JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Yrkessjåfører får kjøre lengre uten pause: – I krisesituasjoner må man bare stå på

All vare- og persontransport har fått unntak fra deler av kjøre- og hviletidsbestemmelsene, men lastebilsjåfør Asgeir Ripe mener lite trafikk totalt sett gjør det mindre slitsomt å kjøre.

Sissel M. Rasmussen

roy@lomedia.no

Den 13. mars kom Statens vegvesen med unntak for kjøre- og hviletidsbestemmelsene for transport knyttet til liv og helse, inkludert distribusjon av matvarer, medisiner og drivstoff. Onsdag 18. mars ble dette utvidet til å gjelde all transport av gods- og passasjertransport. Det trengs heller ikke dispensasjon.

p

Det betyr at sjåførene kan være på jobb opp mot 15 timer seks dager i uka inkludert to pauser på 45 minutter hver.

Statens vegvesen har nemlig ikke gitt unntak for pausene som sjåførene må ta minst hver 4,5 time og døgnhvilen på ni timer. I tillegg kreves det fremdeles ukehvil, men nå skal den kunne være på minimum 24 timer etter en seksdøgnsperiode.

Det gjør uansett at den effektive arbeidstiden kan bli opptil 13,5 timer i døgnet.

Som å kjøre i Nord-Sverige

Grunnen til at man har kjøre- og hviletidsbestemmelser skyldes at man ikke ønsker utslitte sjåfører på veiene. Bransjerådsleder for gods i Fellesforbundet, Asgeir Ripe, tror likevel ikke det blir farligere å ferdes på veiene når buss- og lastebilsjåførene vil jobbe mer enn før.

– Det er alvorlig redusert trafikk på veien og langt mellom bilene. Det er omtrent som å kjøre i Nord-Sverige, og det er også slutt på køer i byene. Det gjør at det er langt mindre slitsomt å kjøre. Spesielt det å sitte i kø og stange sliter på hodet til en sjåfør, understreker Ripe.

Han legger ikke skjul på at unntak fra kjøre- og hviletidsbestemmelsene vil bety lengre arbeidsdager for sjåførene. I selskapet han jobber for, Transferd i Førde, er det kjøring av matvarer som har blitt hovedgeskjeften de siste dagene.

– I krisesituasjoner må man bare stå på, og det er de fleste klare for. Her er det alle mann til pumpene for å kjøre matvarer, og at vi jobber mer betyr at matvarene kommer raskere til lager og til forbruker, forteller han.

Saken fortsetter under bildet.

ARBEIDSDAG PÅ OPP MOT 15 TIMER: – I krisesituasjoner må man bare stå på, og det er de fleste klare for. Det er jo individuelt hvor mye hvile man trenger, men vi har jo ni timer mellom der uansett, sier lastebilsjåfør Asgeir Ripe.

ARBEIDSDAG PÅ OPP MOT 15 TIMER: – I krisesituasjoner må man bare stå på, og det er de fleste klare for. Det er jo individuelt hvor mye hvile man trenger, men vi har jo ni timer mellom der uansett, sier lastebilsjåfør Asgeir Ripe.

Sissel M. Rasmussen

Savner ordentlig mat

For mange kan det medføre 15 timers arbeidsdag, inkludert de to pålagte pausene på 45 minutter.

– Det er jo individuelt hvor mye hvile man trenger, men vi har jo ni timer mellom der uansett, sier han.

Selv synes han det har vært mer problematisk med stengte toaletter på hvileplassene og stengte kafeer. I dag sendte imidlertid helsedirektoratet pålegg om at toalettene må holdes åpne selv om det medfører økt renhold for dem som drifter hvileplassene.

– Det er så mange kafeer som har stengt at muligheten til å få seg ordentlig mat begynner å bli dårlig. Vi må leve på brødmat hele uka, med mindre man er så heldig at man klarer å få seg en burger på en bensinstasjon. Drive-in på Burger King eller McDonalds er ikke beregnet på lastebiler, smiler han.

Sjåførene må selv vurdere

Seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen, sier til Magasinet for fagorganiserte at organisasjonen i utgangspunktet ser på kjøre- og hviletidsbestemmelsene som et trafikksikkerhetstiltak.

– Vi mener at Statens vegvesen sitt fokus på dette ved kontroller har vært et viktig bidrag i arbeidet mot nullvisjonen, sier han.

p

Johansen peker på at når samfunnet står overfor en ekstraordinær situasjon, så krever det nye prioriteringer som det ikke er opp til Trygg Trafikk å overprøve. Han kan være enig i at mindre trafikk vil gi mindre belastning for sjåførene, men sier samtidig at lange arbeidsøkter bak rattet uansett kan føre til redusert oppmerksomhet.

– Vi håper derfor at førerne selv er i stand til å vurdere om de er skikket til å kjøre. Dette kravet har jo ikke falt bort selv om hviletidsbestemmelsene fravikes, understreker Bård Morten Johansen.

Klar over mulig brudd

Ripe sier til Magasinet for fagorganiserte at han sliter med å forstå hvordan Vegvesenet på den ene side kan gi unntak når etaten samtidig sier at det ikke gis unntak fra Forskriften for arbeidstid for sjåfører og andre i transport. Sistnevnte forskrift begrenser arbeidstiden mer enn det unntakene i kjøre- og hviletidsbestemmelsene legger opp til.

Kjetil Mansåker Wigdel, avdelingsdirektør i avdelingen for Trafikant og kjøretøy, utekontroll i Statens vegvesen, innrømmer at maksimal utnyttelse av unntaket betyr at man kan bryte arbeidstidsbestemmelsene.

– Statens vegvesen har benyttet vår hjemmel i kjøre- og hviletidsforskriften til å gi dispensasjon fra kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Dette innebærer at sjåfører og foretak ikke risikerer sanksjoner fra Statens vegvesen for overtredelser av de normale kjøre- og hviletidsreglene. Det vil da være arbeidsgiver som bærer risikoen for eventuelle overtredelser, sier Mansåker Wigdel.

p

Forskriften er vedtatt av Samferdselsdepartementet, men siden verken Arbeidstilsynet, politiet eller Statens vegvesen som tilsynsmyndighet er tildelt hjemmel til gi dispensasjon fra forskriften, kan ikke Vegvesenet gi unntak fra denne.

– I tillegg til denne forskriften gjelder jo også arbeidsmiljøloven. Den gir Arbeidstilsynet hjemmel til å gi dispensasjon fra arbeidstidsbestemmelser etter søknad fra arbeidsgiver, sier Kjetil Mansåker Wigdel.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse