Internasjonal fagorganisering
Vil gjøre lagerarbeiderne like sterke som havnearbeiderne
– Vi er transportkjedens «missing link», sier frontmannen for lager og logistikkarbeidere i Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen.
VIKTIG DEL: Lager- og logistikkarbeidere har ikke hatt sin egen seksjon i Den Internasjonale Transportarbeiderfødersasjonen tidligere. Siden 2018 har ITF registrert nesten 800.000 arbeidere fra over 330 medlemsforbund i sektoren.
Ole Palmstrøm
roy@lomedia.no
I 2018 etablerte Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen for første gang en egen seksjon for lager og logistikkarbeidere. Det var på høy tid, mener seksjonens styreleder, Peter Lövkvist fra Sverige.
Svensken har bakgrunn blant annet som generalsekretær i Nordisk Transportarbeiderføderasjon, men er nå forbundskasserer i Det Svenske Transportarbeiderforbundet.
På Den internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF) sin kongress i Singapore for snart fem år siden ble han valgt til styreleder for den nyopprettede lager og logistikk-seksjonen i ITF, men arbeidet siden den gang har møtt på en del utfordringer.
Både koronapandemien og stadige utskiftninger i sekretariatet i London har hemmet arbeidet.
Faktisk ble det første fysiske styremøtet avholdt så sent som i mars i år.
– Det har vært litt motbakke for oss, forklarer Lövkvist.
LYSERE FRAMTID: Leder for lager- og logistikkseksjonen i ITF, svenske Peter Lövkvist, tror bransjen kan bli en like sterk yrkesgruppe som havnearbeiderne har vært.
Roy Ervin Solstad
Global kartlegging
Som fersk seksjon, har mye av arbeidet bestått i å kartlegge hvilke ITF-tilknyttede forbund som har medlemmer innenfor lager og logistikk-bransjen, og også i hvilke selskap og bedrifter medlemmene finnes.
– Vi har mange eksempler på at disse enten ikke har blitt registrert som medlemmer i ITF i det hele tatt, eller har vært registrert under andre av ITF sine seksjoner, slik som i vei-seksjonen. Derfor har vi kontinuerlig pågående undersøkelse av forbundene for å kartlegge utviklingen i bransjen, men også for å kartlegge på hvilke områder vi er sterke, og på hvilke områder forbundene trenger støtte fra ITF sentralt, skriver Lövkvist i en e-post til Magasinet for fagorganiserte.
Han forteller at det ved årsskiftet var nesten 800.000 registrerte medlemmer fra 331 medlemsforbund i ITF, men at målet er at begge tall skal øke.
– Vi har rettet oppmerksomheten mot å igangsette ulike organiseringsprosjekter blant annet i Marokko, Algerie, Nepal, Sri Lanka og i Latin-Amerika. Vi har et prosjekt i Panama som jeg og Katie Finn som leder arbeidet i seksjonen i ITF-sekretariatet har besøkt nå i februar. I tillegg har vi nettopp kommet i gang med et samarbeid med Maersk Network som er en stor aktør innen lager og logistikk, ramser han opp.
De nye «havnearbeiderne»
Et annet moment han nevner er å inkludere kvinner, der kampanjen «Right to Flush» spiller en viktig rolle. Det handler om retten til å ha tilgang på toaletter på arbeidsplassen.
– En arbeidsgruppe jobber nå med å se på en minimumsstandard for hva som kreves av tilbud på en arbeidsplass for lager og logistikkansatte. Det er et dokument som alle større arbeidsgivere bør følge, poengterer han.
At bransjen burde bli en større del av ITF-familien er han krystallklar på.
– I ITF sitt arbeid med den globale leveransekjeden er lager og logistikkbransjen «the missing link». Lager og logistikkarbeidere bør kunne bli en like sterk yrkesgruppe innenfor transportsektoren som det havnearbeiderne har vært historisk, avslutter Peter Lövkvist.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.