opplærlingen om bord, Katrine Jonassen, også ble rekruttert gjennom PTF – med påfølgende læretid om bord – gjør at Silje Kildal omtaler opplærlingen som skreddersydd henne.
Ønsker seg tilbake
Allerede før hun er ferdig med sin PTF-praksis om bord MS "Finnmarken", ønsker Ingrid Borge seg tilbake om bord som konditorlærling.
– Jeg får prøve så mange forskjellige ting, og miljøet virker veldig bra, sier den 17-årige eleven fra Sandefjord videregående skole.
– For oss er det viktig å la elevene få utforske yrket når de er her, sier baker og konditor om bord MS "Finnmarken", Terje Skaar.
Skaar erkjenner at alle ungdomsskole- og PTF-elevene som kommer om bord betyr merarbeid, men mener at både han selv og rederiet har et ansvar for å sørge for rekruttering til yrkesgruppene de har om bord.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen mener Hurtigruten tar i bruk PTF på en forbilledlig måte.
– Det å rekruttere elever via PTF krever litt ekstra, og det er bra at de tar den utfordringen og ser på dette som en fin måte å bli kjent med potensielle lærlinger på, sier Røe Isaksen.
Kapteinen tar ansvar
– Vi har et ansvar til å bidra med å utdanne den neste generasjonen sjøfolk, mener kaptein om bord MS "Finnmarken", Kai Albrigtsen.
Kapteinen mener lærlingordningen gir rederiet et godt grunnlag for å rekruttere riktig når de selv trenger nye folk.
– Etter to år kjenner vi de som har vært om bord. Vi har formet dem og vet hva de kan. I tillegg kjenner de oss. Det er en stor fordel når vi skal jobbe så tett om bord, sier kaptein Albrigtsen.
– I tillegg er det utrolig givende å ta del i utviklingen til disse ungdommene. Det er helt fantastisk å få følge dem fra de tar sine første usikre steg om bord til de går av som stolte og dyktige fagarbeidere, sier kaptein Albrigtsen.
Hurtigruten
Skipsrute langs Norskekysten fra Bergen til Kirkenes, med gods, post og passasjerer.
Totalt 34 havner anløpes. En rundtur Bergen – Kirkenes – Bergen tar i underkant av elleve døgn.
Etablert 1893, og har tradisjonelt spilt en viktig rolle for kommunikasjonen langs kysten.
Har rundt 180 lærlinger
Les også:
Tar stort samfunnsansvar
Ved årsskiftet hadde Hurtigruten 180 lærlinger. Det imponerer både NHO-sjef Kristin Skogen Lund og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Les mer
Jeg har stor frihet til å prøve meg på ting jeg vil øve meg mer på
Helene Aaland Skaar, kokkelærling
For oss er det viktig å la elevene få utforske yrket når de er her
Terje Skaar, baker og konditor på MS "Finnmarken"
Hurtigruten
Skipsrute langs Norskekysten fra Bergen til Kirkenes, med gods, post og passasjerer.
Totalt 34 havner anløpes. En rundtur Bergen – Kirkenes – Bergen tar i underkant av elleve døgn.
Etablert 1893, og har tradisjonelt spilt en viktig rolle for kommunikasjonen langs kysten.
Har rundt 180 lærlinger
Les også:
Tar stort samfunnsansvar
Ved årsskiftet hadde Hurtigruten 180 lærlinger. Det imponerer både NHO-sjef Kristin Skogen Lund og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Les mer
Mest lest
Hugo Lorentsen, som har jobbet i Drytech i 17 år, anbefaler mest husets kylling i karri. Maten pakkes for hånd og alt er nøye sjekket.
Erlend Angelo
«Magisk» norsk mat har mettet soldater og turgåere i tre tiår
Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.
Tone Tveit
Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning
Eivind Senneset
Veien fram til i dag har vært lang og full av skam for Martine. Nå føler hun at hun kan puste
IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.
Knut Viggen
Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig
I fjor streika ansatte i mange private barnehager for å bli med i tidligpensjonsordninga Fellesordninga for avtalefestet pensjon.
Bjørn A. Grimstad
Flere skal få tidligpensjon – men ny AFP kommer heller ikke i år
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
Arbeidsmiljøloven sier at nattarbeid, som defineres som arbeid mellom klokka 21 og 06, ikke er tillatt med mindre «arbeidets art gjør det nødvendig». Men det gjelder ikke ansatte i varehandelen. (Illustrasjonsfoto)
André Kjernsli
Skal vurdere om butikkansatte kan jobbe etter klokka 21 om kvelden
Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.
Erlend Angelo
Stanser varelevering til Oslo-restaurant: – Ønsker å vise vår støtte til de streikende
Håvard Sæbø
Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm
Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.
Guro Gulstuen Nordhagen
Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring
Brian Cliff Olguin
LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv
Det kan bli streik ved et av fartøyene som er tilknyttet Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Industri Energi mener det foregår sosial dumping og krever tariffavtale.
ConocoPhillips Company
Det kan bli streik i Nordsjøen: – Dette er sosial dumping
En kampklar Christopher Beckham er villig til å streike for at lønna skal øke mer enn prisene.
Leif Martin Kirknes
Beckham provosert etter lønnsfest-utspill. Nå varsles det streik
Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.
Alf Ragnar Olsen
Da jobben sto i fare, startet Randi på et helt nytt eventyr
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt vil undersøke arbeidsforholda i Olivia – truar med å ta frå restaurantane skjenkebevillinga
De ansatte krever at klinikkleder Bjørn Bendz og avdelingsleder Arnt Fiane fratrer sine stillinger umiddelbart.
Lise Åserud / NTB
Ansatte ved Oslo-sykehus krever at ledelsen går av
Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.
Tormod Ytrehus
Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift
Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.
Vaggelis Kousioras / AP / NTB
Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe
SKURRER: – Det høres ikke veldig miljøvennlig ut å sende reklamen til Oslo for klarlegging og deretter tilbake hit for omdeling, sier Irene Kvammen på postreklamesenteret i Stavanger.
Alf Ragnar Olsen
Irene sin jobb i Posten flyttes til Oslo: – Ikke særlig miljøvennlig
Berit Roald / NTB